پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
برخی اوقات نگاهی به افزایش ماه به ماه هزینه های زندگی می اندازیم و اولین مساله ای که به ذهنمان می رسد، ناهمخوانی میان وضعیت موجود با آمارهای اعلامی از نرخ تورم است.

شعار سال: «دفترمطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» در این باره تحقیقاتی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که در زمان بروز تورم شدید میزان نابرابری تورمی افزایش می‌یابد.

مثلا در ابتدای سال ۱۳۹۸ که تورم به بیشترین میزان خود رسید، نابرابری تورمی بین خانوار‌های شهری و روستایی به ۱۰ درصد و بین خانوار‌های استان‌های مختلف به بیش از ۲۰ درصد رسیده است، اما با کاهش تورم این میزان نابرابری کاهش می‌یابد به گونه‌ای که در سه ماهه پاییز، نابرابری تورمی بین خانوار شهری و روستایی از بین رفته و بین خانوار‌های استانی به کمتر از ۱۰ درصد تقلیل یافته است؛ بنابراین هر زمان سیاست‌های تورم زا اجرا می‌شود، شکاف تورمی بین خانوار‌های شهری و روستایی و بین استانی بیشتر می‌شود و احساس ما از تورم نیز متفاوت از آن چیزی است که برای مثال مرکز آمار اعلام می‌کند.

در این زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صراحتا هشدار می‌دهد که اجرای سیاست‌های تورم زا، منجر به افزایش شکاف تورمی بین خانوار‌های شهری و روستایی و بین استانی خواهد شد. کارشناسان این مرکز می‌گویند که آگاهی از میزان نابرابری تورمی بین استانی می‌تواند قانونگذار را در تصمیمات توزیعی و حمایتی کمک کند و تنها اتکا به نرخ‌های اعلامی از سوی مرکز آمار برای سیاستگذاری‌ها کافی نیست.
پاییز ۹۸ چقدر از قدرت خرید خانوار‌ها کم شد؟

این مرکز با استناد به گزارش مرکز آمار ایران که متوسط هزینه هر خانوار شهری و روستایی در سال ۱۳۹۶ را به ترتیب تقریبا معادل ۲ میلیون و۷۴۰ هزار تومان و یک میلیون و ۴۹۰ هزار تومان اعلام کرده بود، می‌نویسد: با توجه به تغییرات قیمت در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، متوسط هزینه هر خانوار شهری و روستایی در آذرماه ۱۳۹۸ به ترتیب به ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسیده است که سهم تغییرات فصل پاییز برای خانوار شهری حدود سیصد هزار تومان و برای خانوار روستایی صدوهفتاد هزار تومان است. به عبارت دیگر با فرض ثابت بودن درآمد خانوار در پاییز سال ۱۳۹۸، خانوار شهری و روستایی به ترتیب در سه ماهه پاییز ۵.۶ و ۷ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده اند. اما تمام ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود.

نگاهی عمیق‌تر به آمار‌های ۱۳۹۸

در گزارش «توصیف تغییرات نرخ تورم سه ماهه پاییز ۱۳۹۸» مرکز پژوهش‌ها آمده است که در ابتدای سال ۱۳۹۸ نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار شهری و روستایی با اختلاف ۱۰ درصدی، به ترتیب به ۵۰ و ۶۰ درصد رسیده بود. اما از خردادماه ۱۳۹۸ نرخ تورم روند نزولی در پیش گرفت و علاوه بر حذف نابرابری تورمی ایجاد شده بین خانوار‌های شهری و روستایی، در شهریورماه با ثبت تورم ماهیانه ۰.۵ درصدی به کمترین مقدار خود طی یک سال گذشته رسید.

اما این روند از ابتدای پاییز معکوس شد و مجددا افزایش یافت؛ به طوری که خانوار‌های شهری به ترتیب در سه ماه مهر، آبان و آذر، متوسط تورم ماهیانه ۹/۱، ۵/۱ و ۳ درصدی را تجربه کردند.

در نهایت افزایش نرخ تورم ماهیانه، افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه را نیز در پی داشت و باعث شد تورم نقطه به نقطه که از ابتدای سال روند نزولی به خود گرفته بود، به زیر ۲۷ درصد کاهش پیدا نکند.

از طرفی متفاوت بودن نوع کالا‌های مصرفی خانوار‌ها در استان‌های مختلف و همچنین متفاوت بودن نوسانات قیمت بعضی از گروه‌های کالایی (مانند مسکن) در استان‌های مختلف، سبب شده تا استان‌ها تورمی متفاوت با تورم متوسط کشور تجربه کنند.

تورم احساس شده یک سوم استان‌ها بالاتر از ارقام اعلامی

بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد که حدود یک سوم از استان‌ها در فصل پاییز ۱۳۹۸ تورمی بیش از تورم متوسط جامعه را تجربه کرده اند؛ که از بین آنها، استان‌های هرمزگان، کرمان و البرز در دو فصل بهار و تابستان نیز تورمشان از تورم متوسط بیشتر بوده است.

همچنین تورم فصل پاییز استان‌های آذربایجان غربی و هرمزگان حدود ۵/۱ برابر تورم متوسط جامعه بوده است.

تورم نامتقارن و نقش مواد خوراکی

متفاوت بودن ترکیب سبد کالا‌های مصرفی در بین طبقات مختلف جامعه به همراه نوسانات مختلف قیمت کالا‌ها و خدمات در گروه‌ها و شهر‌های مختلف سبب می‌شود تا خانوار‌ها در طبقات و استان‌های مختلف، تورمی متفاوت با تغییرات سبد متوسط جامعه، تجربه کنند؛ بنابراین جهت ایجاد تصویری صحیح، نیاز است علاوه بر بررسی روند شاخص قیمت کل، تغییرات هزینه استان‌های مختلف نیز مورد بررسی قرار گیرد. همچنین علاوه بر تغییرات کل هزینه سبد خانوار، توجه به تغییرات قیمت اجزای مهم تشکیل دهنده آن، دید دقیق تری نسبت به واقعیت تغییرات قدرت خرید افراد جامعه ارائه می‌دهد.

براساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس بر مبنای داده‌های مرکز آمار، اگرچه ممکن است آمار‌های اعلامی از سوی مرکز آمار برای یک بخش یا کالا یکسان باشد، اما نوسانات قیمت کالا‌ها در استان‌های مختلف متفاوت و توزیع تورم در سه بخش مسکن، پوشاک و بهداشت نابرابر و نامتقارن است.

به عبارت دیگر، وقتی تورم شدید بروز می‌کند، تورم این گروه‌ها در بعضی از استان‌ها بسیار زیاد و در بعضی دیگر کمتر است. این درحالی است که در گروه مواد خوراکی این نابرابری بسیار ناچیز است؛ بنابراین از آنجا که سهم مواد خوراکی در سبد طبقات ضعیف بسیار بیشتر از متوسط جامعه است، می‌توان نتیجه گرفت که در زمان بروز تورم، از آنجا که نوسان قیمت مواد خوراکی بسیار زیاد است و نابرابری در آن کم، لذا تورم ادراک شده توسط افراد فقیر در استان‌های مختلف، تحت تاثیر تورم مواد خوراکی سریعا زیاد می‌شود. یعنی زمانی که تورم رخ می‌دهد، طبقات ضعیف احساس تورم شدیدتری دارند.

کاهش نابرابری تورمی مستلزم کاهش نوسانات

در نتیجه بررسی تغییرات تورم متوسط و نقطه به نقطه شهری و روستایی و مقایسه بین استانی و همچنین تغییرات هزینه مواد خوراکی، مسکن، بهداشت و پوشاک توسط مرکز پژوهش‌های مجلس می‌توان گفت: در بازه بعد از اردیبهشت ۱۳۹۸ که تورم روند کاهشی را در پیش گرفت، میزان نابرابری در گروه‌های بهداشت و مسکن همچنان زیاد بود. میزان نابرابری تورمی در این گروه‌ها در فصل پاییز حدود ۲۰ درصد بوده است؛ بنابراین هرچند کاهش تورم از میزان نابرابری تورمی می‌کاهد، اما عامل اصلی کاهش نابرابری تورمی، کاهش نوسانات نرخ تورم در سطح تورم پایین است. این نکته مهمی است که سیاستگذاران برای کاهش نابرابری تورمی باید به آن توجه داشته باشند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اسکان نیوز، تاریخ انتشار 15    اردیبهشت    99، کد خبر:    27264، www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین