پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۲۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
گزارش سال ۲۰۲۰ شاخص جهانی نوآوری که به تازگی توسط سازمان بین‌المللی مالکیت فکری منتشر شده نشان می دهد ایران در شاخص نوآوری جهانی رتبه 67 را کسب کرده که نسبت به سال 2019، 6 پله تضعیف شده است. در میان 37 اقتصاد با درآمد بالاتر از متوسط، ایران نوزدهمین جایگاه را به خود اختصاص داده و در میان 10 اقتصاد در جنوب و مرکز آسیا، رتبه دوم را کسب کرده است.
شعار سال: شاخص نوآوری جهانی (GII) هر ساله اقتصادهای جهان را براساس قابلیت نوآوری آنها رتبه‌بندی می‌کند. این شاخص متشکل از 7 رکن و 21 بخش و 80 زیربخش بوده که به دو گروه ورودی و خروجی، تقسیم می‌شوند و هدف آن دست‌ یافتن به جنبه‌های چند بعدی نوآوری است.

در شاخص نوآوری جهانی 2020، تعداد 131 اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته که امتیاز هر کشور از صفر تا 100 متغیر است. امتیاز 100 نشان از بهترین عملکرد و امتیاز صفر نشان از ضعیف‌ترین عملکرد دارد.

ارکان ورودی (درون داد) شاخص نوآوری جهانی شامل «نهادها»، «تحقیق و سرمایه انسانی»، «زیرساختها»، «پیچیدگی بازار» و «پیچیدگی کسب و کار» است و ارکان خروجی شاخص نوآوری جهانی را «دانش و فناوری» و «خالقیت» تشکیل می‌دهد.

بر اساس در آمریکای شمالی، ایالات متحده آمریکا بهترین عملکرد را در شاخص نوآوری 2020 داشته است. در آمریکای لاتین؛ شیلی، در اروپا؛ سوئیس، در شرق و جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه؛ سنگاپور، در شمال آفریقا و غرب آسیا؛ اسرائیل، در جنوب صحرای آفریقا؛ آفریقای جنوبی و موریس و در مرکز و جنوب آسیا؛ نیز هند بیشترین امتیاز را در این شاخص به دست آورده است.

وضعیت ایران در شاخص نوآوری جهانی
ایران نیز دومین کشور در مرکز و جنوب آسیا بوده که عملکرد بهتری در مقایسه با سایر کشورها داشته است. در سال 2020، ایران در شاخص نوآوری جهانی رتبه 67 را کسب کرده که نسبت به سال 2019، 6 پله تضعیف شده است. امتیاز ایران در شاخص نوآوری جهانی 2020؛ 30.89، در شاخص نوآوری جهانی 2019، 34.43 و در شاخص نوآوری جهانی 2018؛ 34.44 بوده است.

به طور کلی ایران در ارکان خروجی نوآوری، عملکرد بهتری نسبت به ارکان ورودی نوآوری داشته است. در سال 2020، در مجموع ورودی‌های نوآوری ایران، رتبه 90 و در خروجی‌های نوآوری، رتبه 50 را کسب کرده است. این در حالی است که در سال 2019، رتبه ایران در این دو رکن به ترتیب 86 و 47 بود.

در میان 37 اقتصاد با درآمد بالاتر از متوسط، ایران نوزدهمین جایگاه را به خود اختصاص داده و در میان 10 اقتصاد در جنوب و مرکز آسیا، رتبه دوم را کسب کرده است. در این منطقه، هند (رتبه ۴۸)، ایران (رتبه ۶۷) و قزاقستان (رتبه ۷۷) به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند. ایران هم‌چنین در میان ۳۷ کشور با درآمد متوسط به بالا در رده ۱۹ قرار دارد.

همچنین شاخص نوآوری جهانی ایران در چهار رکن «تحقیق و سرمایه انسانی«، «زیرساخت» و «خروجی خالقانه» امتیاز بالاتری از میانگین کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط داشته است. این در حالی است که در سه رکن «نهاده»، «خروجی دانش و فناوری» و «خروجی خالقانه» امتیاز کمتری را کسب کرده است.

رتبه و تغییر امتیاز ایران در 7 رکن شاخص نوآوری جهانی
در میان هفت رکن اصلی شاخص نوآوری جهانی در سال 2020، ایران در رکن «تحقیق و سرمایه انسانی» بهترین رتبه (46) را کسب کرده است. پس از آن در دو رکن «خروجی خالقانه» و «خروجی دانش و فناوری» به ترتیب رتبه‌های 48 و 59 را بدست آورده است

نامناسب ترین جایگاه ایران مربوط به رکن «نهادها» بوده که رتبه 120 را کسب کرده است. به لحاظ امتیاز، ایران در هر هفت رکن شاخص نوآوری در سال 2020 نسبت به 2019 با کاهش امتیاز همراه بوده است و بیشترین افت امتیاز ایران مربوط به رکن پیچیدگی کسب و کار بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 30 شهریور 1399، کد خبر: 1060269،  www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
0
اقتصاد ضعیف همه ارکان رو تحت تاثیر قرار میده بخصوص در بحث نوآوری که نیاز به سرمایه هست. حیف این همه استعداد ایرانی که هدر بره یا از ایران مهاجرت کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
خیلی ساده است نه بازار داریم نه پیچیدگی کسب و کار برای همین سقوط کردیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین