پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
آمار‌های اینفوگرافیک جدید میزان تولید زباله‌های فضایی توسط کشور‌های مختلف را مشخص کرده که در حال حاضر روسیه با تولید ۱۴۴۰۳ قطعه زباله، بیشترین زباله فضایی را درمیان کشو‌های صاحب فناوری‌های فضایی جهان تولید کرده است. پس از آن نیز آمریکا با داشتن ۸۷۳۴ زباله، جایگاه دوم را در این زمینه دارد.
شعار سال: از زمانی‌که فعالیت‌های بشر در حوزه فضا توسعه یافته، تولید زباله در فضا نیز با روند روبه‌رشدی مواجه شده است. آمار‌های اینفوگرافیک جدید میزان تولید زباله‌های فضایی توسط کشور‌های مختلف را مشخص کرده که در حال حاضر روسیه با تولید ۱۴۴۰۳ قطعه زباله، بیشترین زباله فضایی را درمیان کشو‌های صاحب فناوری‌های فضایی جهان تولید کرده است. پس از آن نیز آمریکا با داشتن ۸۷۳۴ زباله، جایگاه دوم را در این زمینه دارد.

داده‌های گردآوری‌شده نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ هزار قطعه حاصل از ماهواره‌ها، حامل‌های فضایی و دیگر دستگاه‌های فضایی ساخت بشر در حال گردش به دور زمین هستند. مطابق آمار‌ها از دو سال گذشته تاکنون میزان زباله‌های فضایی تولیدی بشر دو برابر شده است. بنابر اعلام شرکت آر. اس کامپوننتس (RS Components) که به تجزیه و تحلیل این زباله‌ها و تعیین سهم هر کشور پرداخته، در سال ۲۰۱۸ آمریکا با تولید ۴۰۳۷ زباله فضایی بیشترین سهم را در تولید زباله‌های فضایی برعهده داشته است و پس از آن هم روسیه با تولید ۴۰۳۵ زباله در این سال در جایگاه دوم قرار گرفت. گفتنی است روسیه در دو سال گذشته بیشترین سهم را در تولید زباله‌های فضایی داشته و اخیراً هم ۶۵ قطعه زباله دیگر به‌دلیل متلاشی شدن یک حامل فضایی این کشور در مدار، در فضا رها شد.

پس از روسیه و آمریکا، چین با داشتن ۴۶۸۸ زباله در جایگاه سوم و فرانسه با داشتن ۹۹۴ زباله در جایگاه چهارم قرار دارند. هند نیز با تولید ۵۱۷ زباله پنجمین کشور تولیدکننده زباله‌های فضایی به‌شمار می‌رود. کشور‌های بیشتری هم در این لیست قرار دارند؛ مانند ایتالیا، آلمان و انگلیس که اغلب آن‌ها تنها یک تکه زباله فضایی تولید کرده‌اند.

اندازه‌های این زباله‌ها نیز بسیار متفاوت بوده و برخی بسیار بزرگ و برخی دیگر کوچک هستند. در میان زباله‌ها قطعاتی یافت می‌شوند که می‌توانند با سرعت بیش از ۱۶ هزار مایل بر ساعت در فضا حرکت کنند. حتی قطعات کوچک هم می‌توانند به‌طور جدی به ماهواره‌ها آسیب بزنند یا موجب از بین رفتن آن‌ها شوند. چندین سال است که تلاش‌هایی برای پاکسازی فضا در حال انجام است، اما برای دستیابی به این هدف می‌بایست راهی طولانی را پیمود.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اسپاش ، تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1399 ، کدخبر: _ ، www.espash.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین