پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
آس به معنی له کردن گندم و غلات می‌باشد. حال اگر این دستگاه آس کردنی با نیروی آب کار کند آسیاب و اگر با نیروی باد کار کند آسباد می‌گویند.

شعار سال: شهر نشتیفان در جنوب شرقی خواف در استان خراسان رضوی قرار دارد و به‌خاطر آسبادهای قدیمی‌اش مشهور است. آس به معنی له کردن گندم و غلات می باشد. حال اگر این دستگاه آس کردنی با نیروی آب کار کند آسیاب و اگر با نیروی باد کار کند آسباد می گویند. نام این شهر از دو جزء «نش» به‌معنی نیش و «تیفان» به‌معنی توفان تشکیل شده است. 
وزش بادهای موسمی منطقه سیستان که همه ساله به‌مدت حدود ۱۲۰ روز ادامه دارد، موقعیت بی‌بدلیلی برای ابداع آسبادهای منحصربفرد در این شهر بوجود آورده است.
نزدیک به هزار سال است که آسبادهای نشتیفان که از خاک رس طبیعی و نی و چوب ساخته شده‌اند دانه‌های غلات را برای تولید آرد له می‌‌کنند.
هریک از آسبادهای روستای نشتیفان از هشت اتاقک تشکیل شده و هر اتاقک شش تیغه دارد.
وقتی بادهای قوی و مداوم منطقه به اتاقک‌ها وارد می‌شود، تیغه‌ها و سپس سنگ آسباد را به چرخش در می‌آورد. ارتفاع این سازه‌ها حدود ۲۰ متر است. این سازه‌ها می‌توانند به نیروی بادهای فراوان منطقه قدرت کافی برای چرخاندن سنگ آسباد بدهند.

 

تعداد بازدید : 47

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه گیف گیف، تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: -، gifgif.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین