شعار سال: امسال سال پایانی فعالیت مدیریت کنونی شهر تهران است و دخل خالی در عقب ماندگی برنامهها و طرحها تاثیر مستقیم دارد، برخی اعضای شورای شهر معتقدند شهرداری تهران میتواند به راحتی کسب درآمد و بودجه ۳۰ هزار میلیاردی خود را محقق کند، اما نگاهی دیگر میان اعضا وجود دارد که به جای دنبال کردن پروژههای بزرگ کارنامه مدیریت شهری کنونی با محقق کردن پروژههای کوچک که رضایت محلی شهروندان را به دنبال دارد، پر شود، اینکه مهار جمعیت موشها در یک منطقه برای ساکنان آن محله دلچسبتر از احداث یک بوستان بزرگ است.
بر اساس گزارش خزانهدار در ۵ ماهه نخست امسال همچنان شهرداری نتوانسته ۴۰ درصد درآمدهای خود را محقق کند و سهم درآمدهای ناپایدار ۷۱ درصد از کل درآمدهاست.
در بخش عملکرد هزینهای نیز در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۱۱ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان هزینه کند. طی دوره مذکور مبلغ ۸ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان (۷۵ درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده که از این مبلغ ۹۷ درصد آن به صورت پرداختهای نقدی و ۳ درصد آن غیرنقدی است. در دوره گذشته (چهار ماهه نخست سال ۹۹) ۹۹.۷ درصد هزینه به صورت پرداختهای نقدی و ۳ درصد آن غیرنقدی بوده است.
شهرداری تهران در مرداد ماه تا سقف ۲ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان اجازه هزینهکرد داشته که با اعلام مبلغ ۲ هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان در مرداد ماه تقریبا معادل ۱۲۳ درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده که از این مبلغ ۹۲ درصد آن به صورت پرداختهای نقدی و ۸ درصد آن غیرنقدی است.
پس از این گزارش که نشان از وضعیت بحرانی درآمدی در شهرداری داشت، مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران میگوید: راهی جز انجام چند کار در شهرداری برای جبران ۴۰ درصد عقبماندگی بودجه نداریم. تاکنون ۶۰ درصد بودجه محقق شده و ۴۰ درصد تحقق پیدا نکرده است و قطعا پروژههای در حال تکمیل با همین روال به سرانجام نمیرسد و با ادامه این روند تا انتهای سال نمیتوانیم پروژه جدیدی در شهر تهران به سرانجام برسانیم.
او پیشنهاد میکند اولین اقدام، سیاستگذاری مبتنی بر تشویق و تسهیل در بخش شهرسازی است. یکی از مهمترین راههای کسب درآمد تشویق و استفاده از ظرفیتهای موجود است، اما در نظر بگیرید نباید اصول ما زیر سوال برود. بنابراین اولین اقدام توجه به بحثهای شهرسازی است.
فراهانی معتقد است مشکل اساسی ما در بخش غیرنقد است به این ترتیب میتوان عنوان کرد که درآمد نقد، انحراف ندارد و مشکل اصلی بحث غیرنقد است. بارها گفتهایم که در کنار گزارش مالی، جلب مشارکت بخش خصوصی و بررسی مشکلات این حوزه را باید در دستور کار قرار دهیم. حل مشکلات سرمایهگذاری باید بحث شود و حلقه مفقوده است.
به گفته او توجه به مدیریت و کاهش هزینه باید مورد توجه قرار گیرد. از خرداد ماه به دنبال دستورالعمل شهرداری برای کاهش هزینهها هستیم. اگر این چهار راهکار را در دستور کار داشته باشیم، میتوانیم بودجه مصوب را تا انتهای سال به ثمر برسانیم.
اما تندترین واکنش را محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی به گزارش خزانهدار داشت.
او به شهردار تهران یادآوری میکند که شورا با او عهد اخوت نبسته و به برنامهها عمل نکند، ممکن است، شورا هر لحظه نسبت به تغییر وی اقدام کند و اگر عمل کند تمام قد پشت او ایستاده است.
او گزارشی نیز از وضعیت املاک شهرداری و تحقق بودجه غیرنقد شهرداری نیز ارایه میکند و میگوید: بر اساس گزارش سازمان املاک، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع غیرنقد محقق شده، اما در ساز و کارهای موجود قابلیت نمایش و لحاظ شدن در گزارش خزانهداری را نداشته است.
به عنوان مثال یک سری از املاک شهرداری به مبلغ ۸۲۰ میلیارد تومان بابت مطالبات به بانک شهر واگذار شده است و نیز در تسویه دیون پیمانکاری و ملکی مبلغ ۸۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده، از بابت مطالبات از رساتجارت نیز بر مبنای قیمتهای سال ۹۴ و ۹۵ در تعامل با معاون رییسجمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در حال مذاکره برای دریافت طریق اجرای مصوبه دولت است و حدود ۱۶۵۰ میلیارد تومان ملک و نقدا دریافت کردهاند، همچنین واگذاری ۷۵ فقره ملک که به بسیج واگذار شده بود به مبلغ حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حال برگشت است. اکنون سوال من اینجاست که چرا این مجموعه اقدامات در گزارش خزانهداری نمیآید و قابل نمایش نیست؟
سالاری اضافه میکند دیگر زمان گزارشدهی صرف و سکوت تمام شده است و بهرغم اینکه رویکردهای آقای حناچی، رویکردهای درستی در راستای انسان محور کردن شهر و انتظام بخشی به تصمیمگیریها بوده و آرامش بخشی و احترام و تکریم ایشان به بدنه شهرداری قابل ستایش است، اما باید گفت دیگر مدیریت نشسته جواب نمیدهد.
من معتقدم مدیریت شهری دوره پنجم بهرغم همه چالشها و مشکلات کشور میتواند بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۹۹ را محقق کند و برای این ادعا هم استدلال دارم، اما دو شرط دارد؛ یکی اینکه شورا با شهردار تهران عهد اخوت نبندد و شهردار تهران بداند که اگر به برنامهها عمل نکند ممکن است، شورا هر لحظه نسبت به تغییر وی اقدام و اگر عمل کند تمام قد پشت او ایستاده است.
احمد مسجدجامعی، اما نگاه دیگری دارد؛ او از اعضایی است که در زمان تصویب بودجه هم معتقد بود بودجه ۳۰ هزار میلیاردی محقق نمیشود.
به گفته او بیشتر نکات درباره درآمد و هزینه شهرداری گفته شد، اما اجمالا بگویم که الان نمیتوان برای پروژههای سرمایهای که در برنامه پیشبینی شده، ما به ازایی در نظر بگیریم.
مسجدجامعی اضافه میکند: شهردار تهران برای این دوره طرحهایی را با عنوان طرحهای محلهای پیشبینی کرده به نظر من این گونه طرحها بیشترین جواب را خواهد داد. یعنی خود مردم در تعیین اولویتها نقش داشته باشند. مثلا اگر اولویت یک محله، مبارزه با موش و حیوانات موذی است. شما به همان خواست
مردم بپردازید.
عضو شورای شهر نتیجه گرفت با توجه به زمان اندک باقیمانده به جای کارهای بزرگ و چشمگیر، اولویت را به باید به تاسیسات محلهای بدهیم و به دیدگاه کوچک زیباست، باور داشته باشیم. در شرایطی که ما کمبود اعتبارات داریم به جای بحثهای متفرقه ببینیم اولویت ما در مترو و شهرداری چیست.
محمدجواد حقشناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز میگوید: تهران شهری ثروتمند است و میتواند درآمدزا باشد و نباید توقعات خود را بر اساس توان مدیریت شهری کاهش دهیم.
به گفته او باید به مصوبات شورا احترام بگذاریم، چرا که این مصوبات بر اساس قواعد اولویتبندی و برنامه و بودجه تعیین شده است. انتظار دارم که درآمدهای متفرقه سازمانهای شهرداری به خزانه شورا برود. چرا این درآمدها ساماندهی نشدهاند و به خزانه نیامدهاند؟ بخش عمده این درآمدها دیده نمیشوند.
حسن رسولی، خزانهدار شورای شهر تهران، اما به تنهایی مدیریت شهری در سال پایانی اشاره میکند و میگوید: شورا حتما باید به همراه شهردار و معاونان او تلاش کند که ۳۰ هزار میلیارد تومان مصوب برای شهرداری که با سازمانها و شرکتهای آن به ۴۰ هزار میلیارد تومان میرسد را محقق کند. پیشبینی ما این است که اگر مانعی از جانب سایر ارگانها در برابر مدیریت شهری گذاشته نشود، همچنان این موضوع را ادامه میدهیم.
او در خصوص اینکه چرا درآمدهای غیرنقد در گزارش ارایه نشده است، توضیح میدهد: این امر دو دلیل دارد، یکی اینکه این گزارشها را از خود تولید نمیکنیم و جداولی هستند که مهندس امامی و همکارانشان ارایه میکنند که البته سازمانها و شرکتها در این گزارش حضور ندارند. دلیل دوم هم این است که بودجه غیرنقد با تاخیر وارد حسابهای دفاتر مالی ذیحساب میشوند، همه ارقام و مبالغ قابلیت نمایش دارند و در بند «ت» تبصره «۳»، سازمانها موظف شدهاند که به هر میزان مازاد درآمد داشته باشند، این مازاد قفل میشود.
به گفته رسولی با این وجود باید تا پایان دوره در شرایط کاملا بحرانی با انسجام کامل و با هر مکافاتی شهر را به گونهای اداره کنیم که پاسخگوی خدا و خلق خدا باشیم.
محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران همراه نگاه اعضایی است که معتقدند شهرداری میتواند بودجه خود رامحقق کند.
او معتقد است با این حجم نقدینگی در کشور که سرازیر هر بازاری میشود آن را ویران میکند، شهرداری میتواند مقصد این نقدینگی باشد و نتیجه آن توسعه شهر میشود.
به گفته رییس شورای شهر اعضای شورا نگران هستند که چرا فعالیت در شهرداری برای جذب نقدینگی سیار نیست، میتوان گفت که با توجه به جمعیت زیاد و حجم نقدینگی بالا در تهران، همه پیادهروهای پایتخت از طلا هستند و میتوان این سرمایهها را جذب توسعه شهر کرد.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار: ۷مهر ۱۳۹۹، کد خبر :etemadnewspaper.ir،۱۵۵۶۶۵
مشکل از کجاست؟
پول زیاد؟؟