پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۲۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
ماسک‌های چینی به صورت فله‌ای در ابعاد میلیونی وبه صورت کانتینری وارد می‌شود به طوری که قیمت تمام شده آنها در تهران دانه‌ای۶۰۰تومان می‌شود و عملا هیچ تولید‌کننده‌ای توان رقابت با این قیمت را ندارد.
شعار سال: وقتی اعلام شد که بیماری‌ای به اسم کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و راه انتقال آن بیشتر از طریق بینی و دهان است زندگی مردم تغییر پیدا کرد و پوشاندن صورت و منافذ آن برابر شد با حفظ جان، البته در کلانشهر‌های ایران به خصوص تهران مردم با این امر ناآشنا نبودند آلودگی‌های چند ساله اخیر باعث شده که برخی از مردم که جزو دسته گروه‌های حساس قرار می‌گرفتند از ماسک استفاده کنند، اما این‌بار همه، اعم از کوچک و بزرگ باید برای حفظ جان خود و اطرافیان از ماسک استفاده کنند.

این اتفاقات سبب شده که بازار‌های جدیدی ایجاد شود که مهم‌ترین آن ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده دست بود. عدم آمادگی بیشتر کشور‌ها برای مقابله با این ویروس و ظرفیت کم آن‌ها برای تولید ماسک باعث شد که در ابتدا تمام کشور حتی چین صادرات ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده را ممنوع کنند به‌طوری‌که در اسفند و فروردین ماسک در نیمی از کشور‌ها تبدیل به کالای نایاب شد در ایران نیز قیمت ماسک سه لایه تا ۱۵ هزار تومان هم رسید.
 
ماسک پارچه‌ای
این امر سبب شد که ماسک‌های پارچه‌ای یا به اصطلاح نانو توصیه شود هر چند که این مدل ماسک‌ها به دلیل نداشتن ملت بلون که نقش فیلتر را ایفا می‌کند آنچنان ایمنی نداشت و در محیط‌های آلوده مثل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نمی‌توانست از نفوذ ویروس جلوگیری کند، اما برای فضا‌های باز و به شرط رعایت فاصله اجتماعی حداقل ۲ متر در صورت نبود ماسک سه لایه وسیله مناسبی به شمار می‌آمد، اما در ایران به دلیل نبود نظارت روی کیفیت پارچه‌ها و زیر پله‌ای بودن تولید آن مورد استقبال قرار نگرفت.

اکنون با گذشت ۸ ماه از ورود رسمی کرونا به کشور بازار ماسک سه لایه پس از کش و قوس‌های فراوان به یک ثبات نسبی رسیده و دیگر مانند قبل عطش خرید آن وجود ندارد آنقدر که تولید‌کنندگان زیر زمینی دستگاه‌های خود را جمع کرده‌اند و دیگر توان رقابت با کارخانه‌های بزرگ را ندارند.

هومن کارگزار یکی از تولید‌کنندگان قدیمی که از همان روز‌های ابتدایی اسفند اقدام به تولید ماسک کرد با بیان اینکه حذف تولید‌کنندگان زیر زمینی باعث کمبود در بازار نشده گفت:این واحد‌ها به دلیل نداشتن مجوز از وزارت صمت و سیب سلامت از وزارت بهداشت مشتریان خاص خودشان را داشتند و نمی‌توانستند به سازمان‌ها و ارگان‌ها جنس خود را عرضه کنند. از طرفی هر چی سفارش می‌گرفتند تولید می‌کردند. مثلا یکی از واحد‌های بزرگ تولید لبنیات از ما فقط ماسک می‌خواست و مهم نبود که ملت بلون استفاده کنیم یا نه فقط به دنبال ارزان تمام شدن ماسک بود تا در صورت بازرسی از سوی نهاد‌های نظارتی ببینند که کارگر‌ها ماسک دارند.

او ادامه داد:ما نمی‌توانستیم چنین تولیدی داشته باشیم پس آن‌ها مجبور شدند بروند سراغ واحد‌های زیر زمینی، اما الان اینقدر تولید زیاد شده و از طرف دیگر واردات ماسک قاچاق در یک ماه اخیر به قدری رسیده که قیمت ماسک دولایه بدون ملت بلون هم گران‌تر از ماسک سه لایه با ملت بلون مرغوب قاچاق در می‌آید.
 
ماسک‌های قاچاق
منفرد یکی دیگر از فعالان این صنف درخصوص ماسک‌های قاچاق گفت: این ماسک‌ها که کیفیت خوبی هم دارند از چین به‌صورت فله‌ای به کشور قاچاق می‌شوند حجم آن‌ها به قدری است که کانتینری معامله می‌شوند قیمت آن‌ها به قدری پایین است که برخی واحد‌های مجوز دار وقتی دیدند که قیمت تمام شده آن درب کارخانه کمتر از ۶۰۰ تومان در می‌آید آن هم با کیفیت بالا اقدام به خرید فله‌ای آن می‌کنند و بعد در کارگاه یا کارخانه خودشان بسته بندی و به نام برند خودشان به بازار عرضه می‌کنند. همین قیمت‌ها باعث شده که فقط کارخانه‌های بزرگ که تولید بالا دارند بتوانند در بازار بمانند و آن‌ها هم با سود نهایت ۵ درصد جنس می‌فروشند به‌طوریکه الان قیمت ماسک سه لایه با ملت بلون به‌صورت عمده ۱۰۵۰ تومان است و به شرکت‌های پخش۱۱۵۰ تومان می‌دهند تا در نهایت ۱۳۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده برسد هر چند برخی مراکز به خصوص درمانگاه‌های بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها به افرادی که ماسک ندارند و از ورود آن‌ها جلوگیری می‌شود تا ۳ هزار تومان هم ماسک می‌فروشند.
 
ماسک‌های فیلتردار
او درخصوص وضعیت ماسک N ۹۵ و ماسک‌های فیلتر دار گفت: تولید این مدل ماسک‌ها تقریبا به صفر رسیده ماسک فیلتر دار بعد از اینکه اعلام شد می‌تواند عامل انتشار ویروس باشد عملا بازار خودش را از دست داد و اگر الان هم در بازار کسی داشته باشد برای تولید قبل است. ماسک N ۹۵ هم که اصطلاحا به آن بیمارستانی می‌گویند و دارای بالاترین استاندارد‌ها و بهترین فیلتر‌ها است فقط در برخی کارخانه‌های دولتی برای پرسنل بیمارستان تولید می‌شود، چون قیمت آن بالا است کمتر کسی اقدام به خرید آن می‌کند.

بیشتر تولید‌کنندگان ماسک تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی را آزاد کردن صادرات عنوان کردند به باور آن‌ها وقتی تولید داخل به قدری رسیده که دیگر تولید برای واحد‌های کوچک صرفه ندارد باز کردن راه‌های صادراتی هیچ کمبودی در بازار داخل ایجاد نخواهد کرد ضمن آنکه تشدید نظارت بر مبادی ورودی کشور برای جلوگیری از واردات ماسک چینی نیز باید در اسرع وقت انجام شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دارو و سلامت، تاریخ انتشار: 26 آبان1399، کد خبر: 31405،  www.phana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
معلوم نیست این ماسک ها خودشون الوده به ویروس هست یا نه ترو خدا برای قیمت ها این کارو نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
ولي خداييش دولت تونست مشكل ماسك رو در سه ماهه اول كرونا به معني واقعي از بين ببره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین