پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۶۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
باورهای مردم دنیا در زمینه مسائل جغرافیایی بر پایه شنیده‌ها یا مطالعات آنهاست؛ اما گاهی باورهای غلطی در میان مردم رواج می‌یابد که درست نیست، یا پایه علمی ندارد یا اینکه کهنه شده است.

شعار سال: چه هنوز محصل باشید و چه مدت‌ها از زمان فارغ‌التحصیلی‌تان گذشته باشد، حتماً حقایقی را در زمینه جغرافیا به خاطر دارید که از درست بودن آن مطمئن هستید. مثلاً اینکه پاریس پایتخت فرانسه است؛ اما آیا یادتان می‌آید که پایتخت سوئیس یا رومانی کجاست؟ مسائل مرتبط با جعرافیا دائماً در حال تغییر هستند زیرا عوامل مختلف جغرافیایی در اثر مرور زمان دستخوش تغییر می‌شوند.

در این مطلب می‌توانید دانسته‌های خود را محک بزنید و ببینید اطلاعاتی که در ذهن دارید درست است یا برخی از آن‌ها تنها اشتباهی رایج بوده. در زیر به ۱۰ اشتباه رایج جغرافیایی اغلب مردم دنیا می‌پردازیم. عده‌ای گمان می‌کنند:

 

۱- کیپ‌تاون پایتخت آفریقای جنوبی است

کیپ‌تاون

این باور تا قسمتی درست است، زیرا آفریقای جنوبی سه پایتخت دارد و یکی از معدود کشورهایی است که بیشتر از یک پایتخت دارد: کیپ‌تاون پایتخت پارلمانی، پرتوریا پایتخت اجرایی و بلوم‌فونتین پایتخت قضایی این کشور است. 

 

۲- انگلستان و UK یکی هستند

انگلیس

انگلیس و UK یا همان بریتانیا یک کشور واحد نیستند. انگلیس بخشی از بریتانیاست. کشورهای انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی جزو بریتانیا به شمار می‌روند.

 

۳- بیابان‌ها گرم هستند

قطب

تصور بیشتر مردم از بیابان زمینی پر از شن با هوایی بسیار گرم است؛ اما در واقع بیابان محلی است که در آن باران کمتر می‌بارد و گونه‌های گیاهی کم یا محدودی دارد. با این تعریف می‌توان گفت که قطب جنوب هم بیابان است، بیابانی سرد.

 

۴- سیدنی پایتخت استرالیاست

استرالیا

پایتخت استرالیا سیدنی یا ملبورن نیست. پایتخت این کشور کانبراست. کانبرا هشتمین شهر بزرگ استرالیا و تنها شهر در جهان است که می‌توان روبه‌روی ساختمان مجلسش به تماشای ورزش‌های چتربازی و سقوط آزاد نشست.

 

۵- ماترهورن بلندترین کوه اروپاست

ماترهورن

رشته کوه آلپ کوه‌های بلند زیادی دارد. کوه ماترهورن در سوئیس یکی از معروف‌ترین کوه‌هاست که ارتفاع آن به چهار هزار و ۴۷۷ متر می‌رسد. کوه البروس در رشته کوه قفقاز بلندترین کوه در اروپاست که ارتفاع آن به پنج هزار و ۶۴۱ متر می‌رسد.

 

۶- رودخانه می‌سی‌سی‌پی طولانی‌ترین رودخانه آمریکاست

می سی سی پی

‌می‌سی‌سی‌پی برخلاف باور عموم مردم طولانی‌ترین رودخانه ایالات متحده آمریکا نیست. این رودخانه سه هزار و ۵۴۳ کیلومتر طول دارد، در حالی که رودخانه میسوری سه هزار و ۷۶۷ کیلومتر و طولانی‌ترین رودخانه آمریکاست.

 

۷- ایسلند پوشیده از برف و یخ است

ایسلند

ایسلند، برخلاف نامش، به خاطر نزدیکی به خلیج آب و هوای نسبتاً معتدلی دارد و این احتمال وجود دارد که بتوانید حتی در یک روز چهار فصل را تجربه کنید. ایسلندی‌ها می‌گویند که اگر هوای این لحظه را دوست ندارید، فقط کافی است ۱۵ دقیقه صبر کنید تا هوا تغییر کند.

 

۸- نیل طولانی‌ترین رودخانه دنیاست

 

نیل

نیل طی سال‌های متمادی طولانی‌ترین رودخانه جهان بود، اما در سال‌های اخیر مشخص شد که رودخانه آمازون از نیل هم طولانی‌تر است؛ اکنون رودخانه آمازون لقب طولانی‌ترین رودخانه جهان را دارد.

 

۹- ژنو پایتخت سوئیس است
 

سوییس

ژنو یکی از مراکز اقتصادی کشور سوئیس به شمار می‌رود و افراد بسیاری گمان می‌کنند که این شهر پایتخت است. برخی نیز مونیخ را پایتخت می‌دانند. خوب است بدانید که سوئیس یک پایتخت ندارد، اما شهر فدرالی که آن را پایتخت کشور می‌دانند، برن است.

 

۱۰- آفریقا کشور است
 

آفریقا

آفریقا یک کشور خاص نیست بلکه قاره‌ای است که از ۵۴ کشور تشکیل شده است. جمعیت قاره آفریقا حدود ۱.۲ میلیارد نفر است و تقریباً به ۲ هزار زبان در این قاره تکلم می‌شود.

 

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار 4 خرداد    99، کد خبر:    403025، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین