پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
از حوزه‌های کمتر کاویده شده در مطالعات روستایی، مسأله اداره روستا‌ها است. طالب از نخستین کسانی است که به شکلی روشمند و با نگاه تاریخی مسأله اداره روستا را بررسی کرده است و نقطه تمرکز او ابعاد اجتماعی مدیریت روستایی است. او در کتاب «مدیریت روستایی در ایران» به بررسی اداره روستا پس از مشروطیت می‌پردازد، اسناد و مدارک حقوقی را مطالعه می‌کند و آن‌ها را با مشاهدات و تجربه‌های خود پیوند می‌زند.
شعار سال: از حوزه‌های کمتر کاویده شده در مطالعات روستایی، مسأله اداره روستا‌ها است. طالب از نخستین کسانی است که به شکلی روشمند و با نگاه تاریخی مسأله اداره روستا را بررسی کرده است و نقطه تمرکز او ابعاد اجتماعی مدیریت روستایی است. او در کتاب «مدیریت روستایی در ایران» به بررسی اداره روستا پس از مشروطیت می‌پردازد، اسناد و مدارک حقوقی را مطالعه می‌کند و آن‌ها را با مشاهدات و تجربه‌های خود پیوند می‌زند. در دوره معاصر به قانون انجمن ده و دهبانی اشاره می‌کند که به‌دنبال وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ راه به جایی نمی‌برد و بعد از انقلاب، به شورا‌های اسلامی روستایی توجه می‌کند که قرار بود بر اساس مدل شورایی روستا‌ها را اداره کنند، اما در عمل نیاز به مدیریتی اجرایی پدید می‌آید. طالب در همین زمینه به تجربه‌هایی، چون خانه همیار روستا و دفتر عمران روستا می‌پردازد و در انتها طرحی برای حکمرانی روستا ارائه می‌دهد.
از زمان تشکیل گروه توسعه روستایی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر طالب تدریس درس مدیریت روستایی در ایران را برعهده داشت و آخرین درس را در نیسمال دوم ۹۹-۱۳۹۸ برای دانشجویان کارشناسی ارشد توسعه محلی گرایش روستایی ارائه کرد. من در این کلاس افتخار همراهی با او را داشتم و می‌دیدم که با وجود همه محدودیت‌هایی که بحران کرونا بر دانشگاه تحمیل کرده بود، با تلاش، خود را در زمینه کاربرد ابزار‌های ارتباطی جدید به روز کرد و از منزل به تدریس در فضای مجازی پرداخت. اجل به او مهلت نداد تا شاهد انتشار آخرین کتابش با نام «تحولات مدیریت روستایی در ایران» باشد.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از فضای مجازی
 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین