پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۵۸۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در وضعیتی که به تبع شیوع ویروس کرونا به وجود آمد، هنرمندان هستند که علاوه بر شدت گرفتن معضلات اقتصادی، ابتلا به ویروس کرونا در پروژه‌های مختلف سلامت اهالی سینما و تلویزیون را تهدید می‌کند.
شعارسال: با درگذشت اکبر عالمی و کریم اکبری مبارکه بسیاری از هنرمندان خواستار تعطیلی پروژه‌های تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی شدند، اما تأکید بر ماندن در خانه فراهم کردن شرایطی که سپری کردن اوقات فراغت برای مردم لذتبخش باشد یکی از نکات حائز اهمیت است که سرگرمی‌سازی می‌تواند در این شرایط بسیار مهم و حیاتی باشد.

از طرفی با طولانی شدن شیوع ویروس کرونا در کشور ادامه روند تعطیلی پروژه‌های سینمایی امکانپذیر نبود. علاوه بر اینکه قطعاً با ادامه‌دار شدن این وضعیت تلویزیون با کمبود آثار نمایشی مواجه می‌شد و امکان پخش آثاری که بتوانند حداقل در اوقات فراغت مردم را به ماندن در خانه تشویق کنند به حداقل می‌رسید؛ تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی منجر به بیکاری سینماگران می‌شد که امکان امرار معاش برای آن‌ها وجود نداشت.

در کنار بحران کرونا باید به خطر بیشتر شدن بحران اقتصادی و معیشتی اقشار مختلف نیز توجه کرد که با تعطیلی مشاغل و حرفه‌ها این خطر بیشتر احساس می‌شود. سینما و تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به درگذشت چند سینماگر در این روز‌ها به دلیل ابتلا به بیماری کرونا حفظ سلامت سینماگران و اهالی تلویزیون نیز نکته‌ای است که بیش از پیش باید مورد توجه باشد.

در گفتگو با چند سینماگر که تجربه تولید اثر در روز‌های شیوع کرونا را دارند این موضوع را مطرح کردیم که در ادامه می‌خوانید:

علیرضا سبط‌احمدی: پایان دوران کرونا مشخص نیست و نمی‌شود انتظار داشت که مشاغل تعطیل شوند / باید در پروژه‌های فیلمبرداری بودجه‌ای برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفت

علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: ما در یک وضعیت بحرانی قرار داریم و این وضعیت بحرانی تنها مربوط به کشور ما نیست، تمام دنیا گرفتار بحران شیوع ویروس کرونا شده است و هم جزوی از این دنیا هستیم.

سبط‌احمدی تصریح کرد: پروژه‌های تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در ابتدای سال به مدت حدوداً ۴ ماه تعطیل بود، ولی پس از این تعطیلی‌ها هم بحران کرونا به پایان نرسید و قشر ضعیف جامعه که حقوق‌بگیر است فشاری را متحمل شد که امکان ادامه تعطیلی‌ها فراهم نبود و به همین دلیل چاره‌ای جز شروع فیلمبرداری‌ها نبود.

او افزود: اگر مشکل شیوع کرونا یک یا دو هفته بود و یا حداقل پایان این دوران را می‌دانستیم می‌شد انتظار داشت که کار‌ها تعطیل شوند تا این بحران به پایان برسد، اما چنین امکانی وجود ندارد و مجبوریم با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی خود ادامه دهیم.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «ایلدا» در ادامه تأکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که محیط پیرامون‌مان کاملاً آلوده است و باید خودمان با وجود ادامه فعالیت‌های حرفه‌ای مراقب باشیم که به این ویروس مبتلا نشویم. به هر حال زمان درگیری ما با این ویروس طولانی شده و نمی‌دانیم تا چه زمانی باید با آن مبارزه کنیم و نمی‌شود انتظار داشت که همه چیز تعطیل شود و تلویزیون هم تعطیل شده و فعالیتی نداشته باشد. دوران تعطیلی چند ماهه‌ای که ابتدای سال شاهد بودیم هنوز تأثیر مخربش بر وضعیت معیشتی قشر ضعیف سینماگران ایرانی را شاهد هستیم.

این تهیه‌کننده درباره شرایط تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «ایلدا» در روز‌های شیوع کرونا، گفت: ما با گروهی نزدیک به ۳۰۰ نفر در خرم‌آباد تصویربرداری این سریال را انجام دادیم و خوشبختانه در حدود سه ماهی که تصویربرداری این سریال به طول انجامید هیچ یک از اعضای گروه به این ویروس مبتلا نشد. گاهی مواقع حتی حدود ۱۰۰ نفر از عوامل در یک محیط حضور داشتند که ما همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و خوشبختانه هیچکس به این بیماری مبتلا نشد. در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی بهتر است بودجه‌ای برای حفظ بهداشت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شود.

او افزود: ما در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی هستیم و نمی‌توان انتظار داشت که همه مشاغل تعطیل باشند و مثل کشور‌های کم جمعیت اروپایی دولت هزینه زندگی افراد را پرداخت کند؛ بنابراین مجبوریم در شرایطی که قطعاً هیچ چیز ارزشش از سلامتی و جان انسان بیشتر نیست به فعالیت حرفه‌ای‌مان ادامه دهیم. دولت اگر قصد دارد از هنرمندان و مردم حمایت کند بهتر است جلوی بالا رفتن هزینه‌ها را بگیرد و قیمت‌ها را کنترل کند تا هر روز شاهد بالا رفتن هزینه زندگی نباشیم.

ابوالفضل صفری: در هیچ شرایطی نمی‌توان فرهنگ‌سازی را تعطیل کرد / در چنین بحران‌هایی که مردم به سرگرمی نیاز دارند ارزش فیلمسازی و سریال‌سازی مشخص می‌شود

ابوالفضل صفری معتقد است در کنار مبارزه با ویروس کرونا باید به جنگ فرهنگی نیز توجه داشت؛ او تأکید دارد در چنین بحران‌هایی که مردم به سرگرمی نیاز دارند ارزش فیلمسازی و سریال‌سازی مشخص می‌شود.

ابوالفضل صفری تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: برای ادامه فعالیت پروژه‌های تولید در بخش خصوصی تصمیم‌گیرنده صاحبان آثار هستند و به نظر من نمی‌توان دستوری صادر کرد و جلوی تولید برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیون را گرفت چرا که سرگرمی افراد در خانواده‌ها به وسیله آثار سینمایی و تلویزیونی تأمین می‌شود و در همه جای دنیا در این شرایط به تولید چنین آثاری توجه می‌شود چرا که پس از سلامتی در حال حاضر به راهکار‌هایی برای ماندن مردم در خانه و پر کردن اوقات فراغت باید فکر شود.

صفری خاطرنشان کرد: اهمیت سریال‌سازی و فیلمسازی در چنین مواقعی مشخص می‌شود که جامعه به شدت به آن نیاز دارد تا اوقات فراغت لذت‌بخشی در خانه داشته باشد. همانطور که کادر درمان را امروز ما به عنوان مدافعان سلامت می‌شناسیم و زمانی رزمندگان کشورمان در جبهه‌های جنگ مدافعان کشور بودند و پس از آن خارج از مرز‌ها به عنوان مدافعان حرم جانفشانی کردند امروز اهالی سینما و تلویزیون نیز به عنوان مدافعان فرهنگ باید در صحنه حضور داشته باشند تا به مردم کمک کنند که این روز‌های سخت را به راحتی پشت سر بگذارند.

او افزود: در دوران جنگ هم کسانی بودند که به جبهه‌های جنگ نیامده و در خانه‌هایشان به زندگی عادی خود ادامه دادند. کسی را نمی‌توان مجبور به حضور در این جبهه کرد، پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی با فشار هیچ گروه و سازمانی تولید نمی‌شوند و هر کس با اختیار خود می‌تواند تصمیم بگیرد که در این وضعیت در پروژه‌های سینمایی حضور داشته باشد یا خیر. به نظر من ما در هیچ شرایطی نباید در کنار جنگ اقتصادی و مبارزه با کرونا جنگ فرهنگی را فراموش کنیم.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «خانه امن» درباره مراحل تولید این سریال در روز‌های شیوع ویروس کرونا، گفت: این سریال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ساخته شد. ما هر روز یک پزشک سر صحنه داشتیم که وضعیت سلامت همه اعضای گروه را زیر نظر داشت. استیج و همه فضا‌هایی که عوامل در آن حضور داشتند به طور مرتب ضدعفونی می‌شد و از همه عوامل فیلم به صورت دوره‌ای تست کرونا می‌گرفتیم که خوشبختانه با در نظر گرفتن همه این مسائل هیچ یک از اعضای گروه ما با بیماری کرونا مبتلا نشد.

این تهیه‌کننده در ادامه تأکید کرد: امروز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در نظر گرفتن بیماری کرونا در هر فعالیتی که انجام می‌دهیم جزوی از زندگی ما شده و سب زندگی همه ما را تحت تأثیر خود قرار داده است و می‌توان با رعایت نکات بهداشتی فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی را هم ادامه داد. در مراحل تصویربرداری سریال «خانه امن» ما این نکات را در نظر داشتیم و البته کاملاً قابل پذیرش است که رعایت پروتکل‌ها کار سختی است و از همه سخت‌تر شرایط بازیگران است که در مقابل دوربین از ماسک استفاده نمی‌کنند و فضا از همه افراد پشت صحنه برای آن‌ها خطرناک‌تر است.

صفری در پایان گفت: مردم امروز به خوراک فرهنگی نیاز دارند و نباید با توجه به سلامت مسئله فرهنگ را از یاد برد. تلویزیون امروز وظیفه سنگین جنگ رسانه‌ای و سرگرمی‌سازی را بر عهده دارد و با وجود انتقاداتی که به رسانه ملی وارد است فکر می‌کنم با توجه به مشکلات اقتصادی فراوان صداوسیما در نگاهی کلی عملکرد مناسب و قابل دفاعی داشته است.

احمد معظمی: مردم برای ماندن در خانه به سرگرمی نیاز دارند / عوامل تولید آثار نمایشی مثل کادر درمان در خط مقدم مبارزه به ویروس کرونا هستند

احمد معظمی کارگردان تلویزیون در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا،  اظهار داشت: بحران شیوع ویروس کرونا طولانی شده و نمی‌شود انتظار داشت که رسانه‌ها در این وضعیت تعطیل شوند. اگر انتظار داریم که مردم اکثر زمان خود را در خانه بگذرانند باید برای آن‌ها شرایط سرگرمی را نیز فراهم کنیم.

معظمی خاطرنشان کرد: سینماگران و دیگر هنرمندان که امروز برای فراهم کردن برنامه‌ها و آثار مختلف در جهت سرگرم شدن مردم در خانه فعالیت می‌کنند، همانند کادر درمان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند و در شرایطی که جانشان در خطر است مجبور هستند سر فیلمبرداری‌ها حاضر شده و به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهند.

او افزود: باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد و ما در تولید سریال «خانه امن» این نکات را مد نظر داشتیم و هر سه یا چهار روز از عوامل سریال آزمایش PCR می‌گرفتیم و از هر شخص که مشکوک به کرونا بود می‌خواستیم که چند روز سر صحنه حاضر نشود. در تولید این سریال صحنه‌های شلوغ را هم با کمترین تعداد عوامل ضبط می‌کردیم و خوشبختانه در مدتی که تصویربرداری این سریال ادامه داشت هیچ یک از اعضای گروه به این ویروس مبتلا نشد.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: باید خطر ابتلا به این ویروس را جدی بگیریم و متأسفانه علاوه بر همه تأکیدات بسیاری از پروژه‌ها فقط رعایت پروتکل‌ها را شعار می‌دهند و در عمل کاری نمی‌کنند. به هر حال وقتی در این شرایط قرار است یک فیلم یا سریال ساخته شود مجبور هستیم بودجه‌ای برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر بگیریم.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «ترور خاموش» در پایان تأکید کرد: همانطور که پیش‌تر گفتم خوشبختانه هیچ یک از عوامل سریال «ترور خاموش» در زمان تصویربرداری به بیماری کرونا مبتلا نشدند و در حال حاضر که یک ماه از پایان تصویربرداری می‌گذرد سامان صفاری دو یه سه روز است که به کرونا مبتلا شده و امیدوارم هر چه زودتر سلامتی خود را به دست آورد.

کمال مقدم: کار در دوران کرونا سخت و خطرناک است، اما چاره‌ای نداریم

کمال مقدم کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: نمی‌شود انتظار داشت که همه پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی تعطیل شوند. به هر حال اهالی سینما نیاز به امرار معاش دارند و با طولانی شدن زمان شیوع این بیماری دیگر تعطیلی طولانی مدت غیر ممکن است. حتی اهالی تئاتر هم به حق دارند که به تعطیلی‌ها معترض باشند چرا که امکان امرار معاش با تعطیلی برای آن‌ها دیگر فراهم نیست.

مقدم تصریح کرد: همه ما می‌دانیم که جان یک انسان بسیار ارزشمند است و برای جلوگیری از بیشتر شدن جان‌باختگان و مبتلایان باید برخی اتفاقات اعم از تعطیلی‌ها و جلوگیری از تجمعات رخ دهد، اما در صورت انجام این کار‌ها دولت و نهاد‌های مختلف باید از اقشار مختلف جامعه که به دلیل شیوع این بیماری در شرایط سختی قرار دارند حمایت کند و وقتی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد اهالی سینما، تئاتر، تلویزیون و به طور کل اهالی هنر هم مجبور به ادامه فعالیت حرفه‌ایشان در دوران کرونا هستند و در حالی که جانشان را به خطر می‌اندازند برای به حداقل رساندن این خطر حتماً باید پروتکل‌های بهداشتی را با بیش‌ترین دقت رعایت کنند.

او افزود: این مسئله تنها مربوط به اهالی فرهنگ و هنر نمی‌شود، همه مردم با وجود خطر‌های جانی که شیوع ویروس کرونا برای آن‌ها دارد مجبور به کار و امرار معاش هستند. متأسفانه هر روز شاهد بالا رفتن آمار مبتلایان و جان‌باختگان هستیم و تنها چاره‌ای که در این شرایط می‌تواند اندیشید رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: من تجربه ساخت فیلم در این دوران را داشته‌ام و فیلم سینمایی «کادون» به کارگردانی من در همین وضعیت ساخته شد. ما همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردیم، اما واقعیت این است که کار بسیار سختی بود چرا که پیش‌تر تا امروز هیچوقت چنین تجربه‌ای نداشتیم و این اتفاق در نوع خود تجربه جدیدی برای ما به حساب می‌آمد.

مقدم خاطرنشان کرد: در زمان ساخت فیلم «کادون» تهیه‌کننده هر روز برای اعضای گروه ماسک تهیه می‌کرد و به نوعی یک بودجه برای انجام پروتکل‌های بهداشتی کنار گذاشته شده بود. البته شانسی که ما داشتیم این بود که نوع لوکیشن‌هایمان بزرگ بود و عوامل در فضای بزرگی قرار داشتند که می‌شد فاصله اجتماعی را رعایت کرد، اما دیگر خبری از جمع شدن عوامل دور هم و صحبت کردن نبود و همه از هم فاصله داشتند.

او افزود: به هر حال کار در این شرایط بسیار سخت و پر استرس است. ما هر روز ترس و استرس این را داشتیم که مبادا کسی از عوامل به بیماری کرونا مبتلا شود، چون با ابتلای یک نفر جان همه عوامل در خطر بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا تاریخ انتشار ۲۴ آبان ۹۹، کد خبر:۱۰۸۶۱۷۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
اول از همه خود هنرمندان باید سر این موضوع کنار بیان بعد به مسئولین کد بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
ادامه تولید منوط به رعایت پروتکل ها به نظم میتونه مثمر ثمر باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
ضربه کرونا به همه اقشار بوده است و فقط باید تحملش کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
تا وقتی به قول دوستان این عزیزان به نتیجه و درخواست واحدی نرسن کسی نمیتونه براشون کاری بکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
مردمي كه تو خونه ها موندن نياز دارن كه محتواي خوب براشون تهيه بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
حرف همه هنرمندان یکی است ازشون حمایت بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
از بخش عكس هاي كروم وارد سايتتون شدم انتخاب عكس براي پست هاتون فوق العاده هنرمندانه ست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
سينما و تلويزيون بايد اين موضوع رو فراموش نكنه كه الان مردم بهشون نياز دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین