پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
ساکنان گلستان شهر هنوز در پیچ‌وخم پاس‌کاری‌ها برای ساماندهی امور شهری هستند و در این میان چشم به نگاه ویژه دولت دوخته‌اند و توسعه زیرساخت‌های گلستان شهر در انتظار تحقق وعده‌های مسئولین خراسان شمالی است.

شعارسال: گلستان شهر، بزرگ‌ترین مجموعه مسکونی در خراسان شمالی یکی از طرح‌های مسکن مهر است که در چند کیلومتری شمال شهر بجنورد اجراشده است. گلستان شهر، که همچون سایر طرح‌های مسکن مهر سودای خانه‌دار کردن مردم به‌ویژه قشر ضعیف و ناتوان جامعه را در سر داشت تاکنون نتوانسته است مهر خود را بر دل ساکنان بنشاند.

حدود پنج سال از ایجاد گلستان شهر می‌گذرد و هم‌اکنون بیش از 20 هزار نفر در آن سکونت دارند اما ساکنان آن هنوز با مشکلات زیادی گریبان گیر هستند و هر روز که می گذرد از رفع این مشکلات ناامیدتر می‌شوند.

*واحدهای مسکونی سند ندارند

یکی از ساکنان گلستان شهر دراین‌باره می‌گوید: سه سال است که واحدم را تحویل گرفته‌ام و چهار میلیون ریال برای سند از ما درخواست شد اما هنوز سند را تحویل ما نداده‌اند.

وحدانی یکی دیگر از ساکنان گلستان شهر نیز می‌گوید: متأسفانه در گلستان شهر پاسگاه انتظامی فعالیت ندارد و به همین علت شاهد سرقت‌های زیادی در اینجا هستیم.

وی نبود روشنایی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و می افزاید: هزینه آماده‌سازی را از ما گرفته‌اند اما اقدام قابل‌توجهی برای تکمیل آماده‌سازی انجام‌نشده است.

ولی پور نیز از افزایش سود مشارکت تسهیلات واحدهای مسکن در گلستان شهر انتقاد کرد و می‌گوید: وام‌های ما زمان ثبت‌نام، 225 میلیون ریال بود اما در دفترچه قسط این رقم 270 میلیون ریال بود.

وی افزود: به علت تأخیر در بهره‌برداری از اجرای واحدهای مسکن مهر، به‌عناوین‌مختلف مبالغ زیادی به متقاضیان تحمیل می‌شود.

در این میان مدیریت شهری گلستان شهر هنوز بلاتکلیف مانده و علت آن وجود نواقص و ایرادهایی است که در آن شناسایی‌شده است.

شهرداری بجنورد می‌گوید: راه و شهرسازی باید این ایرادها را رفع کند تا مدیریت آن را بپذیرم و راه و شهرسازی نیز می‌گوید فعلاً اعتباری ندارد تا ایرادها را رفع کند.

*استانداری پیگیر مشکلات گلستان شهر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی دراین‌باره از ورود استانداری به حل مشکلات گلستان شهر خبر داده و می‌گوید: جلسه و نشست‌هایی دراین‌باره گذاشته‌شده است و حل این نواقص در دست پیگیری است.

محمدحسین علی نیا اظهار می‌کند: پیگیری‌های مجدانه از سر گرفته می‌شود تا بتوانیم برای تأمین اعتبار موردنیاز رفع ایرادهای شناسایی‌شده، چاره کنیم.

*مشکلات بررسی می‌شود

مدیرکل دفتر فنی استانداری نیز با اشاره به اینکه رفع نواقص گلستان شهر، موردتوجه استانداری است، می‌گوید: قرار است تا در نشستی که برگزار می‌شود، راه‌حل‌های لازم برای حل مشکل گلستان شهر موردبررسی قرار گیرد.

یزدان عنبری می‌افزاید: راه و شهرسازی تاکنون مطابق آنچه مصوب شده بود، به وظایف خود در گلستان شهر عمل کرده و انجام مابقی اقدامات و رفع ایرادها خارج از وظیفه‌این اداره کل است بنابراین ساماندهی گلستان شهر و یا تأمین اعتبار برای آن بر اساس آنچه مصوب شده، بر عهده راه و شهرسازی نیست.

عنبری می‌گوید: باید رایزنی شود تا نیمی از اعتبار موردنیاز برای رفع ایرادها و نواقص که در فاز نخست گلستان شهر شناسایی‌شده، توسط شهرداری و نیم دیگر توسط راه و شهرسازی تأمین شود.

وی می‌افزاید: به‌هرحال ساکنان گلستان شهر به وظایف نهادها واقف هستند، اما با پاس‌کاری‌های انجام‌شده، دیگر کاری به این ندارند که کدام ارگان قصور کرده و شهرداری و راه و شهرسازی چه نقشی دارند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری تصریح می‌کند: آنان چشم به نگاه‌های استاندار دوخته‌اند تا با تدبیر مقام عالی دولت در استان، از محرومیت و مظلومیت خارج شوند.

*استانداری به مشکلات توجه دارد

البته به گفته مدیر شهرداری گلستان شهر، استانداری به این امر توجه داشته و بر رفع ایرادها تأکید داشته است.

حسین نورانی می‌افزاید: شهرداری بجنورد به‌طور مداوم برای رفع نواقص و ایرادهای شناسایی‌شده در گلستان شهر پیگیر بوده و مجدانه تلاش داشته تا مشکلات رفع شود و البته این ایرادها از سوی استانداری نیز قابل‌بررسی بوده است.

وی می‌گوید: در بازدیدهای میدانی انجام‌گرفته و در صورت‌جلسه‌ای که اواخر آبان ماه سال گذشته نوشته شد، به اداره کل راه و شهرسازی استان اعلام شد تا ظرف یک ماه، تمام ایرادهای زیرساختی و روبنایی را رفع کند.

نورانی می‌افزاید: البته تأکید شد در صورتی‌که راه و شهرسازی توانایی رفع این ایرادها را ندارد، اعتبار موردنیاز را برآورد، تأمین و در اختیار شهرداری قرار دهد تا شهرداری خود، نسبت به رفع ایرادها و مشکلات اقدام کند.

مدیر شهرداری گلستان شهر می‌افزاید: راه و شهرسازی تاکنون برای رفع تنها بخشی از ایرادها اقدام کرده اما متأسفانه مابقی نواقص همچنان وجود دارد.

نورانی می‌گوید: در تلاش هستیم تا در سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان بتوانیم اعتبار دولتی برای مدیریت گلستان شهر مصوب کنیم تا حل مشکلات سرعت گیرد.

وی می‌افزاید: به‌هرحال، به‌جای گله گذاری و شکایت و پاس‌کاری‌ها باید فکر اساسی برای مردم ساکن در گلستان شهر کرد زیرا ما مسئولان وظیفه‌داریم که پاسخگوی نیاز مردم باشیم و حتی اگر درجایی، مسئولیت و وظیفه‌ای قانونی نداریم وظیفه شرعی ماست که به مردم خدمت کنیم.

نورانی در مورد ایرادهای زیرساختی و روبنایی و نواقص در گلستان شهر می‌گوید: چنانچه به لحاظ فنی در فاز نخست گلستان شهر، نواقصی وجود دارد، دفتر فنی استانداری به‌عنوان مقام مافوق باید فعالیت‌های لازم را رد و یا تأیید کند تا به خاطر ندانم‌کاری برخی مسئولان مردم دچار خسران و ضرر نشوند.

وی تصریح می‌کند: این شیوه و سبک و سیاق که در فاز نخست گلستان شهر اجرایی شده و گفته می‌شود که نواقص و ایراد بر آن واردشده، در سایر فازها نیز اجرا می‌شود بنابراین چنانچه ایراد فنی وجود دارد باید به هر دلیل ممکن از ادامه اجرای آن ممانعت شود تا اموال بیت‌المال حیف‌ومیل نشود و اگر هم این سبک مورد تأیید دفتر فنی استانداری است باید اعلام شود تا ابهامات برای همیشه از اذهان پاک شود تا ساکنان گلستان شهر به علت‌های مختلف پاس‌کاری نشود.

نورانی می‌گوید: پنج سال از مدیریت گلستان شهر می‌گذرد اما بده بستان و ندانم‌کاری دو دستگاه اجرایی به‌عنوان متولیان گلستان شهر نسبت به هم سبب شده تا ساکنان مظلوم همچنان از امکانات رفاهی فرهنگی محروم باشند.

مدیر شهرداری گلستان شهر خاطرنشان می‌کند: از این بابت دست شهرداری کاملاً بسته است اما شهرداری پای خود را از عرصه بیرون نکشیده و خارج از وظایف خود وارد گود شده است.

نورانی تصریح می‌کند: شهرداری در این مدت در حد توان نسبت به ارائه خدمات به ساکنان اقدام کرده است اما ارائه خدمات بیشتر و بهتر منوط به داشتن اعتبار ویژه و مستقل برای شهرداری گلستان شهر است و این امر نیز محقق نمی‌شود مگر با واگذار کردن مدیریت گلستان شهر به شهرداری.

مدیر شهرداری گلستان شهر بابیان اینکه شهرداری بجنورد به‌عنوان نهادی مردمی تاکنون اقدامات خوبی در گلستان شهر انجام داده است می‌گوید: باوجوداینکه شهرداری بجنورد وظیفه‌ای در گلستان شهر ندارد اما در این مدت، نسبت به ارائه خدماتی همچون جمع‌آوری زباله‌ها اقدام کرده و 600 میلیون ریال برای خرید و نصب مخزن‌های زباله هزینه کرده است.

وی هرس یک هزار اصله نهال و پیگیری برای اجرای بوستان گلستان شهر را از اقدامات انجام‌شده عنوان کرده و می‌افزاید: تأمین آب برای توسعه فضای سبز و نهال‌های غرس شده، با مشکل روبه است که در این زمینه از شرکت آب و فاضلاب درخواست شده تا دو حلقه چاه موجود و بلااستفاده خود در این محدوده را در اختیار شهرداری گلستان شهر قرار دهد تا مشکل کمبود آب فضای سبز نیز مرتفع شود.

نورانی تصریح می‌کند: ساختمان شهرداری گلستان شهر نیز در مراحل نهایی است و تا یک ماه آتی بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 31خرداد1394، کدخبر: 776049: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین