پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید زباله تر (تجزیه پذیر) در مناطق مختلف استان از تولید زباله خشک بیشتر است و در فصل بهار و تابستان به دلیل افزایش شمار مسافران و گردشگران این میزان تا دو و نیم کیلوگرم افزایش می‌یابد.

شعار سال:داستان زباله در پایتخت طبیعت ایران موضوع تازه ای نیست؛ داستانی است که در چند سال اخیر همچون یک وصله ناجور بر تن رنجور سرزمین بویراحمد گره خورده است.

 

امروز زباله ها مربوط به شهر یاسوج نیست،بلکه مربوط به روستاهای اقماری از مهریان تا گنجه ای و حتی روستای توریستی کریک هم می شود که این طبیعت زیبا را زیر سلطه خود قرار داده است.

 

طبق نظر برخی از مردم و فعالان فضای مجازی امروز زباله های سرگردان در شهر زیبایی به نام پایتخت طبیعت ایران جولان می دهند وبه نوعی خود صحنه گردان طبیعت زیبای این دیار هستند که آن را به یغما برده اند.

هرچند در شهرهای صنعتی و کشورهای پیشرفته از زباله به عنوان طلای کثیف نام می برند و آن را یک منبع سود آوری قلمداد می کنند و حتی در برخی شهرها از این طلای کثیف برق تولید می کنند ، اما امروز طلای کثیف در دیار زاگرس به یک معضل پیجیده تبدیل شده است.

 

بر اساس آمار؛ تولید روزانه زباله در شهر یاسوج مرکز استان که لقب پایتخت طبیعت را برای خود یدک می کشد، پا را از میانگین کشوری فراتر گذاشته و چیزی معادل 120تن در شبانه روز بوده که نبود کارخانه باز یافت زباله و نبود مکان برای امحاء آن یک چالش برای مسئولان شده است.

 

چندصباحی است دوپشته دشت روم به عنوان مکانی برای دفن زباله های دیار زاگرس مشخص شده است اما تن رنجور دوپشته و ناله های آن هر  روز دل دوستداران طبیعت را می رنجاند و هر روز مصوبه ای از این نهاد و آن اداره برای احداث یک کارخانه بازیافت بلند می شود اما در عمل خبری نیست.

بر اساس اخرین خبرها شهرداری یاسوج توانسته است مراحل اول ساخت و تولید کارخانه بازیافت پسماند و زباله را به اتمام برساند،اما آنچیزی که امروز به عنوان پاشنه آشیل این موضوع دوباره بر سرزبانها افتاده است نبود زمین تخصصی برای احداث کارخانه بازیافت زباله در یاسوج است.

 

مسئولان ذیربط باید بدانند اگر امروز راهکاری برای دیار بویراحمد و رهایی آن از دست زباله ها سرگردان نداشته باشند شاید درآینده نزدیک این شهر زیر زباله های سرگردان دفن شود.

 

زباله هایی که هرکدام در این دیار و کوی و برزن برای خود جولان می دهند و با خودنمایی بغرنج خود زیبایی زلف زیبای دیار زاگرس نشین بویراحمد را غصب کرده اند.

 

خودنمایی زباله های سرگردان در جاده های زیبای زاگرس جنوبی از مهریان تا گنجه ای مزیدی بر علت شده که همه از درد های بی علاج این وصله ناجور بنالند و امروز سلامت قریب 50هزار شهروند از مهریان تا روستای گنجه ای که بیشترین آمار حاشیه نشین های مرکز استان را به خود جلب کرده اند را به خطر بیاندازد.

جای سئوال اینجاست چرا امروز خودنمایی زباله ها در این مکانها بسیار بیشتر از گذشته است و چرا مسئولان شهری اعم از شهردار مادوان که باید در امر جمع آوری زباله ها همت به خرج دهد  از کنار آنها می گذرد.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید زباله تر (تجزیه پذیر) در مناطق مختلف استان از تولید زباله خشک بیشتر است و در فصل بهار و تابستان به دلیل افزایش شمار مسافران و گردشگران این میزان تا دو و نیم کیلوگرم افزایش می‌یابد.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، تاریخ انتشار: 23 خرداد ۱۳۹۹، کد خبر: 159286،sobhezagros.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین