تذکر دادن به شهردار تهران نه تنها عجیب و نامتعارف نیست بلکه از وظایف مهم اعضای شورای اسلامی شهر تهران می باشد ولی شکل و نحوه این تذکر رنگ و بوی دیگری داشت.
تذکر آروین و نحوه طرح موضوع از سوی او بازتاب فراوانی در بخش های خبری شبکه های مختلف صدا و سیما و برخی رسانه های دیگر داشت و این در حالی است که برج میلاد در پاسخ به این ادعاها، روایت های کاملا متفاوت و قابل تاملی دارد.
در توضیحاتی که مدیر عامل شرکت برج میلاد در این خصوص برای معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بعنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت فرستاده نکته ای مطرح می شود که با توجه به عضویت بهاره آروین در شورای شهر و اصول کار جمعی قابل تامل است وآن اینکه به جای استفاده از اختیارات موسعی که قانون مترقی شوراهای اسلامی شهر و روستا به شورای اسلامی شهر تهران داده، طی اقدامی فردی و بی سابقه و بدون اخذ موافقت سایر اعضاء شورا و علیرغم اینکه معمولا مکاتبات شورای شهر با سایر دستگاه ها توسط رئیس شورا صورت می پذیرد، بهاره آروین موضوع را راسا به دستگاههای خارج از سازمان شورا و مدیریت شهری تهران ارجاع داده، آن هم قبل از پایان فرصت ارائه پاسخ توسط شهرداری به تذکر وی.
برج میلاد اتهامات آروین را وارد ندانسته و تاکید کرده که هیچ مصداقی از «پنهانکاری» وجود ندارد و از اعضای شورای شهر و مراجع ذی صلاح دعوت کرده تا جهت تنویر افکار عمومی و روشن شدن آنچه خلاف نمایی نامیده می شود اسناد برج میلاد را بررسی کنند و نتایج آن را در اختیار اصحاب رسانه و افکار عمومی قرار دهند.
در ادامه متن تذکر این عضو شورای شهر به شهردار و توضیحات برج میلاد را می خوانید:
شرکت برج میلاد در توضیحات خود این گونه آورده است:
مالکیت مجموعه برج میلاد تهران متعلق به شهرداری تهران میباشد، مدیریت و بهرهبرداری آن در قالب تفاهمنامه ای سالانه به شرکت برج میلاد تهران (سهامی خاص که ۱۰۰% سهام آن متعلق به مجموعه شهرداری است) تفویض می شود و از آنجایی که مقرر گردیده تا مجموعه برج میلاد از نظر مالی بصورت مستقل و بدون وابستگی به بودجه شهرداری تهران اداره شود بخشی از درآمدها به تامین هزینههای اداری و تشکیلاتی شرکت بهرهبردار و الباقی به نیابت از شهرداری به تعمیر و نگهداری و هزینههای جاری و ضروری مجموعه برج میلاد تخصیص داده میشود. کلیه اسناد و رویدادهای مالی مربوطه نیز بصورت کاملا شفاف ثبت و ضبط می باشد. این امر نه رویه جدیدی است و نه مغایر با هیچ یک از قوانین. در متن تذکر نیز مغایرت قانونی مورد نظر تذکر دهنده مشخص نشده است.
شرکت برج میلاد عملکردی کاملاً شفاف داشته و در سال گذشته علیرغم مشکلات فراوان موفق به ثبت رکوردهای قابل توجهی در زمینه افزایش درآمدها و کاهش هزینهها و بهبود فرآیندها و چابکسازی منابع انسانی و شفافسازی معاملات و واگذاریها شده است.
همچنین تهیه و تصویب طرح جامع مجموعه برج میلاد پس از ۱۲ سال از بهره برداری از جمله دستاوردهای ارزشمند این دوره مدیریت است.
برخلاف اتهام وارده در متن تذکر که اظهار مینماید: «۸۵ درصد از درآمد و هزینه برج میلاد… به شکلی کاملاً غیر شفاف، در قالب حسابهای فیمابین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد تسویه میشود» ۱۰۰% اسناد و رویدادهای مالی شرکت برج میلاد تهران بصورت شفاف ثبت و ضبط شده و میشود و در دسترس کلیه مراجع قانونی ذیمدخل میباشد و هیچ شائبهای در خصوص آن وجود ندارد.
وجود ارکان و فرآیندهای متعدد کنترل و نظارت بر رویههای مالی سازمانها و شرکتهای شهرداری نظیر ذیحساب، قائم مقام ذیحساب که با تأیید و معرفی شورای اسلامی شهر انتخاب میشود، حسابدار رسمی که توسط اداره کل امور مجامع انتخاب میشوند، حسابرسیهای دقیق سالانه، گزارشهای متعدد موضوعی و فصلی و سالانه به ارکان مختلف شهرداری، سازمان امور مالیاتی کشور، اداره کل امور مجامع، حراست، بازرسی، ضوابط و دستورالعملهای متعدد مالی درون و برون سازمانی، سامانه فاینانس و …. اساساً اتهام عدم شفافیت و فقدان رد و نشان به میزان ۸۵ درصد از درآمدها و هزینهها را در کلیت معنایی و عام خود و فارغ از تعریفی خاص و فردی، بلاموضوع و غیر ممکن مینماید.
هیچ مصداقی از «پنهانکاری» وجود ندارد
علیرغم این توضیحات و فرآیند کاملاً شفاف فوقالذکر، در متن تذکر اینگونه ایراد اتهام شده است که: «شرکت برج میلاد به بهانه اینکه با ثبت این ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در حسابهای خود، باید بیمه و مالیات قابل توجهی بپردازد، از ثبت اطلاعات ۸۵ درصد از درآمد و هزینه خود در دفاتر خود خودداری مینماید… و این مصداق عینی پنهانکاری است.» در حالی که هیچ مصداقی از “پنهانکاری” وجود ندارد و کلیه حقوق قانونی ناشی از سهم و عملکرد شرکت نظیر بیمه و مالیات مطابق قانون و بصورت کامل پرداخت شده است و آنچه متعلق به شهرداری بوده مطابق قانون مشمول معافیت بوده است و از سوی دیگر متعلق به شرکت هم نبوده است تا در دفاتر خود ثبت نماید. بدیهی است که استفاده از معافیتهایی که قانون برای شهرداری در نظر گرفته است نیز مصداق پنهانکاری و یا فرار از انجام وظایف قانونی تلقی نمیشود.
متأسفانه اینگونه اظهارات غیر شفاف و عاری از واقعیت میتواند زمینهساز و مستند بسیاری از مشکلات مالی و حقوقی برای شهرداری و ورود خسارات سنگین به منافع شهر و شهروندان شود. لذا ضروریست جهت حفظ منافع عمومی شهر و شهروندان و جلوگیری از تشویش اذهان، اینگونه موارد قبل از اعلام رسمی و عمومی با استفاده از خبرگان و متخصصین مربوطه ارزیابی کارشناسی شود.
اتهام دیگری که در این تذکر درج شده است این است که: « عدم ثبت و انعکاس همین ۸۵ درصد از درآمد و هزینه… است که مانع اصلی اتصال شرکت برج میلاد به سامانههای ثبت عملکرد مالی … است چرا که اتصال این شرکت… مستلزم شفاف شدن این گردش کار غیر شفاف … است». پر واضح است که درصورت صدق کلام، منطقاً و برخلاف متن این تذکر، عدم ثبت و انعکاس درآمد و هزینه مانع اتصال شرکت برج میلاد به سامانههای ثبت عملکرد مالی شهرداری نیست بلکه عدم اتصال برج میلاد به سامانههای جامع مالی و معاملات مانع از ثبت و انعکاس درآمد و هزینههاست. این امر نیز موضوعی در حد جلب توجه مردم و رسانهها از طریق تذکر و ایجاد جو منفی روانی و موج رسانهای بر علیه مدیریت شهری در این شرایط سخت نیست، بلکه در صورت موفقیت ایشان در جلب هم نظری اعضاء محترم شورای اسلامی شهر تهران، با لغو استقلال مالی برج میلاد از بودجه شهرداری و پیشبینی و تصویب ردیفهای درآمدی و هزینهای مربوطه در فصل متمم بودجه و یا تدوین بودجه سالانه قابل تغییر به روش موردنظرشان است. البته همانطور که در فراز ماقبل آخر تذکر، ایشان اذعان نمودهاند در حال حاضر و در دوره مدیریت فعلی «…این شرکت اقدام به ثبت اسناد هزینه خود در سامانه جامع مالی شهرداری تهران میکند». لذا با عنایت به تصریح ایشان به ثبت کلیه اسناد هزینهها، اتهام و تذکر فوق چه وجهی میتواند داشته باشد؟!
اگر چه که فراز ماقبل آخر متن تذکر به روشنی ناقض بخش اعظم فرازهای مافوق خود است و علیرغم تأکید قبلی ایشان و تصریحشان به نبود هیچ ردی از درآمد و هزینه برج میلاد و همچنین عدم اتصال آن به سامانههای ثبت عملکرد مالی شهرداری، در این فراز به صراحت بیان میفرمایند که “این شرکت اقدام به ثبت هزینه خود در سامانه جامع مالی شهرداری تهران میکند” ولیکن از دیدگاه شخصی اشکالی تأسفبارتر به نظرشان رسیده و بدون آنکه مبنای اشکال و مغایرت قانونی آن را مشخص نمایند اینگونه تعبیری برای آن بکار میبرند: «… اما تأسف بارتر ذکر این نکته است که پس از گذشت نیمی از سال ۹۹ تمامی اسناد حسابداری این شرکت نه تنها قطعی نشده است بلکه همچنان در حالت تنظیمی بوده و هر لحظه در حال دستکاری و تغییر است». با نگاه صادقانه و تخصصی، این امر (یعنی اصلاح اسناد) که شامل برخی از اسناد و نه همه آنها میشود نیز از منظر حرفه مالی و متخصصینی که این امکان را در نرمافزار مربوطه پیشبینی کردهاند امری مذموم و خلاف و غیر حرفهای و تأسفبار محسوب نمیشود بلکه از آنجایی که قطعی شدن اسناد پس از تأیید راهبر سیستم صورت می پذیرد و نیازمند زمان لازم برای بررسی می باشد همانند ارسال اظهارنامه صورت معاملات فصلی (خرید و فروش) و اظهارنامه ارزش افزوده که هر ۳ ماه یکبار ارسال و تسلیم می شود و طبق نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی به ترتیب برای مورد اولی ۴۵ روز و برای دومی ۱۵ روز مهلت اصلاح، تکمیل و ارسال درنظر گرفته شده است و حتی در دوره کرونا، سازمان امور مالیاتی کشور فرصت ۲ ماهه نیز به این مهلت افزوده است، این قابلیت در سامانه مربوطه پیشبینی شده است و منطقاً و طبق اصول پذیرفته شده حسابداری، استفاده کاربر از قابلیتهای بسیار ابتدایی سامانه، محل اشکال و تذکر نیست بلکه در صورت تشخیص ضرورت، این قابلیت بصورت نرمافزاری توسط ادمین مرکزی سامانه غیر فعال میشود.
همچنین اگر اصلاح اسناد کاری غیر حرفهای محسوب میشد، برای ثبت دفاتر شرکتها و ارائه صورت های مالی شرکتها و سازمانها مهلت ۴ ماهه پس از اتمام سال(جمعا ۱۶ ماه)، قائل نمیشدند و مهلت ارائه اسناد را یک روز و یا حتی کمتر در نظر میگرفتند. فراتر از موضوعات صدرالذکر که به صورت مفصل جهت روشنسازی افکار بدان پرداخته شد اینست که مطابق تمامی اصول و مفروضات حسابداری و همچنین استانداردهای حسابداری مورد قبول که سرلوحه کار حسابداران میباشد تعدیل و اصلاح حساب، بدیهیترین موضوع در امر حسابداری است که برای اثبات این موضوع نیز میتوان متفقاً آن را از “جامعه حسابداران رسمی ایران” استعلام نمود. بدیهی است که بر خلاف خلافنمایی ایشان این مسأله از منظر کارشناسی تخلف و محل اشکال محسوب نمیشود.
علاوه اینکه عملکرد مالی شرکت برج میلاد بر اساس گزارش حسابرسی مستقل که هر ساله از سوی خبرهترین موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران صورت می پذیرد، حائز رتبه «مطلوب» در سال ۱۳۹۸ شده است که در نوع خود برگی زرین از افتخارات مدیریت شهری تهران محسوب میشود.
علیرغم شفافیت عملکرد مالی برج میلاد، در راستای نزدیکتر کردن دیدگاهها در خصوص روش ثبت اسناد با توجه به صرفه و صلاح شهرداری و با عنایت به توافقنامه فیمابین شرکت برج میلاد و شهرداری تهران و از آنجایی که برج میلاد نمیتواند ۸۵% سهم درآمد شهرداری را بعنوان درآمد خود در دفاتر شرکت ثبت کند، غیر از روش مندرج در بند ۶ و به منظور حفظ عدم وابستگی شرکت برج میلاد به بودجه شهرداری، میتوان معادل ۸۵% سهم هزینهها و درآمدهای شهرداری تهران را در تبصرههای بودجه هر سال منظور و بدون دریافت و پرداخت وجه صرفاً در تفریغ بودجه درآمد و هزینه شناسایی گردد که در متمم بودجه سال جاری و در سنوات آتی راهگشا خواهد بود.
با توجه به اختیارات قانونی و وسیع شورای محترم شهر تهران در اعمال وظایف و اختیارات و تعاملات سازنده و ارتباطات وثیق فیمابین این نهاد مردمی با مدیریت شهری تهران و ساز و کارهای کارآمد داخلی جهت اصلاح و بهبود فرآیندها، وجه مکاتبه سرکار خانم آروین در موضوع تذکر، با دستگاههای خارج از سازمان شورا و مدیریت شهری تهران، آن هم قبل از پایان فرصت ارائه پاسخ توسط شهرداری، چندان روشن نبوده و جای تأمل بسیار دارد. این اقدام، از سویی وهن ماهیت و ظرفیت های اصل مترقی و ارزشمند شوراهای اسلامی کشور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و از طرفی وهن دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران و اعضاء محترم آن است.
علیایحال لازم به ذکر است که گذشته از شرایط سخت اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا که در سال جاری بر صنعت گردشگری و تفریحات در سطح بینالمللی حاکم شده و این صنعت را به آستانه ورشکستگی رسانده و ادامه حیات این بخش را مستلزم حمایتهای ویژه نموده، صداقت و رفتار حرفهای و اصول کار جمعی ایجاب مینمود در راستای حمایت از مدیران شهری پرتلاش و پاکدست در این شرایط سخت و حفظ آرامش کشور در این شرایط حساس داخلی و بینالمللی و جهت رعایت صرفه و صلاح شهر و شهروندان عزیز تهران و به منظور ممانعت از هر گونه سوء استفاده احتمالی دشمنان و معاندین نظام و ایران عزیز، از بزرگنمایی و ایراد اتهام بر اساس تشخیص فردی پرهیز میشد و این موضوع در فرآیندهای کارشناسی و تعاملات همدلانه و مستمر فیمابین شورای محترم و شهرداری تهران حل و فصل میشد.
در پایان ضمن تأکید مجدد بر این نکته که روش ثبت درآمدها و هزینههای موضوع تذکر، رویه جاری این مجموعه از زمان افتتاح برج در طی همه سنوات گذشته بوده، درخواست میشود ضمن صدور اجازه قرائت این توضیحات در صحن عمومی شورای اسلامی شهر تهران و در حضور خبرنگاران و اصحاب محترم رسانه، جهت تنویر بیش از پیش عملکرد برج میلاد، رئیس و نایب رئیس محترم کمیسیون بودجه و خزانهدار محترم شورای اسلامی شهر تهران با حضور میدانی در محل برج میلاد و بررسی امور و اسناد مالی شرکت مذکور نسبت به صحتسنجی ادعای طرفین اقدام نموده و نتایج حاصله را در حضور خبرنگاران و اصحاب محترم رسانه به استماع صحن عمومی شورا برسانند.
متن تذکر بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران به شهردار تهران درخصوص عدم انعکاس ۸۵ درصد درآمد هزینه شرکت برج میلاد در سند بودجه شهرداری و واحدهای تابعه:
به شهردار تهران در خصوص منعکس نشدن ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد در سند بودجه شهرداری تهران و واحدهای تابعه تذکر می دهم.
این عدم انعکاس بدین معناست که ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری تهران دارد و نه ردی در بودجه شرکتی این شرکت.
طبق تفاهم نامه ای که هر سال بین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد منعقد می گردد بهره برداری از برج میلاد در اختیار این شرکت قرار می گیرد براساس این تفاهم نامه که به تفاهم نامه ۸۵-۱۵ معروف است، ۱۵ درصد از درآمدهای کسب شده که در سال گذشته مبلغی در حدود ۱۵ میلیارد بوده است، صرف هزینههای تشکیلاتی شرکت برج میلاد شده و ۸۵ درصد از آن به شهرداری تهران تعلق میگیرد که باید پس از واریز به خزانه، به صورت صد درصد تخصیص به شرکت برج میلاد بازگشت داده شود تا به طرفیت از شهرداری صرف هزینههای نگهداشت برج میلاد شود.
به بهانه زمانبر بودن واریز درآمد محقق شده به حساب خزانه و سپس تخصیص صد درصد آن به شرکت، شهرداری تهران در این تفاهمنامه به شرکت برج میلاد اجازه میدهد این واحد راسا به محض تحقق درآمدها، آن را هزینه کند و پس از انجام هزینه در انتهای هر سال مالی، اسناد را جهت تایید به معاونت مالی ارسال کند.
بر مبنای همین گردش کار مالی موضوع این تفاهمنامه است که ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری تهران دارد و نه ردی در بودجه شرکتی شرکت برج میلاد و سالانه به شکلی کاملا غیرشفاف، در قالب حسابهای فیمابین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد تسویه میشود.
شرکت برج میلاد به بهانه اینکه با ثبت این ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در حسابهای خود، باید بیمه و مالیات قابل توجهی بپردازد، از ثبت اطلاعات ۸۵ درصد از درآمد و هزینه خود در دفاتر خود خودداری میکند. به همین دلیل این اعداد و ارقام علی رغم اینکه هرساله محقق و هزینه میشود اما نه در ترازنامه شهرداری و نه در ترازنامه شرکت نامبرده دیده نمیشود و این مصداق عینی پنهانکاری است.
عدم ثبت و انعکاس همین ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در بودجه شهرداری تهران و واحدهای تابعه است که منابع اصلی اتصال شرکت برج میلاد به سامانه های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران یعنی سامانه های جامع مالی و معاملات است چرا که اتصال این شرکت به این دو سامانه، مستلزم شفاف شدن این گردش کار غیرشفاف در مورد ۸۵ درصد از درآمدهای این شرکت است.
کمیته شفافیت و شهر هوشمند در دو سال گذشته، جلسات متعددی را جهت شفافیتبخشی به این فرآیندهای غیرشفاف از طریق اتصال کامل شرکت برج میلاد به سامانههای ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران و غیرفعال کردن سامانههای موازی ثبت عملکرد مالی در این شرکت انجام داده و راهکارهای متعددی را جهت ثبت و انعکاس شفاف ۸۵ درصد درآمد و هزینه شرکت برج میلاد در سامانههای ثبت عملکرد مالی شهرداری تهران ارائه کرده است اما پس از دو سال برگزاری جلسات و پیگیریهای متعدد در این خصوص و توافق مدیران ذیربط برای بهکارگیری راهبردهای ارائه شده و حل مساله، همچنان در هر جلسه مجددا همان دلایل تکراری روز نخست اظهار میشود و پیشرفتی در حل این مسئله حاصل نشده است.
اخیرا پس از پیگیریها و نامهنگاریهای مکرر، این شرکت اقدام به ثبت اسناد هزینه خود در سامانه جامع مالی شهرداری تهران میکند اما تاسفبارتر ذکر این نکته است که پس از گذشت نیمی از سال ۹۹ تمامی اسناد حسابداری این شرکت نه تنها قطعی نشده است بلکه همچنان در حالت تنظیمی بوده و هر لحظه در حال دستکاری و تغییر است.
از این رو به شهردار تهران تذکر میدهم هر چه سریعتر نسبت به رفع این عدم شفافیت غیرقابل باور در خصوص میلیاردها تومان درآمد و هزینه شرکت برج میلاد اقدام نموده بهگونهای که کلیه درآمدها و هزینههای شرکت برج میلاد در دفاتر حسابداری شهرداری تهران منعکس شده و شرکت برج میلاد به طور کامل به دو سامانه جامع مالی و جامع معاملات متصل شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار ۲۸ مهر ۹۹، کد خبر: -، shafaqna.com