پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
ساعاتی پس از آنکه وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات‌متحده مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال کرده، مجلس ایران علاوه بر واکنش‌های نمایندگان، یک طرح ضدآمریکایی رونمایی کرد.
شعار سال: هرچند این نخستین طرحی نیست که طی سالهای اخیر، در مجلس شورای اسلامی برای مقابله با اقدامات آمریکا تدوین می شود اما نخستین طرح پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم برای مقابله با اقدامات یک‌جانبه و خصمانه‌ آمریکا است. طرحی با عنوان «تکالیف دولت در پاسخ به تلاش غیرقانونی برای اعاده مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت در راستای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا» که در ۷ ماده ارائه شده است.

جزئیات طرح
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود از این طرح، پیشنهاد داده تا در چارچوب تقویت گام‌های کاهش محدودیت‌های هسته‌ای، وضعیت همه برنامه‌های هسته‌ای ایران ازجمله درخصوص اقدامات زیر را به قبل از توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بازگردد. برای مثال، در این گزارش از «آغاز نصب حداقل ۱۹ هزار سانتریفیوژ در تاسیسات نطنز و فردو برای غنی‌سازی طی حداکثر یک هفته»، «شروع غنی‌سازی۲۰ درصد در تاسیسات فردو طی حداکثر یک هفته» و «افزایش ذخایر مواد غنی‌سازی شده به بیش از ۱۲ هزار کیلوگرم برابر نیازهای ایران اسلامی برای فعالیت‌های صلح آمیز» به‌عنوان اقدامات فنی پیشنهادی یاد شده است. همچنین پیشنهاد دیگر این مرکز در قالب یکی از اقدامات فنی طرح یاد شده، آن است که دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق فناوری‌های مدرن نظارتی و برخط و حضور طولانی‌مدت نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کشور طی حداکثر دو هفته متوقف شود. در این گزارش همچنین عنوان شده در صورتی‌که به هر نحو تمام یا بخشی از مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت علیه ایران در موضوع هسته‌ای اجرا شود، برجام از لحاظ قانونی بی‌اعتبار بوده و دولت مکلف است اجرای آن را در عمل نیز متوقف کند. همچنین پیشنهاد شده که دراجرای مفاد این طرح، سازمان انرژی اتمی مکلف شود برنامه اعاده وضعیت رآکتور آب سنگین اراک به وضعیت قبل از برجام را ظرف سه ماه و همچنین برنامه جهت استفاده از رآکتورهای آب سنگین دیگر را ظرف مدت۶ ماه تهیه کند. پیش از این نیز مجلسی‌ها طرحی با قید سه‌فوریت ارائه کرده بودند؛ طرحی با عنوان «توقف کامل اجرای تعهدات هسته‌ای در قبال بازگشت قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل» که نمایندگانی همچون «مجتبی ذوالنور» و «جواد کریمی‌قدوسی» آن را تدوین کردند که آن هم مفادی تقریبا مشابه طرح پیشنهادی مرکز پژوهش‌ها دارد. این همان طرحی است که دیروز برخی نمایندگان در تذکرات خود در جلسه علنی خواستار قرارگرفتن آن در دستور کار صحن علنی شدند اما این طرح هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.

ماموریت قالیباف به کمیسیون امنیت ملی
رونمایی از طرح مرکز پژوهش‌ها اما تنها محور انتقاد مجلسی‌ها به اقدام روز گذشته مقامات ایالات‌متحده در فعال‌سازی مکانیزم ماشه نبود. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پس از آغاز جلسه علنی صبح دیروز، در نطق پیش از دستور خود به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ماموریت داد که حرکت‌های یک‌جانبه آمریکا که مورد اعتراض دیگر کشورهای جامعه بین‌الملل نیز هست را رصد و اقدامات متقابل لازم را برای صیانت از منافع مردم با جدیت پیگیری و به صحن ارائه دهد. قالیباف با اشاره به اقدام آمریکا تاکید کرد: تجربه این مدت نشان داده است که هرگاه در برابر اقدامات خصمانه آمریکا منفعل عمل کردیم فشار تحریمی بیشتری به معیشت مردم وارد شده است بنابراین ضروری است با اقدامات فعالانه، هوشمندانه و موثر اجازه نداد بیش از این به مردم عزیزمان فشار بیشتری وارد شود. او افزود: وظیفه ما آن است که مردم را قوی کنیم. مساله مردم ما ناکارآمدی در اداره کشور است. مساله مردم ما شرایط سخت معیشتی است، ‌مساله مردم ما حمایت نشدن از لحاظ اقتصادی است. ما نباید کشور و معیشت مردم را معطل غرب کنیم. باید مردم را در اولویت قرار دهیم و باید از تجربه‌های روشن ملت ایران بهره بگیریم و بدانیم که دشمنی آمریکا با این ملت ریشه‌دار است و اینکه ترامپ رئیس‌جمهور شود یا بایدن هیچ فرقی در سیاست اصلی ضربه زدن به مردم ایران حاصل نخواهد شد. موضوع فعال‌سازی مکانیزم ماشه از سوی آمریکا واکنش‌های دیگری را هم در مجلس به دنبال داشت. صبح دیروز مصطفی میرسلیم نماینده تهران در حساب کاربری خود در توییترش با هشتگ‌های آمریکا و برجام نوشت: «‌اقدام مذبوحانه ‎آمریکا در شلیک تیر خلاص به ‎برجام، غیر از اثبات عناد و لجاجت و کینه‌توزی این دولت مستکبر، نشان‌دهنده ضرورت اتحاد جهانی بر به انزوا کشاندن دولت خودکامه آمریکا است.» همچنین احد آزادی خواه نماینده ملایر در تذکری از تریبون مجلس اعلام کرد: استکبار رسما ظلم می‌کند. این ظلم بیّن و آشکار به بشریت است و حتما نمایندگان به این اقدام وحشیانه شخصیت‌های مدعی آمریکا در جای خود پاسخ مناسبی خواهند داد. عباس گودرزی هم در جریان نشست علنی دیروز مجلس در واکنش به ادعای آمریکا برای بازگشت به تحریم‌ها علیه آمریکا در تذکری گفت: قطعا ماشه بدون تیر خواهد بود، دشمن هر غلطی تا امروز خواسته کرده تنها راه این است که ملت ایران خودش را قوی کند و این اتفاق درحال رخ‌دادن است. صبح روز گذشته ساعاتی پیش از آنکه مجلسی‌ها جلسه علنی خود را آغاز کنند، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، اعلام کرد که براساس مکانیزم ماشه، اکنون تمامی تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل علیه ایران بازگردانده می‌شود. او این موضوع را درحالی مطرح کرد که سیزده کشور عضو شورای امنیت با درخواست آمریکا مخالفت کرده‌اند. همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز گذشته به شورای امنیت گفت که نمی‌تواند درباره اعلامیه ایالات‌متحده مبنی بر بازگشت کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اقدامی انجام دهد، زیرا «به‌نظر می‌رسد در این مورد عدم قطعیت وجود دارد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 31 شهریور 1399، کد خبر: 3693824،  www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین