
عملکرد ستاد مناسب سازی معابر با این سبک و سیاق بیشتر نام «نامناسب سازی» را زیبنده آن کرده است. البته واضح است که مدیران شهری قصد آزار معلولان را ندارند و آنچه سبب این اقدامات زحمت آفرینان شده، نداشتن دانش کافی از مناسب سازی و نداشتن درک صحیح از شرایط تردد آنهاست.
دستور معاون اول رئیس جمهور برای مناسب سازی معابر این موضوع زمانی جالبتر میشود که میبینیم، مناسب سازی معابر دارای پشتوانه دولتی هم هست، چنانچه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در ۱۸ آذر ۹۸ آییننامه اجرایی تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برای معلولان را مشتمل بر ۱۶ ماده ابلاغ کرد.
در بخشی از این آئین نامه آمده است: مناسبسازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل ونقل عمومی و مبلمان شهری برای معلولان از سوی شهرداریها و دهیاریهای سراسرکشور، اجرایی شود.
مشاور شهردار: معلولان از شرایط موجود راضی هستندجالب اینجاست که علیاصغر عینالقضات مشاور شهردار تهران در امور توان یابان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود، معلولان از اقدامات ستاد مناسب سازی معابر رضایت دارند.
مشاور شهردار تهران در امور توان یابان در پاسخ به این سوال که آیا امروز افراد کمتوان و ناتوان از مناسب سازی معابر و اماکن پایتخت جهت تردد راضی هستند یا خیر، ادامه داد: به طور حتم افراد معلول از شرایط موجود ابراز رضایت میکنند، اما باید گفت در نقاط مختلفی از شهر ما برای مناسبسازی معابر جهت تردد معلولان توفیق چندانی نداشتیم.
شهرداری در اجرای این کار جدیت کافی نداشته است.اما الهام فخاری عضو شورای شهر تهران از روند اجرای قانون مناسب سازی معابر اظهار نارضایتی کرده و گفت: با گذشت یک سال و نیم پس از ارزیابیهای میدانی و دریافت گزارشهای سازمانهای حمایت از حقوق توان یابان شهرداری در اجرای این کار جدیت کافی نداشته است.
فخاری با بیان اینکه مقررات تدوین شده بیشتر مربوط به توان یابان جسمی و حرکتی است و سایر گروههای توان یاب را پوشش نمیدهد، گفت: وضعیت قوانین موجود نشان میدهد این ضوابط دارای جامعیت نیست.
او گفت: به عقیده شهرداری، بازسازی یعنی تخریب کل ساختمان و احداث یک بنای جدید در حالی که این تعریف معادل همان احداث ساختمان است.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر بازسازی را به معنی عرفی آن یعنی تعمیرات تعریف کنیم، اتفاقات بسیار خوبی در جهت مناسب سازی در شهر تهران رخ میدهد.
او خاطرنشان کرد: گزارش ارزیابی کمیته اجتماعی شورای شهر نشان میدهد که در زمینه سرویس بهداشتی توان یابان در اماکن عمومی مانند پارکها و فروشگاهها مشکلات عدیدهای از جمله کم توجهی به مناسب سازی سرویسهای بهداشتی برای توان یابان، قفل بودن سرویسهای بهداشتی مناسب سازی شده و عدم رعایت استانداردهای جهانی و خلأ استانداردهای شهری در این زمینه، عدم مناسب سازی مسیر منتهی به سرویسهای بهداشتی و عدم ایجاد ضمانت اجرایی دستورها و قوانین مناسب سازی مشاهده میشود.
جامعه کهنسال آینده نیازمند مناسب سازیمناسب سازی صحیح معابر زمانی پر اهمیتتر میشود که میبینیم در آیندهای نزدیک جمعیت سالمند کشور ما رو به فزونی میرود و در صورت نامناسب بودن معابر، موجی از نارضایتی در قشر کهنسال را باید تحمل کرد.
زهرا نژاد بهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران اواخر سال ۹۸ با تأکید بر اینکه جامعه ما با سونامی سالمندی مواجه است، گفته بود: ۱۰ تا ۱۵ سال آینده کشور ما دارای جامعهای سالمند میشود و معابر امروز جامعه نیازمند یک مناسبسازی جدی است.
او ادامه داد: ما فراموش کردیم که شهر باید مال همه باشد و شهرداری تهران باید پاسخ دهد که چرا این شهر به گونهای ساخته نشد که در دسترس همه افراد باشد.
از سویی دیگر محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران پارسال در همایش روز جهانی افراد دارای معلولیت گفته بود، متاسفانه کارهای حمایتی از معلولان زیاد انجام نشده است و این جای تفکر و تعقل دارد.
هاشمی رفسنجانی گفت: در کشور ما قانون زیاد نوشته شده و خیلیها صحبت از تنقیح قانون میکنند، اما در قانون مناسب سازی تمام قوانین جدید است و نیاز به تنقیح ندارد و فقط اجرا را کم دارد.
متاسفانه با وجود قوانین مناسب، اجرای طرحهای غیر استاندارد و کارشناسی نشده، مانند آنچه در میدان ارک تهران دیده شده، نه تنها رضایتی برای معلولان ایجاد نمیکند، بلکه نارضایتی آنها را هم به دنبال دارد و حیف کردن منابع مالی هم ازدیگر آثار اقدامات کارشناسی نشده است.