پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
تلسکوپ فضایی هابل سه دهه است که در مداری از زمین قرار گرفته و با تصاویر خود جهان را شگفت‌زده کرده. در این فیلم، داستان این تلسکوپ و تصاویر مشهورش را ببینید.

شعار سال: چیزی که گالیله با تلسکوپش دید، علم نجوم را وارد مرحله تازه‌ای کرد. ۴۰۰ سال پس از انتشار مطالعات گالیله، تلسکوپ عظیم هابل راهی آسمان شد تا دریچه‌های تازه‌ای به این علم باز شود. نام هابل از یک کیهان‌شناس آمریکایی گرفته شد؛ ادوین هابل، که نگاهی تازه به ابعاد کیهان انداخت و کهکشان‌های دوردست را تشخیص داد.

تلسکوپ هابل روز ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ یعنی ۳۰ سال پیش به مدار زمین فرستاده شد؛ برنامه‌ای مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا. پروژه‌ای که طرح آن از ۱۹۲۳ آغاز شد و حدود ۷۰ سال طول کشید تا عملیاتی شود.

تعداد بازدید : 13



این تلسکوپ از پایگاه فضایی کندی به آسمان رفت و شاتل فضایی دیسکاوری آن را به فضا رساند، اما پس از قرارگیری در مدار، هابل دچار مشکل شد؛ آینه اصلی آن در جای درستی قرار نگرفته بود. سه سال طول کشید تا آن را در فضا تعمیر کنند و هابل بتواند عکس‌های خود را به زمین بفرستد.

این تلسکوپ ۱۳ متری با آینه‌ای به قطر ۲.۴ متر، حسگر‌ها و دوربین‌های پیشرفته‌ای همراه خود دارد. تلسکوپ هابل با رصد اجسام کم‌نور در اعماق فضا می‌تواند از دوردست‌ها تصاویری باکیفیت ثبت کند.

هابل تاکنون تصاویر حیرت‌انگیزی از فضا گرفته و تاثیر زیادی در پیشبرد علم نجوم داشته است. دانشمندان با تصاویر آن سن کیهان را به دست آوردند و توانستند راز‌هایی از سیاهچاله‌ها در فضا بدانند. تصاویری که هابل از مرگ و تولد ستارگان فرستاده دید انسان را نسبت به پیدایش کیهان تغییر داده است.

در این فیلم به تماشای برخی از زیباترین عکس‌های هابل بنشینید که آن‌ها را در نقاط بسیار دوری از کیهان شکار دوربین‌های خود کرده است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری عصر ایران، تاریخ انتشار 6  اردیبهشت    99، کد خبر:    725096، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین