پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
بر اساس برنامه سوم توسعه شهرداری باید تا پایان سال دوم یعنی سال ۱۳۹۹، برنامه‌های این سازمان برای حفظ ساختمان‌های بادوام شهر را به شورای شهر تهران ارائه دهد از همین رو مطالعاتی آغاز شده تا مشخص شود از چه راه‌هایی می‌توان مالکان را برای حفظ ساختمان بادوام خود قانع کرد تا با حفظ این بنا‌ها از هدررفت سرمایه جلوگیری شود.
شعار سال: روزانه تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های شهر تهران که عمرشان از دو دهه بیشتر شده و دیگر نوساز به شمار نمی‌روند، در مسیر تخریب قرار می‌گیرد تا جای خود را به یک بنای نوساز چندین طبقه دهد اما این اتفاق در حالی است که این ساختمان‌های به اصطلاح قدیمی، هنوز هم از نظر فنی سالم بوده و اگر پای منفعت اقتصادی از ساخت یک ساختمان چندین طبقه تازه‌ساخت در میان نباشد، بتوان تا چندین سال بعد هم از همان ساختمان‌های قدیمی استفاده کرد. این وضعیت در حالی است که روزانه در تهران ۳۵ هزار تن نخاله ساختمانی تولید می‌شود که نه تنها منابع طبیعی را از بین می‌برد بلکه هزینه پسماند را هم افزایش می‌دهد.

مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر این موضوع که این ساختمان‌های قدیمی در رده ساختمان‌های بادوام قرار دارند، درباره طرح‌های شهرداری برای حفظ این بناها به شهر گفت: این ساختمان‌ها هنوز هم برای سکونت و استفاده بادوام هستند و در آن‌ها سرمایه‌ای به کار گرفته شده که تخریب آن هدر رفت سرمایه به شمار می‌رود، از همین رو از چند سال قبل موضوع جلوگیری از تخریب این ساختمان در شهرداری تهران شروع شد، مدتی بحث های سلبی مطرح بود که با روش‌های سلبی مانعی برای تخریب این بناها ایجاد شود و بعد از آن طرح‌های تشویقی مطرح شد که از طریق آن مالکان این ساختمان‌های بادوام به حفظ بنای خود تشویق شوند.

او افزود: در حال حاضر یک کار مطالعاتی از پنج ماه پیش در اداره کل معماری و ساختمان شروع شده و انتظار داریم تا سه ماه آینده این مطالعات به جمع بندی برسد تا از این طریق مشخص شود دلیل اصلی میل به تخریب میان صاحبان این بناها چیست و چه راه‌هایی برای جلوگیری از این تخریب موثرتر است.

صالحی بیان کرد: در این حوزه باید از جنبه‌های سلبی، حقوقی و اجتماعی موضوع را بررسی کرد تا مشخص شود تا کجا می‌توان برای اعمال محدودیت پیش رفت اما از طرف دیگر باید دید اگر این ممنوعیت ها واقعا شدنی نیست چه موضوعات تنبیهی و تشویقی برای این موضوع می توان در نظر گرفت تا اگر ساختمان های بادوام تخریب شوند چه تنبیهی در انتظار صاحبان آن باشد و اگر حفظ شد چه تشویقی داشته باشد. این موضوع از سرفصل های برنامه سوم توسعه شهرداری است و شورای شهر تهران هم از سر و سامان دادن به آن را از شهرداری خواسته است بنابراین موظفیم تا پایان سال دوم که امسال باشد، نتیجه اقداماتی که در این راستا انجام شده را به شورا اعلام کنیم.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، افزود: در این طرح مطالعاتی به نمونه هایی که برای حفظ ساختمان های قدیمی بادوام که در دنیا اجرا می‌شود، ارجاع داده شده و همچنین سعی بر آن است تا آنالیزهای اقتصادی هم در این تحقیق در نظر گرفته شود که ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌شود مورد بررسی قرار گیرد. در واقع آنچه سبب تخریب ساختمان می‌شود، ارزش افزوده است بنابراین تا زمانی که این ارزش افزوده معادل سازی نشود هم با تشویق هم با تنبیه به نظر می رسد، روند تخریب این ساختمان ها قابل کنترل نیست و در این طرح مطالعاتی هم روی همین موضوعات کار می شود. همچنین آمارهای هدر رفت اقتصادی و محیط زیستی که درتخریب این ساختمان ها رخ می دهد هم از مسائلی است که از طریق این طرح مطالعاتی استخراج می‌شود.

_ عکس تزئینی است. این ساختمان که در تقاطع خیابان ایتالیا و فلسطین واقع است را دفتر مهندسی مرجان در دهه ۵۰ خورشیدی طراحی کرد که زمستان گذشته تخریب شد

خبرنگار: ریحانه جاویدی

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خری تحلیلی شهر ، تاریخ انتشار: 19 مرداد 1399 ، کدخبر: 3305 ، www.shahr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین