پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۹۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
داوود حشمتی در یادداشتی در کانال تلگرامی امتدادنوشت: ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۸۷ ایران از نمایشگاه تسلیحات نظامی مالزی اخراج شد. چرا؟ به یک دلیل روشن: «دولت احمدی نژاد ایران را به تحریم تسلیحاتی سازمان ملل کشانده بود» و حالا امروز این تحریم‌ها در سایه برجام لغو شد. اما ترامپ می‌گوید هر کس آن را در عمل لغو کند تحریم خواهد کرد. تقصیر اصلی نیز با روحانی و ظریف بود که شفاف و علنی با مردم حرف نزدند. ۱۵ تیر ۹۸ در امتداد نوشتیم: کیهانیون حق دارند به ظریف و روحانی بتازند و خرده بگیرند. چراکه نگفتند برجام اگر برای مردم «آب» نداشت، برای کل نظام «نان» داشت. نانش هم این بود که پرونده PMD و مناقشه ۱۲ ساله هسته‌ای ایران بسته و قطعنامه‌های شورای امنیت لغو شد.
شعار سال: 15 اردیبهشت ماه سال 87 ایران از نمایشگاه تسلیحات نظامی مالزی اخراج شد. چرا؟ به یک دلیل روشن: «دولت احمدی نژاد ایران را به تحریم تسلیحاتی سازمان ملل کشانده بود» و حالا امروز این تحریم‌ها در سایه برجام لغو شد. 

همان زمان معاون نخست وزير مالزی به خبرگزاری ها گفته بود که در جريان بازرسی از غرفه های نمايشگاه، متوجه شدند که درغرفه جمهوری اسلامی، تجهيزات نظامی به نمايش گذاشته شده که ناقض قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران است.

این همان دورانی بود که قطعنامه های سازمان ملل را «کاغذ پاره» می خواندند و کاغذ پاره پشت کاغذ پاره صادر شد و ایران را اینگونه تحقیر و اخراج می‌کردند. حتی از یک کشور مسلمان. اما در اوج تخاصم میان ایران و آمریکا (که به اعتراف بسیاری سایه جنگ بر سر ایران باقی بود) روسیه هم به بهانه همین تحریم ها سامانه s300  (که یک سامانه دفاع موشکی است)‌ را به ایران تحویل نداد با وجود آنکه پول آن را کامل گرفته بود.

حالا 5 سال از برجام گذشته و یکی ازبندهای غروب برجام به ثمر نشسته است. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیش بینی کرده که تحریم تسلیحاتی باید حداکثر پنج سال پس از پذیرش توافق هسته ای برجام با قدرت های جهانی، پایان بگیرد. اما در یک سال گذشته ترامپ تمام تلاش خود را انجام داد که مانع از لغو این تحریم ها شود اما موفق نشده است.

شورای امنیت ۱۳ سال پیش در اوج بحران اتمی ایران طی قطعنامه ای خرید و فروش هرگونه سلاح متعارف (دقت کنید هر گونه سلاح متعارف) را که در شمار فعالیت های عادی کشورهاست، در ارتباط با ایران ممنوع کرد. دلیل آنها این بود که برنامه هسته ای ایران مخاطره آمیز است و در مقابل سایر ادوات نظامی را برای ایران تحریم کردند تا شرایط برای حمله نظامی مهیا باشد.

تانک جنگی، خودروهای رزمی و زرهی، توپخانه‌ های سنگین، هواپیماهای نظامی و جت های جنگنده، هلی کوپترهای تهاجمی،  انواع موشک، سامانه‌های موشکی و دفاع موشکی، سکوهای قطعات یدکی مورد نیاز تسلیحات، آموزش استفاده و بکارگیری و البته تعمیر ادوات نظامی و حتی تامین مالی و خدمات مالی برای خرید و فروش موارد یاد شده، همگی در ذیل تحریم شورای امنیت قرار گرفت. ایران نه مجاز بود که این موارد را بخرد و نه اجازه داشت که این ادوات را در صورت تولید داخلی به فروش برساند.

حالا این تحریم لغو شده اما ترامپ می‌گوید هر کس آن را در عمل لغو کند تحریم خواهد کرد. تقصیر اصلی نیز با روحانی و ظریف بود که شفاف و علنی با مردم حرف نزدند. 15 تیر 98 در امتداد نوشتیم: کیهانیون حق دارند به ظریف و روحانی بتازند و خرده بگیرند. چراکه نگفتند برجام اگر برای مردم «آب» نداشت، برای کل نظام «نان» داشت. نانش هم این بود که پرونده PMD و مناقشه ۱۲ ساله هسته‌ای ایران بسته و قطعنامه‌های شورای امنیت لغو شد.

با این حال مدعیان ضدبرجامی برای آنکه زبانشان در دفاع از برجام نچرخد و از آنجا که برایشان بسیار سخت است که اعتراف کنند ذیل برجام بود که تحریم های زمان دولت مورد علاقه و حمایت‌شان برداشته شده با پررویی‌ تمام می‌گویند: «حالا همه می‌دانند که تحریم تسلیحاتی، ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای نداشت. اما چون هول بودید تا به هر قیمت توافق کنید، پنج سال تحریم تسلیحاتی را به مثابه اِشانتیون به آمریکا دادید! آمریکا در چشم شیدای شما، بسیار مودب می‌نمود. هیجان‌زدگی، عرصه را بر عقل و احتیاط تنگ کرده بود» (کیهان 27 مهرماه 99)

استناد آنها به سخنان زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه است که گفته بود: روسیه بارها اعلام کرده است که قطعنامه 2231 شورای امنیت از جمله ارسال تسلیحات از ایران یا توسط این کشور قابل بازنگری نیست.» وی ادامه داده بود: «همان طور که مشخص است که در سال 2015 شورای امنیت سازمان ملل هیچگونه محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران وضع نکرد.»

در پاسخ اولا باید گفت: چطور به همین رفقای روس خود نگفتید برای اثبات از بین رفتن تحریم‌ها و به جای گرفتن پایگاه نظامی از ایران، چرا سامانه دفاعی s400 را به ایران تحویل ندادید؟ درحالی که همزمان روسیه برای حفاظت عربستان از حملات احتمالی موشکی ایران سامانه s400 را به عربستان فروخت.

ثانیا اگر این لغو تحریم ها را دیده بودید و می دانستید که از سال 2015 یعنی آغاز برجام تحریم های تسلیحاتی با برجام برداشته شده، پس کور بودید تاحالا که دنبال سیب و گلابی برجام می‌گشتید؟ چطور امروز یادتان افتاده که همان زمان اگر برجام برای ملت آب نداشت، برای نهادهای نظامی نان داشت؟یا آن روز که دنبال سیب و گلابی برجام و رفع تحریم ها می‌گشتید دروغ میگفتید یا امروز. حالا اعتراف کنید، انتخاب با خودتان است.
 

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
هميشه هر طرحي تو كشور انجام ميشه و به نتيجه ميرسه عده اي هستن تا راه استفاده از اون رو بلد باشن و بيشتر از هركسي نفع ببرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین