پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۴۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
رییس پزوهشگاه هوافضا با اشاره به رتبه ۱۳ ایران در حوزه هوافضای دنیا گفت: در ۲۰ سال آینده بدون فناوری‌های فضایی نمی‌توانیم زندگی کنیم.

شعار سال: فتح‌الله امی رییس پژوهشگاه هوافضا در آخرین روز از هفته جهانی فضا، نام‌گذاری این هفته را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: از سوی آمریکا، روسیه و ایران پیشنهاداتی در حوزه نامگذاری روز فضا در سازمان ملل ارائه شد که درنهایت با پیشنهاد ایران مبنی بر نام‌گذاری هفته جهانی فضا موافقت شد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با تأکید بر این‌که این پژوهشگاه جزو ۵ پژوهشگاه برتر ملی و ۲۰ پژوهشگاه برتر جهانی قرارگرفته است، گفت: ایران در حوزه هوافضا در میان کشور‌های اسلامی رتبه اول را داشته و در دنیا در جایگاه ۱۳ قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه در ۲۰ سال آینده بدون فناوری‌های فضایی نمی‌توانیم زندگی کنیم، خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال عملکرد موبایل‌ها مدیون ماهواره‌هایی است که پرتاب می‌شود.

امی با اشاره به ساخت ماهواره دوستی یا شریف ست که متخصصان دانشگاه شریف آن را طراحی و ساخته‌اند، خاطرنشان کرد: ما اکنون توانستیم سایت توانمند پرتاب فضانوردان فضایی را بسازیم و در پرتاب این ماهواره‌ها از آن استفاده کنیم.

امی با اشاره به اینکه پرتاب ماهواره پیام نتیجه یک کارتیمی حدود ۱۰۰ نفره از هیات علمی دانشگاه ومتخصصان حوزه فضایی و ۱۲ سال فعالیت دردانشگاه امیرکبیر بوده است، گفت: پرتاب این ماهواره یک تست ارزشمند برای ماهواره بر و فضاپیمای ما بود؛ ماهواره بر سیمرغ که پیام را با خود به فضا برد، فناوری عظیمی در طراحی آن به کار گرفته شده بود.

وی ادامه داد: ماهواره آت ست که توسط دانشگاه امیرکبیر طراحی و ساخته شد و به اسم پیام نامگذاری کردند، توسط ماهواره بر سیمرغ پرتاب شد، این پرتاب دستاورد بزرگی در حوزه فضایی برای ما بود.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اینکه امروزه زباله‌های فضایی برای اکثر کشور‌ها دردسرساز شده است، گفت: اکنون ۱۷۰ میلیون قطعه زباله در فضا رها شده که ۲۰ هزار قطعه آن‌ها بزرگتر از توپ تنیس و ۵۰۰ هزار قطعه بزرگتر از توپ پینگ پونگ است که با سرعت ۸/۷ کیلومتر بر ساعت در مدار زمین می‌چرخند که باید حتما برای این زباله‌ها کاری انجام داد. ما باید به دنبال سوخت‌های "بیو" و "بایو" که دوستدار طبیعت هستند، باشیم وگرنه طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۶۰۰ میلادی زمین به گلوله آتش تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به موفقیت شرکت فضایی اسپیس ایکس در حوزه فعالیت‌های فضایی، افزود: ما باید زمینه‌ای را ایجاد کنیم که شرکت‌های خصوصی که دارای توانمندی هستند وارد عرصه فضایی شده و پروژه‌های فضایی را انجام دهند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با تاکید بر اینکه اکنون ما از نظر وضعیت توسعه مرز‌های دانش وضعیت بسیار خوبی داریم و قطب منطقه هستیم، ادامه داد: ما ناچاریم به‌روی تکنولوژی آی‌تی، آی‌سی‌تی سرمایه گذاری کنیم؛ زیرا دنیا به‌سرعت در این حوزه رو به جلو است و ما پیش‌بینی می‌کنیم در آینده حداقل از بین ۱۵۰ کشور ۷۰ کشور دارای ماهواره در فضا باشند.

وی در پایان با مخاطب قرار دادن تمامی رئسای مراکز فضایی در دنیا، خاطر نشان کرد: ما باید دو کار مهم را انجام دهیم؛ یک باید حتما از سوخت‌های جایگزین استفاده شود و سوخت‌های فسیلی و هیدورکربنی هرچه سریعتر کنار گذاشته شوند و دوم با استفاده از فناوری آی‌سی‌تی زمین را به عنوان مادر انسان به شدت مانیتورینگ و مراقبت کنیم.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 20 مهر    99، کد خبر:   882050، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
هنوز تو ذهنم اون میمونی که فرستادیم فضا رو یادمه . توسعه فضایی واقعا نیاز هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
0
همين خبر در صورت درست بودن يعني ما تو اين زمينه ميتونستيم در صورت باز بودن مرز ها كلي ارز وارد كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین