پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۵۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
مسوولان آذربایجان غربی با برنامه ریزی، همت و تلاش شبانه روزی توانسته اند برای ۲ هزار و ۱۵۰ خانواری که در زلزله اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۸) قطور در شهرستان خوی آواره شده بودند، سرپناه بسازند.

شعار سال : هشت ماه از زلزله چهارم اسفند ۱۳۹۸ قطور می‌گذرد و تلاش مسوولان آذربایجان‌غربی برای امدادرسانی و بهبود اوضاع این منطقه زلزله‌زده بیشتر نمایان می‌شود زیرا همت دولت برای تامین مسکن مردم زلزله‌ با وجود فرا رسیدن زمستان همچنان ادامه دارد.

از همان روزهای نخست که با تاکید استاندار آذربایجان غربی و مسوولان استانی و کشوری، روند خدمات رسانی به مردم منطقه زلزله زده قطور خوی آغاز شد، فکر دست اندرکاران به روزهای سرد پاییز و زمستان امسال نیز بود تا هیچکدام از زلزله زدگان، در این هوای سرد به ویژه در آن منطقه کوهستانی، بدون سرپناه گرم نباشند.

حال که هشت ماه از آغاز آن تلاش بی وقفه می‌گذرد، بسیاری از وعده های مسوولان دولت تدبیر و امید به بار نشست و هرچند کار تکمیل نشده ولی بار زیادی از مشکلات از روی دوش زلزله زدگان قطور برداشته شده است.

همه این کارها، با وجود هشت ماه جدال مسوولان و دست اندرکاران در منطقه زلزله زده قطور با بیماری کرونا نیز بوده که می‌توانسته مانعی در برابر اقدامات باشد ولی اجازه این کار داده نشده است.

معرفی ۱۲ هزار و ۹۳۰ پرونده به بانک‌

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: تسهیلات اختصاص یافته به زلزله‌زدگان بخش قطور خوی، ۱۴ هزار و ۲۰۰ فقره مصوب بوده که تاکنون ۱۲ هزار و ۹۳۰ آن در مراحل مختلف به بانک‌های عامل معرفی و یا پرداخت شده است.

محمود بدلی افزود: سه‌هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال تسهیلات برای زلزله‌زدگان بخش قطور خوی توسط هیات وزیران مصوب شده و از این میزان سه هزار و ۳۹ میلیارد ریال تخصیص یافته که بر اساس پیشرفت فیزیکی واحدهای بازسازی شده، در حال پرداخت است.

وی اضافه کرد: این تسهیلات در بخش‌های احداث و تعمیر واحدهای مسکونی و تجاری، تامین لوازم معیشتی خانگی و سرمایه‌ای و  احداث جایگاه دامی در اختیار متقاضیان خسارت دیده قرار می‌گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی بیان کرد: برای هر واحد مسکونی روستایی ۴۰ میلیون تومان و شهری ۵٠ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۰ میلیون تومان در روستا و ١٢ میلیون تومان در شهر بلاعوض پراخت شده است.

بدلی بیان کرد: همچنین پنج میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ١۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای احداث جایگاه دامی و پنج میلیون تومان بلاعوض تامین لوازم معیشتی به خسارت دیدگان قطور در نظر گرفته شده است.

اما در کنار معرفی واحدهای مسکونی  منطقه زلزله‌زده قطور در شهرستان خوی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن، بخش دیگری که فعالیت آن تاثیر چشمگیری در توسعه و بهبود فضای منطقه دارد، بحث آواربرداری است که در این راستا اقدامات چشمگیری به همت کارکنان دستگاه‌های اجرایی فعال در منطقه و به خصوص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت گرفته است.
 

 

آوار برداری چهار هزارو ۲۲۰  واحد زلزله‌زده در قطور

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه عملیات آواربرداری چهار هزار و ۲۲۰ واحد زلزله‌زده قابل اقدام در منطقه قطور پایان یافته، گفت: از مجموع ۶ هزار و ۱۳۰ واحد مسکونی خسارت دیده، چهار هزار و ۵۰۰ واحد احداثی بوده و از این تعداد یک‌هزار واحد برای بازسازی اعلام آمادگی نکردند.

 بدلی تاکید کرد: همچنین یک‌هزار و ۶۳۰ واحد تعمیری در منطقه زلزله‌زده وجود داشت که عملیات آن ۲ ماه قبل تکمیل و تحویل داده شده است.

وی بیان کرد: مهمترین دلیل وارد شدن خسارت زیاد به خانه‌ها در زمین‌لرزه‌های خوی، وجود واحدهای مسکونی غیرمقاوم، کم دوام و بی دوام بوده است.
 

 

بهره برداری ۸۹۲ واحد مسکونی زلزله‌زده خوی

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: از سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی که عملیات بازسازی آنها آغاز شده است، ۸۹۲ واحد به طور کامل به اتمام رسیده و بهره‌برداری شده است.

بدلی بیان کرد: همچنین از مجموع واحدهای در حال بازسازی برای سه هزار و ۲۹۵ واحد فوندانسیون ریزی، سه هزار و ۴۲ واحد اسکلت بندی و ۲ هزار و ۸۰۰ واحد دیوار ساخته شده است.

وی گفت: همچنین برای ۲ هزار و ۱۵۰ خانوار که واحدهای آنان در زلزله  قطور ویران شده است، سقف آن به اتمام رسیده تا ازسرمای پیش روی در امان باشند.

وی اضافه کرد: همچنین ۹۸۵ واحد در مرحله گچ کاری، یک‌هزار و ۱۳۴ واحد در مرحله نصب درب و پنجره و یک‌هزار و سه واحد در مرحله نماکاری هستند.

همچنین علاوه بر پیشرفت عملیات آواربرداری، مسوولان از پرداخت خسارت توسط شرکت‌های بیمه‌گرخبر می‌دهند که نویدبخش بازسازی زودهنگام در این مناطق به شمار می‌رود.

پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت به واحدهای زلزله‌زده قطور

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در این رابطه اظهار داشت: ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت بیمه‌ای به واحدهای خسارت دیده منطقه زلزله‌زده قطور پرداخت شده است.

آیدین رحمانی رضاییه اضافه کرد: این مبلغ خسارت از طرف شرکت بیمه گذار تا به امروز به واحدهای زلزله زده قطور شهرستان خوی واریز شده و مابقی نیز بر اساس گزارش‌های کارشناسی به زودی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: از مجموع سه هزار و ۶۵۰ خانوار آسیب دیده، سه هزار و ۱۷۰ خانوار مشمول پرداخت خسارت شدند که در حال دریافت هستند.

تسهیل دستگاه‌ها برای دسترسی مردم به ملزومات ساخت مسکن

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص تاکید دارد که تمام تلاش دولت برای رفع مشکلات مردم انجام می‌گیرد و مردم مناطق زلزله‌زده به اندازه کافی دچار سختی و مشکل شده‌اند و این وظیفه دستگاه‌های اجرایی مسوول است که دسترسی مردم به ملزومات ساخت واحدهای مسکونی را تسهیل کنند.

محمدمهدی شهریاری گفت: رضایت مردم ملاک اصلی ارزیابی اقدامات دستگاه‌های اجرایی است و تا پیش از رسیدن فصل سرما باید بازسازی مناطق زلزله‌زده به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: هیچ توجیهی در قبال کم کاری برخی دستگاه‌های اجرایی در مناطق زلزله زده قابل قبول نیست.

نطارت کمیته ویژه بر روند کارشناسی واحدهای زلزله‌زده

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به برخی دغدغه‌های مردمی در خصوص میزان پرداخت خسارت بیمه به واحدهای آسیب دیده و تخریبی گفت: علاوه بر نهادهای ناظر بر شرکت بیمه گذار، کمیته ویژه‌ای نیز در استانداری این استان روند کارشناسی ارزیابی خسارت واحدهای زلزله زده را رصد و پیگیری می‌کند.

شهریاری تاکید کرد: خسارت‌های کارشناسی،   عادلانه و با درنظر گرفتن شرایط سخت منطقه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت از بازسازی مناطق زلزله زده قطور، بیان کرد: روند بازسازی این مناطق هر هفته رصد و به مردم این اطمینان خاطر داده می‌شود که متولیان امر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

چهارم اسفندماه ١٣٩٨- ابتدا منطقه "قطور" و سپس "زرآباد" خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه "قطور" شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر "زرآباد" را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در "زرآباد" تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز "دوشنبه" موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 6 آبان 99 ، کد خبر : 84088544، irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
برای زلزله زدگان همیشه بیشتر از دولت خود مردم به داد هم رسیدن تا بتونن مهر بی پایان خودشون رو گسیل کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
دم همه خیرین ایران گرم که همیشه جلوتر از مسئولین حرکت کردن و نیاز هم وطناشون رو تامین کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
واقعا ایرانی ها بیشتر از هر جای دیگه تو دنیا قلب های مهربون برای خیر رسوندن به هم دارن این همه غرب رو با روتوش نشون دادیم فقط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین