پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۱۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
بنا به نظر متخصصان و فعالان میراث فرهنگی سه موضوع از جمله احداث تله‌کابین که مهمترین آن‌ها محسوب می‌شود و به صورت جدی حیات طاق بستان را تهدید می‌کند
شعارسال:در حالی که بنا به نظر متخصصان و فعالان میراث فرهنگی سه موضوع از جمله احداث تله‌کابین که مهمترین آن‌ها محسوب می‌شود و به صورت جدی حیات طاق بستان را تهدید می‌کند، بازوند، استانداری کرمانشاه در جلسه چند روز گذشته تاکید کرده که تائیدیه‌های کمیته کار و کمیسیون ماده 5 تا پایان هفته همین هفته باید ارائه شود و میراث فرهنگی کرمانشاه ملزم است که این تائیدیه‌ها را انجام دهد.
 
 گرچه در سال 98 محمدحسن طالبیان، معاون گردشگری کشور نسبت به تعیین عرصه و حریم طاق بستان اقدام کرد و البته که این تعیین حریم هم مورد اعتراض بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی استان بود، اما همین اقدام هم مانعی برای دست‌درازی و تعرض به اثر باستانی نشده است و در حال حاضر بحث ثبت جهانی و حتی حیات این محوطه تاریخی در خطر است.
 
دقیقا در مقابل طاق‌های ساسانی زمینی با مالکیت شخصی وجود دارد که با استفاده از اهرم‌های غیرقانونی قصد اخذ مجوز ساخت‌وساز دارد و همانند هر زمین دیگری این نگرانی ایجاد شده که با مجوز یک ساختمان یک طبقه، برجی آسمان‌خراش در مقابل طاق‌های باستانی ساسانی سبز شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

موقعیت ملک شخصی نسبت به طاق‌های ساسانی
 

موقعیت ملک شخصی نسبت به طاق‌های ساسانی
 
 
علاوه بر آن در ضلع غربی پارک کوهستان و پشت بیمارستان امام‌حسین یک جاده خاکی تا پا کوه احداث شده و بناست که مهمانسرایی در این منطقه احداث شود اما شواهد از پروژه بزرگتری خبر می‌دهد.
 
 

ساخت‌وساز مجموعه اقامتی
 

 
تراشیدن بدنه کوه برای ساخت تاسیسات گردشگری


اما در حال حاضر مشکلی بزرگتر به نام احداث تله‌کابین که ثبت جهانی طاق بستان را در خطر جدی قرار می‌دهد، بوجود آمده است. طرح احداث تله‌کابین از سال 85 آغاز شد که با گذشت زمان این طرح تغییر ماهیت داده به این معنا که طرح جدید در مکان اولیه یعنی قسمت غربی شروع شده و از بالا طاق‌های ساسانی گذشته و از پارک شرقی طاق بستان پایین می‌آید. قرار است در دشت کاهو تاسیسات گردشگری احداث شود.
 
 

 
احداث تله‌کابین
 
 
حالا فعالان میراث فرهنگی می‌گویند احداث تله‌کابین با این تغییر ماهیت  با ضوابط منظری یونسکو همسو نبوده و در نتیجه ثبت جهانی طاق بستان را در خطر جدی قرار می‌دهد علاوه بر آن کل منابع زیرزمینی این منطقه آلوده شده و چشمه مقدس از بین خواهد رفت؛ همچنین از هیچ‌کدام از  گونه‌های گیاهی این منطقه اثری باقی نخواهد ماند. ناگفته نماند که در دشت کاهو یک سری بیرون‌زدگی‌هایی مربوط به دوره‌های باستانی وجود دارد که این‌ها هم در خظر جدی قرار خواهند گرفت.
 
ساخت‌وساز غیرقانونی اثرتاریخی با بیش از 16 قرن را در حد یک بنا معمولی تنزل داده
 
در همین رابطه جمال کریمی، فعال محیط زیست و نماینده مجمع حقوق شهروندی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با اسکان نيوز با اشاره به تنظیم شکواییه‌ای و ارائه آن به مراجع قضایی، گفت: طبق اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی محسوب می‌شود اما  متاسفانه اجرا طر‌ح‌های تله کابین برمبنا محورهای توسعه و به بهانه گردشگری در مناطق تاریخی، جنگلی و طبیعی کشور تبدیل به یک داستان تکراری و مخرب شده است.
 
کریمی در ادامه افزود: با توجه به نظر کارشناسان محیط زیست، زمین شناسی، مطالعات آب منطقه‌ای و میراث فرهنگی اجرا این طرح غیرکارشناسی بی‌تردید باعث آسیب غیرقابل جبران به زیست محیط و میراث هزاران ساله تاق وسان( طاق بستان ) از جمله حوضه آبگیر در منطقه دشت کاهو و محوطه چهل هزار ساله دو شاخ و دشت کاهو و نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری و منظر تاریخی و فرهنگی و  ترافيک شديد و انباشت زباله می‌شود.
 
این  فعال محیط زیست و نماینده مجمع حقوق شهروندی استان کرمانشاه ضمن بیان این‌که احداث تله‌کابین موضوع ثبت جهانی طاق‌بستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، تاکید کرد:  بارزترين امتياز پذيرش كنوانسيون ميراث جهاني، پيوستن به جامعه‌ای است که به آثار تاریخی و فرهنگی ارزش و بها می‌دهند و آن آثار در هر جایی در فهرست‌شان قرار گیرد از اهمیت و مزایای جهانی برخوردار خواهد شد.
 
به گفته این فعال محیطی زیستی، یکی از مزایا پیوستن به کنواسيون جهانی علی‌الخصوص کشورهای در حال توسعه دستیابی به صندوق میراث جهانی است که هر ساله اعتباری به منظور شناسایی و حفاظت و معرفی محوطه‌های میراث جهانی در اختیار کشورهای عضو کنواسيون قرار می‌گیرد و کمک‌های بین‌المللی زیادی برای محوطه‌هایی که در فهرست میراث جهاتی قرار می‌گیرند، در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت حضور یک اثر تاریخی در لیست یونسکو علاوه بر معرفی جهانی می‌تواند منابع مالی فراوانی برای جوامع محلی جذب کند و اقتصاد آن مناطق رو شکوفا کند.
 
کریمی با انتقاد از عملکرد مدیران استانی و شهری کرمانشاه در طول 20 سال گذشه، گفت:  ساخت‌وسازهای غیر قانونی زیادی در محوطه طاق وسان ( طاق‌بستان) بدونه توجه به حریم قانونی این محوطه انجام شده که ارزش باستانی و تاریخی طاق وسان ( طاق بستان ) با بیش از 16 قرن رو در حد یک بنا معمولی تنزل داده است.
 
وی تلاش برخی از مدیران ارشد استانی برای احداث تله‌کابین و در نتیجه عدم ثبت جهانی طاق بستان را همانند تلاش بری خرج تخت جمشید از یونسکو دانست و تاکید کرد: این در حالیست که با کمی دانش و خلاقیت  و با ساماندهی، این میراث گرانبها می‌توانست یک برند در سطح جهانی برای توسعه پایدار استان و کشور باشد.
 

 
دشت کاهو، طبق نقشه شهرداری تمام دشت کاهو زیر ساخت‌وساز می‌رود
 
 جمالی با اشاره به این‌که احداث پروژه منسوخ شده تله کابین در مناطق تاریخی با بهانه توسعه گردشگری به یک رسم ناميمون در کشور بدل شده، گفت: با توجه به نقش حیاتی دشت کاهو(گيادورن) با منابع کارستي کم‌نظیر با تامین آب چشمه‌های طاق وسان که در یک دشت همواره که حدود 11 هکتار مساحت دارد و گونه‌های منحصربه‌فرد و کمیابی مانند گیاه علفي وسمه از خانواده شب بویان و حدود 45 گونه گیاهی انند مرزه شاتره، کاسنی، پونه کوهی  مریم گلی ( با چند گونه ویژه) بومادران و ....این منطقه را با گیاهان منحصربه‌فرد دارويي بسیار ویژه کرده، حاداث تله‌کابین به راحتی حیات این منطقه و گیاهان را در خطرجدی قرار می‌دهد.
 
نماینده مجمع حقوق شهروندی استان کرمانشاه  با اشاره به درخواست 301 نفر ازفعالان فرهنگي،  زیست محیطی،  ورزشی، مردمی مبنی بر توقف این پروژه مخرب، اعلام کرد: برخی از مسئولان  در حالی در مورد طاق‌بستان تصمیم‌گیری می‌کنند که به گفته خودشان سال‌های سال است که از این منطقه بازدید نکرده‌اند، همچنین با احداث تله‌کابین، دسترسی آسان جمعیت به این اماکن راه را برای قاچاقچیان عتیقه و آثار نفیس باستانی کشف نشده در این منطقه هموارتر می‌کند.
 
 
اتاقکی که روی کوه ساخته شده
 
 

 
صورتجلسه اول خرداد استانداری
 

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری اسکان نیوز   ،تاریخ انتشار: 7  خرداد 1399،کدخبر:   27758،www.eskannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین