پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۰۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
شبکه اجتماعی شاد که قرار بود مشکل آموزش مجازی را در دوران کرونا حل کند، حالا به چالشی برای استفاده‌کنندگان آن تبدیل شده است؛ اما چه کسی باید پاسخگوی این چالش‌ها باشد؟
  شعار سال:اپلیکیشن شاد از همان زمانی که با گسترش کرونا و تعطیلی مدارس وارد زندگی میلیون‌ها دانش‌آموز ایرانی و خانواده‌های آنها شد، اعتراضات و انتقادات زیادی را برانگیخت. سال تحصیلی پیشین، با هر دردسری که بود به پایان رسید و بسیاری از معلمان برای تدریس از اپ‌ها و پلتفرم‌های دیگری چون واتس‌آپ بهره گرفتند.
 
وزارت آموزش و پرورش از پایان مدارس تا 15 شهریور زمان داشت که چالش‌ها را بر طرف کند اما گلایه‌های معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها، نشان می‌دهد «شاد» هنوز مشکلات زیادی دارد.
 
به جز این بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از اینکه شاد بدون رقیب، بازار آموزش را به دست آورده است، شکایت دارند.

طراح شاد کیست؟
 
مقامات وزارت آموزش و پرورش مدعی هستند که نرم‌افزار شاد را «زبده‌ترین مهندسان نرم‌افزاری کشور» نوشته‌ و در اختیار این وزارتخانه قرار داده‌اند (آی‌سی‌تی‌نیوز).
 
در کافه بازار نیز در بخش توسعه‌دهنده این شبکه اجتماعی، نام آموزش و پرورش ذکر شده است. اما برخی کاربران در فضای مجازی به شباهت‌های زیاد میان «شاد» و اپلیکیشن روبیکای همراه اول اشاره کرده‌اند. یک منبع آگاه که تمایلی به انتشار نام خود نداشت نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز این موضوع را تایید کرد و افزود: شاد همان روبیکاست که از سوی همراه اول در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است.
 
اما روابط عمومی همراه اول ضمن تایید اینکه اپلیکیشن شاد از سوی این اپراتور طراحی شده است، به تجارت‌نیوز گفت: بدون شک تیم طراحی شاد، از تجربه‌های همراه اول در طراحی روبیکا بهره گرفته است، اما این موضوع به آن معنا نیست که هر دو یکی هستند.
 
بر اساس این توضیح، وزارت آموزش و پرورش از چند مجموعه درخواست کرد که اپلیکیشن‌هایی را برای آموزش مجازی آماده کنند و در نهایت محصول همراه اول را برگزید (این در حالی است که حسین کیانی مدیر روابط‌عمومی پیام‌رسان گپ در گزارشی با موضوع پیام رسان ایرانی، به تجارت‌نیوز گفته بود: در مورد شبکه شاد چند مجموعه، وقت و هزینه زیادی را برای نزدیکی به استانداردهای وزارت آموزش و پرورش صرف کردند، اما کل پروژه بدون طی تشریفات قانونی به یک مجموعه سپرده شد.)
 
روابط عمومی همراه اول در پایان توضیحات خود در مورد این شبکه اجتماعی تاکید کرد که مسئول فنی و مدیر پروژه اپلیکیشن شاد، باید پاسخگوی ایرادات فنی و انتقادات مردم نسبت به چالش‌های آن باشد.
 
تجارت‌نیوز تلاش کرد در این زمینه گفتگویی را با حسن الحسینی مدیر پروژه شاد و مشاور وزیر آموزش و پرورش انجام دهد که تا لحظه تنظیم این گزارش موفق نشد.

معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها؛ ناراضی
 
به هر روی به نظر می‌رسد بسیاری از مردم در سال جاری تحصیلی نیز از شاد گلایه دارند. نظر برخی مخاطبان تجارت‌نیوز را در ادامه می‌خوانید.
 
– هم معلم‌ها و هم ما ترجیح می‌دهیم به جای شاد از واتس آپ استفاده کنیم ولی این اجازه را نداریم و اگر اداره آموزش و پروش بفهمد برخورد می‌کند. سرعت نسخه تحت وب آن خیلی پایین است اما نسخه اندرویدی آن سرعت بهتری دارد. یکی از ایرادات بزرگ آن هم بی‌نظمی است. با وجوی که الان بیشتر از یک هفته است که از تشکیل گروه‌ها و ثبت اسم بچه‌ها می‌گذرد، برخی هنوز به آنها اضافه نشده‌اند. برای مثال من عضو گروه شیمی نیستم. کلا بلاتکلیفی اذیت‌کننده است؛ هیچ‌کس نمی‌دونه کلاس‌ها قرار هست که کلا مجازی باشه یا حضوری.
 
یا برخی معلم‌ها به تعداد کمی از دانش‌آموزان که به مدرسه می‌روند، می‌گویند چرا شما آمدید که ما هم مجبور باشیم بیایم. آنها هم البته حق دارند که به فکر سلامتی خود باشند ولی ما هم نمی‌دانیم که آیا تدریس آنلاین به درستی انجام می‌شود یا نه. از اون طرف هم بچه‌هایی رو که می‌خواهند به مدرسه بروند، به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه امروز می‌رود و مثلا فیزیک دارد و گروه بعدی فردا زیست می‌خواند و هیچکدام درس آن یکی را حضوری نمی‌خواند و خودش باید کار کند. اداره گفته معلم‌ها از تدریس خود در کلاس فیلم بگیرند و در شاد بگذارند که فقط یکی از معلم‌های ما این کار را انجام می‌دهد. نکته آخر هم اینکه این اپ به راحتی در دسترس کسانی که آیفون دارند نیست.
 
– پارسال که شاد ارائه شد، مدام قطع و وصل می‌‌شد و معلم‌ها در واتس‌آپ گروه تشکیل داده بودند. استفاده چندانی از آن نشد. امسال هم مدرسه پسرم اعلام کرده است نیازی نیست که از این اپ استفاده کنیم و در همان واتس‌آپ کلاس‌های تشکیل می‌شود. متاسفانه هیچ کیفیتی هم از نظر آموزشی ندارد.
 
– سرعت اپ شاید خیلی کم است و اصلا آنلاین نیست. من برای آموزش بچه‌هام از برنامه‌های میشا و کوشا استفاده می‌کنم که همه درس‌ها را دارد.
 
– مدرسه ما اصلا از اپ شاد استفاده نمی‌کنه چون ارسال فایل‌ها خیلی مشکل است و ارائه آموزش در بستر شاد اصلا آسان نیست، راندمان کار را هم بالا نمی‌برد و سرعت کار پایین است. پلتفرم‌های دیگه که امکان ارتباط رو در رو رو راحت‌تر فراهم می‌کنند، بهتر هستند. البته خود من از فیلم‌های آموزشی که معلمان منطقه روی کانال‌های پایه می‌گذارند، استفاده می‌کنم.
 
– امسال هم شاد مشکل قطع و وصل شدن داره. معلم پسرم لایو می‌فرسته ولی وسطش برای مدت طولانی قطع می‌شه و مسلما تمرکز بچه‌ها روی درس از بین می‌ره. اینترنت هم رایگان نشده و ما بسته می‌خریم.
 
– امسال به خاطر شرایط کرونا، آموزش آنلاین و بی‌نظمی‌های آزاردهنده مربوط به آن با مدرسه قرارداد نبستم و ترجیح دادم تدریس نکنم. سال گذشته با اینکه در مدرسه خوب و معروفی کار می‌کردم و آموزش پرورش تاکید ویژه‌ای داشت که آن مدرسه از سیستم شاد استفاده کند، معلم‌ها حدود 10 روز تلاش کردند از این سامانه استفاده کنند، ولی موفق نشدند. به همین دلیل نرم‌افزار دیگری جایگزین آن شد. مدارس خوب غیرانتفاعی تا جایی که من اطلاع دارم هیچکدام از شاد استفاده نکردند.
 
– مگه اخبار نگفته بود اپلیکیشن شاد هزینه اینترنت نداره پس چرا هنوز داره اینترنت مصرف می‌کنه؟ پیام‌ها به نسبت بقیه پیام‌رسان‌ها دیر می‌رسه و سرعتش کمه. به خصوص سال گذشته موقع امتحان‌ها مشکل‌ساز بود. چون جواب‌ها دیر می‌رسید، معلم‌ها گاهی فکر می‌کردند داریم تقلب می‌کنیم یا جواب رو بلد نیستیم.
 
– رئیس‌جمهور دستور داده اینترنت شاد رایگان باشه و وزیر ارتباطات باید موضوع رو در مذاکره با اپراتورها پیگیری کنه تا هر کسی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنه، اینترنت براش رایگان باشه؛ چه معلم، چه دانش‌آموزان و چه خانواده‌هاشون. حالا کی این اتفاق بیفته خدا می‌دونه.
 
– من مدیر یک مدرسه هستم. امسال اپ شاد نسبت به سال تحصیلی قبلی خیلی بهتر شده، هم از نظر سرعت و هم امکانات. البته سرعت بعضی روزها خوب است و بعضی روزها نه ولی در کل نارضایتی نسبت به پارسال کمتر شده. البته اینکه گفته شد اینترنت آن رایگان هست هنوز مشخص نیست. اما چند تا امکانات جدید به آن اضافه شده که معلم‌ها راضی هستند؛ مثلا امکان برگزاری لایو، افزایش سرعت بارگذاری فیلم، بهبود سیستم حضور و غیاب، بخش ارسال و تصحیج تکالیف و امکان برقراری تعامل دوسویه تصویری.

چرا از فرصت تعطیلی برای رفع مشکلات استفاده نکردید؟
 
در فضای مجازی هم برخی از کاربران نسبت به ضعف‌های اپلیکیشن شاد در روزهای آغازین سال تحصیلی جدید انتقاد داشتند؛ از مشکلات در به روزرسانی و بالا نیامدن آن گرفته تا کلاس بندی نشدن دانش‌آموزان و نبود امکان آموزش مجازی از طریق این اپلیکیشن.
 
برخی نیز به فرصت چند ماهه وزارت آموزش و پرورش برای رفع چالش‌های «شاد» اشاره کرده‌اند و نسبت به اینکه از این فرصت برای رفع مشکل استفاده نشده معترضند.
 
انحصار برخی از قابلیت‌های آن برای سیستم اندروید و چالش‌های بهره‌گیری از شاد در سیستم آی‌اواس و تحت وب از دیگر انتقادات به این اپلیکیشن در فضای مجازی است.
 
شاید دلیل همه این چالش‌ها علاوه بر ضعف همیشگی برنامه‌ریزی در کشور، این باشد موضوع آموزش مجازی بسیار پیش از بروز بحرانی چون کرونا باید مورد توجه قرار می‌گرفت.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت خبری تجارت نیوز  ، تاریخ انتشار:  23 شهریور  1398، کدخبر : 424767 ، www.tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد فتاحی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
حل مشکل ویس در برنامه شاد

برنامه نویسهای شاد با ین برنامه ورژن 9.2.7. فایل صوتی سند و رسیو معلم و شاگرد را حل کنید نمی خواد مبدل صوت به ورد بسازید
یه کم شعور داشته باشید وبه شعور ایرانیان توهین نکنید
هنوز نمی دونید باید روز بروز برنامه تون بهتر بشه
دارید باگ به برنامه تون اضافه میکنید
مشکل سند ورسیو ویس درشاد های قبل نبود حال درست کردید
عزیزز من شما اگر برنامه ننویسی نمی گن احمقی
ولی اگر اینجوری بنویسی حتما تمام ایران خواهند گفت احمقی
بعدشم حالا این نمونه آخری را که فروختی چرا مشکلاتش را رفع نمی کنی خیر سرت
مهر تموم شد کی می خوای جون بکنی بمیری ایشالله با این برنامه نویسیت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین