پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۲۲۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
از همان ابتدا گفته شده بود هر چقدر که آمار تست کرونا کمتر باشد، میزان ابتلای کمتری هم گزارش می‌شود. در استان‌های دیگر، دانشگاه‌های علوم پزشکی بار زیادی را بر دوش می‌کشند و نقش بسیار پررنگی در بررسی آمار و گزارش درست آن دارند، اما در استان ما دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش پزشکی و تجمیع اطلاعات و گزارش‌های استانی به شمار می‌رود حدود یک ماه است که حتی رئیس هم ندارد.

شعار سال: کرونا خوی تهاجمی‌تری پیدا کرده است. در هفته گذشته دیگر هر روز آمار مرگ‌ومیر و تلفات و ابتلا در کشور بالاتر رفته و حالا دیگر تعداد کشته‌های روزانه از مرز ۳۰۰ نفر هم می‌گذرد. آن هم در حالی که معاون وزیر بهداشت پیشتر اعلام کرده بود باید این آمار را ۲برابر احتساب کرد.

در چنین شرایطی که از شمال تا جنوب کشور درگیر کرونا هستند، استان‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند، تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده‌ و نه فقط ایران، بلکه سایر کشورها هم با اوج جدید بیماری روبه‌رو شده‌اند، استان سیستان و بلوچستان در ایران باز هم طبق آمار وزارت بهداشت، در وضعیت قرمز دیده نمی‌شود (تا زمان انتشار این گزارش).

این در حالی است که این استان محروم‌ترین حوزه جمعیتی کشور محسوب می‌شود و به خاطر دسترسی کمتر به اقلام بهداشتی، اگر آمار چنین استانی از سایر استان‌ها بیشتر نشود، کمتر بودنش هم جای سوال ایجاد می‌کند. کمااینکه در ماه‌های ابتدایی که کرونا وارد ایران شده بود مسئولان این استان بارها خواسته بودند پروازها و ترددها به سیستان و بلوچستان خیلی زود ممنوع شود چرا که ورود کرونا به این استان، به واسطه دوری از مرکز، می‌تواند به مراتب فاجعه‌بارتر از سایر استان‌ها باشد.

 

نامه عضو هیات علمی دانشگاه به وزیر بهداشت

درست در چنین وضعیتی برخی از استادان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های پزشکی در این استان به حساب می‌آید، نسبت به غیبت رئیس این دانشگاه ابراز گله‌مندی کرده‌اند.

محمد ادریس ارباب، که پیشتر مدیر سابق اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد این دانشگاه بوده و حالا عضو هیات علمی است، در همین باب به وزیر بهداشت هم نامه نوشت. در بخشی از نامه او آمده است: «اهمیت حضور مدیریت عالی و نماینده جنابعالی در حوزه پهناور جنوب استان سیستان و بلوچستان (محروم‌ترین حوزه جمعیتی  کشور) و لزوم بررسی روزانه وضعیت منطقه در خصوص بیماری کووید-۱۹ و سایر مباحث مرتبط با سلامت که بر کسی پوشیده نیست‌.»

رئیس این دانشگاه از مهرماه در ماموریت آموزشی به سر می‌برد. ادریس ارباب با اشاره به این مورد در نامه توضیح داده است: «با آرزوی توفیق برای رئیس محترم دانشگاه که به هر نحو مدت‌هاست در ماموریت آموزشی به سر می‌برند، خواهشمند است جهت تعیین تکلیف این وضعیت دستور اقدام مقتضی صادر فرمایید. بدیهی است هر روز بلاتکلیفی در حیطه بهداشت و درمان در این دوره سخت خسارات جبران‌ناپذیری بر زندگی و آینده مردم منطقه وارد می‌آورد. برای جنابعالی و همکاران خدوم و صدیق مجموعه بهداشت و درمان آرزوی توفیق روزافزون داریم.»

 

استان ما سفید است، چون اطلاعات درست نمی‌رسد

این عضو هیات علمی دانشگاه که حالا خودش هم به کرونا مبتلا شده است  می‌گوید: «جای تعجب دارد که چگونه از بین این همه استان در کشور تنها سیستان و بلوچستان قرمز نیست. این موضوع به احتمال بسیار زیاد ناشی از فقدان اطلاع‌رسانی درست در استان ماست. در غیر این صورت چطور ممکن است دراستانی با این حجم از محرومیت، وضعیت کرونا در آن مثلاً از استان اصفهان بهتر باشد؟ از همان ابتدا گفته شده بود هر چقدر که آمار تست کرونا کمتر باشد، میزان ابتلای کمتری هم گزارش می‌شود. در استان های دیگر، دانشگاه‌های علوم پزشکی بار زیادی را بر دوش می‌کشند و نقش بسیار پررنگی در بررسی آمار و گزارش درست آن دارند، اما در استان ما دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش پزشکی و تجمیع اطلاعات و گزارش‌های استانی به شمار می‌رود حدود یک ماه است که حتی رئیس هم ندارد.»

او با اشاره به ماموریت آموزشی رئیس دانشگاه توضیح می‌دهد: «با آغاز مهرماه، رئیس دانشگاه به ماموریت آموزشی رفتند تا در بیمارستان لطیفی تهران فوق تخصص جراحی پلاستیک بخوانند. امیدوار هم هستیم که موفق باشند، اما نمی‌شود که هم ریاست را نگه داشت و هم تحصیل کرد. من در نامه به وزیر بهداشت هم این موضوع را قید کردم و خواستم که هرچه سریع‌تر به فکر باشند.»

 

وزیر هم نمی‌تواند حرفی بالاتر از قانون بزند

ادریس ارباب ادامه می‌دهد: «متاسفانه استان ما اگرچه پهناور است، اما حتی یک رسانه رسمی ندارد و همه اخبارش در فضای مجازی منتشر می‌شود. در نتیجه وقتی نامه من هم منتشر شد، رئیس دانشگاه فقط در پاسخ در گروه اعضای هیات علمی نوشتند که همه اقدامات با وزیر هماهنگ شده است.»

او با استناد به بندهای قانون در قبال این مساله عنوان می‌کند: «بر اساس بندهای ۱۲ و ۱۷ قانون، اگر فردی از مدیران ارشد بخواهد به ماموریت آموزشی برود، باید حکمش را کاهش دهند و مثلاً در جایگاه کارشناس قرار گیرد تا بتواند به آن ماموریت برود. در غیر این صورت، داشتن همزمان پست ریاست و تحصیل در استانی دیگر خلاف قانون و مقررات و تخلفی آشکار است. آقای رئیس گفتند با اجازه وزیر به این ماموریت رفته‌اند، اما بعید می‌دانم که وزیر بتواند حرفی بالاتر از قانون بزند. به همین دلیل هم از شخص دکتر نمکی خواستم تا به موضوع ورود کند.»

عضو هیات علمی دانشگاه ایرانشهر شرایط کرونا را در استان مطلوب نمی‌داند: «در حال حاضر بنده و بخش اعظم افرادی که در خانواده و دوستانم می‌شناسم به کرونا مبتلا شده‌ایم. بنده به عنوان کسی که سعی می‌کند از دستورات پزشکی تبعیت کند، تست می‌دهم و در بیمارستان بستری می‌شوم. این روند اما بین تمام مردم ما در استان بدین ترتیب نیست. بسیاری از مردم هنوز سراغ دمنوش‌های گیاهی می‌روند که پزشکان بارها گفته‌اند تاثیری بر درمان کرونا ندارند. خیلی‌ها توان مالی پیگیری پزشکی را ندارند. امکانات محدود است. با همه این اوصاف شما تصور کنید یکی از اصلی‌ترین مراکزی که وظیفه بررسی آماری و گزارش و اطلاعات دادن به مردم را بر عهده دارد بدون رئیس اداره می‌شود.»

بر اساس آخرین گزارش‌ها از وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. بر همین اساس، تنها استان کشور که شرایط قرمز و هشدار در آن برقرار نیست، سیستان و بلوچستان است. استانی که شاخص‌های مرتبط با سلامت و توسعه در آن به شدت پایین است!

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: 30 مهر 1399، کد خبر: -، etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
واقعا براي چي بايد اين همه تفاوت اماري داشته باشيم؟ اينطوري مردم بيشتر گيج ميشن تا اينكه بخوان براي سلامتشون فكري بكنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
چون نميتونيم امار بگيريم و هركسي هم كه تو اين استان ها ميميره ميگيم تنفسي بوده همين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
توی تهران که رکورد وحشتناک زده شهر بوی کرونا میده
بوی خون میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
اگر قرمز کرونایی رو فقط در امار هاتون می بینید سخت در اشتباهید! روستایی با امار به اصطلاح شما صفر صد ها نفر کشته داده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
باید ببینی ایشون با کی نسبت داره که از تهران داره سیستان رو مدیریت می کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
واقعا ضعف در سیستم امار دهی در سیستان باعث شده که این استان از نظر کرونا خوب به نظر برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
ولی خداییش خیلی از استان ها مثل سیستان بلوچستان که از لحاظ بهداشتی در سطح پایینی هستند هم وضع خیلی بهتری نسبت به استان های پیشرفته دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
سیستان داره از دست این بیماری منفجر میشه فقط ما مسئولانی نداریم کهبلد باشن مثل استان های دیگه امار بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین