پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۵۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
محققان با استفاده از نور ۱۰۰ میلیون کهکشان موفق شدند بزرگترین نقشه ماده تاریک جهان را منتشر کنند.

شعار سال: روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه «کالج لندن» و دانشکده  École Normale Supérieure در پاریس با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویری از شکل و نور کهکشان ها، نقشه ای از این ماده نامرئی را در سراسر جهان تهیه کردند.
 
ماده تاریک که حدود ۸۰ درصد از کل مواد موجود در جهان را تشکیل می دهد، به طور مستقیم قابل مشاهده نیست بلکه در اثر تعامل با سایر اشیا مشخص می شود. این محققان در بخشی از پروژه بین المللی ماده تاریک (DES) ، چگونگی انحراف نور کهکشان‌ های دوردست را در مسیر رسیدن به زمین بررسی کردند. ماده تاریک اشعه‌های نوری را که به سمت ما می آیند، خم می‌کنند. محققان می گویند: برخورداری از یک نقشه دقیق که توزیع ماده تاریک در جهان را نشان دهد، می تواند روزی به ارائه پاسخ به سوالاتی از جمله اینکه جهان از چه چیزی ساخته شده و چگونه تکامل یافته است، کمک کند.
 
«نیال جفری» محقق ارشد این مطالعه می گوید: در این نقشه که بیشتر ماده تاریک جهان را نشان می‌دهد، الگوهای مشابه نور قابل رصد دیده می‌ شود. این الگو یک ساختار شبیه شبکه با توده‌ های متراکم ماده است که با فضای خالی وسیع از هم جدا شده‌اند.
 
محققان در این مطالعه تا کنون نقشه حدود یک چهارم نیم کره جنوبی آسمان را تهیه کرده اند و متوجه شدند که ماده تاریک هفت میلیارد سال نوری از فضای شناخته شده را پوشش می دهد. از آنجا که این ماده نامرئی، فضا-زمان را در اطراف خود خم می کند، ستاره شناسان می توانند با مطالعه نوری که از کهکشان های دور دست به زمین می رسد، موجودیت آن را ترسیم کنند.
 
محققان توضیح دادند، اگر این نور کج شده باشد، به این معنی است که ماده ای در پس زمینه وجود دارد که باعث می شود نوری را که به سمت زمین حرکت می کند، خم کند. این موضوع به محققان اجازه داد که با استفاده از داده های دوربین تلسکوپ Dark Energy Survey (DES) ، ماده تاریک را بر روی نقشه ای از این جهان شناخته شده ترسیم کنند.
 
تجزیه و تحلیل جدید سه سال اول بررسی محققان DES نشان می دهد که این ماده به نحوی در سراسر جهان توزیع شده است که مطابق با پیش بینی ها در مدل استاندارد کیهان شناسی است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر ایران  ، تاریخ انتشار:7  خرداد 1400، کدخبر: 786293،www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین