پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۹۵۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رهبر انقلاب برگزار شد، ایشان با انتقاد از هتک حرمت رئیس جمهور بر ضرورت انتقاد بایسته و لازم تاکید کردند.
شعار سال: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، انتقاد را متفاوت از هتک حرمت دانسته و اهانت به رئیس‌جمهور و سران دیگر قوا را صراحتاً تقبیح کرده و مغایر با قواعد شرعی برشمردند. موضوع انتقاد به سران قوا و نهاد‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی در قاموس سکان‌دار انقلاب موضوعی است که ایشان پیش‌ازاین نیز بار‌ها متذکر شده و خواستار حفظ حرمت‌ها و عدم عبور از خطوط قرمز در این خصوص شده بودند. در این گزارش به‌اختصار به برخی از بایسته‌های نقد منصفانه اشاره می‌شود.
بایسته‌های نقد منصفانه در عرصه سیاسی

۱. انتقاد برای هر جامعه پویا، امری لازم و ضروری است و یکی از لوازم پیشرفت کشور به شمار می‌آید، اما شرط مهم آن، احتراز از عداوت و بدبینی است. به مصداق حدیث شریف «اَلمُؤمِنُ مِرآةُ المُؤمِن» (مؤمن آینه مؤمن است) انتقاد باید بازخوردی مؤمنانه باشد، نه واکنشی از روی عناد و کینه‌ورزی. نقد رفتار و کردار دیگران، اما همیشه در خفا نیست و گاهی حتی لازم است به‌صورت عمومی انجام شود، اما نه به‌گونه‌ای که باعث انزجار شنونده شده و او را در قالب تدافعی قرار دهد. ای‌بسا اگر انتقاداتی که به دولت طی هفته‌های گذشته وارد می‌شد، با رعایت این اصل صورت می‌گرفت، هم سیگنال‌های پذیرشی بهتری از سوی دستگاه‌های اجرایی دریافت می‌شد و هم نوعی تعامل و همکاری با قوه مجریه که مطالبه رهبر حکیم انقلاب است نیز تحقق می‌یافت. این انتقاد کاملاً بجا و وارد است که گاهی در کیفیت و نحوه انتقاد دچار خطا می‌شویم.

۲. انتقاد باید جامع‌نگرانه و اصطلاحاً ۳۶۰ درجه باشد. به این معنا که دستگاه‌های مختلفی که موردنقد قرار می‌گیرند – نه لزوماً دولت- در کنار نقاط مثبت، نقاط منفی نیز دارند؛ کما اینکه همه افراد نیز سیاه‌وسفید نیستند و هر کس، ترکیبی از خلقیات حسنه و سیئه را به همراه دارد. به عبارت گویاتر، انتقاد به مفهوم انکار جهات مثبت نیست؛ بلکه به این معناست که در کنار ذکر وجوه مثبت، نقص‌ها و ضعف‌ها نیز بیان شوند. انتقاد از هر دستگاهی چنانچه ابتدا با ذکر نکات مثبت آغاز شود، طبعاً در شنونده ایجاد انعطاف می‌کند؛ ضمن اینکه تاختن بی‌محابا به نهاد‌های حاکمیتی و تخریب آن‌ها – همچنان که در مورد مجلس و قوه قضائیه نیز شاهد آن‌ها بودیم – به نفع دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی است.

۳. برخی معتقدند که انتقاد از دستگاه‌های حکومتی کاملاً بجاست و هر آنچه تاکنون گفته‌شده، بسیار کمتر از ناکارآمدی آن‌هاست. این در حالی است که مرز بین انتقاد سازنده با تخریب و عقیم نشان دادن آن‌ها بسیار ظریف است. باید ابتدا تکلیف گوینده و نویسنده از انتقاد مشخص باشد که برای چه می‌نویسد و به کدام مناسبت می‌گوید. درهرصورت، هر موضوعی اگر خارج از عقلانیت به بوته نقد آورده شود، حتی اگر اصل موضوع به‌حق باشد، روشی ناپسند و مذموم است.

۴. یکی از آثار نقد منصفانه تقویت و پذیرش از سوی قوا و نهاد‌های بالادستی است. نقطه مقابل آن، مقاومت در میان دستگاه‌ها و نشان دادن واکنش‌های منفی است. این شاخصه کمک می‌کند که دریابیم آیا انتقاد به هدف خود دست‌یافته یا خیر، چراکه مناقشات و بگومگو‌های لفظی حاصلی جز ایجاد تنش و اتهام‌پراکنی ندارند.

۵. و بالاخره اینکه برخی معتقدند طبقه‌بندی نقد منصفانه و غیرمنصفانه را باید به نقد «وارد» و «غیر وارد» تغییر داد. گاهی نقدی به‌تندی و با بدترین ادبیات بیان می‌شود، اما وارد است و چنانچه انتقادی از این ویژگی برخوردار باشد، باید دست منتقد را بوسید، حتی اگر خارج از شئون ادب باشد. رسیدن به این مرحله و پذیرش حق از زبان هر کس و با هر ادبیاتی قاعدتاً خارج از حوصله و ظرفیت بسیاری از انسان‌هاست، لذا برای دست‌یابی به نتیجه مطلوب از انتقاد لازم است که فرض کنیم در کنار فردی حضور داریم که می‌خواهیم از او انتقاد کنیم. قطعاً در این حالت، همه جوانب برای اثربخش بودن کلام، ملاحظه و رعایت می‌شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹، کدخبر: ۵۲۵۵۶۷، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
نمایندگان مرزهای عقلانیت را درنوردیدند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
دقیقا حرف ما هم از اول همین بود چرا باید جلوتر از امام در جامعه حرکت کنن؟ این ها تندرو هستن و همیشه اسیب زدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
واقعا دم رهبری گرم که مقتدرانه اومدن پشت دولت ها وایسادن تا تفرقه پیش نیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
حرف درست و حق رو همیشه رهبر عزیزمان زدند و باعث جمع شدن اختلاف ها شدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین