پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۲۸۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کارگران جان باخته ناشی از گود‌ها کم نیستند و هر روز خبری در این رابطه مخابره می‌شود. با وجود تاکید سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف، اما همچنان این گود‌ها فراوان اند.
شعار سال: در این راستا لازم است که به میزان خسارات بالا و شانس کم افراد درگیر این حوادث برای جان سالم به در بردن نیز توجه کرد تا خطر گود‌ها را درک کنیم.
بختیاری، رئیس سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران درباره سختی عملیات در گود‌های فرو ریخته، اظهار کرد: به هر آنچه که روی هم بریزد آوار می‌گوییم. در میان حوادث مربوط به آوار گودها، کمتر پیش می‌آید که یک تکه از زمین یا خاک گودبرداری شده فرو بریزد، ضمن اینکه اگر این حوادث در گود‌های کوچک رخ بدهد امکان جست‌و‌جو و نجات زیاد است، اما وقتی ساختمانی در مجاورت آن ریزش کند با آوار شدید رو‌به‌رو خواهیم شد.
وی ادامه داد: نجات و امداد حوادث مربوط به ریزش یک ساختمان داخل گود سخت‌تر است، چرا که دیگر روی سطح زمین فعالیت نمی‌کنیم. گاهی در یک زلزله یک ساختمان چها رطبقه دچار ریزش می‌شود، در این شرایط تمام امکانات روی سطح زمین قرار دارد و با اینکه این عملیات نیز سختی خود را دارد، اما افراد تیم نجات پس از رسیدن به محل فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

رئیس سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: در حوادث گودبرداری‌ها فعالیت‌های جست‌و‌جو، نجات و امداد زیر سطح زمین انجام می‌شود، در شرایط فرو ریختن یک ساختمان داخل گود آدم‌ها در سطح زیرین قرار می‌گیرند و آوار روی آن‌ها ریخته می‌شود، به همین جهت جست‌و‌جو برای پیدا کردن افراد نیازمند زمان ویژه‌تری است.

وی افزود: در این شرایط ابتدا اقدامات جست‌و‌جو، نجات و پس از آن امداد انجام می‌شود. امداد نیز در این حوادث پیچیده است و نیاز به حضور افراد متخصصی دارد تا بتوانند در این زمینه فعالیت کنند. در حال حاضر هم این حوزه تعداد متخصصین کمتری دارد. پس به دلایلی که ذکر شد متاسفانه در بیشتر حوادث جدی و سنگین آوار، احتمال زنده ماندن کم است و همین موضوع نشان‌دهنده حساسیت این دسته از حوادث است.
بختیاری گفت: باتوجه به حساسیت و خسارت جانی بالای این امر باید به دنبال پیشگیری از وقوع این حوادث باشیم.
وی افزود: اگر ساختار گودبرداری‌ها را در کشور خودمان بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اقدامات پیشگیرانه در نظر گرفته شده، اما باید اجرا شدن یا نشدن آن‌ها را بررسی کنیم.

رئیس سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: در کارگاه ساختمانی یا فعالیت عمرانی یک کارفرما، پیمانکار، مهندس ناظر و... داریم، در گذشته مهندس ناظر را پیمانکار معرفی می‌کرد، اما حالا خود سازمان نظام مهندسی معرفی می‌کند، پس در این شرایط یکی از دستگاه‌های نظارتی را می‌توان نظام مهندسی در نظر گرفت که در تمام اقدامات سازه‌ای کشور دو نقش دارد.
 
بختیاری افزود: سازمان نظام مهندسی در ابتدا با تصیلات آکادمیک و پروسه صدور کد نظام مهندسی برای افراد رو‌به‌رو است، در مرحله دیگر نیز با این موضوع که مهندس ناظر در کارگاه حضور فیزیکی، مستمر و روزانه داشته باشد رو‌به‌رو می‌شود. زمانی که مهندس ناظر در کارگاه حضور فیزیکی داشته باشد تمام مسائل مربوط به گود توسط فردی که به صورت آکادمیک این مسائل را یاد گرفته باید بررسی شود.
رئیس سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: در این میان بر اساس قانون، ناظر دیگری هم از سوی شهرداری در نظر گرفته می‌شود. بر اساس قانون شهرداری همانگونه که مجوز ساخت و ساز را تایید می‌کند باید در حین پروسه نیز نظارت دوره‌ای داشته باشد. پس فردی که شروع به ساخت و ساز می‌کند باید ارتباطی مستمر با شهرداری داشته باشد. شهرداری باید در گود‌های بزرگ و حساس یا جایی که همسایه‌ها اعتراض می‌کنند نظارت ویژه‌ای انجام دهد. وی ادامه داد: حالا اگر نظارت شهرداری و هم مهندس ناظر درست انجام شود، اما با این حال حادثه‌ای رخ دهد و فردی آسیب ببیند کارفرما و ناظر باید قطعا پاسخگو باشند، پس اگر اقدامات از سوی ناظران به درستی انجام شود دیگر نیازی به ورود حوزه امداد و نجات نیست، اما متاسفانه گاهی دقت فدای سرعت بالا و کاهش هزینه‌ها می‌شود.
بختیاری درخصوص تاثیر نوع خاک مناطق مختلف در نوع ریزش گود‌ها اظهار کرد: این موضوع به جنس خاک هم بستگی دارد، مثلا شهر‌های مختلف جنس خاک متفاوتی دارند. در تهران نیز به دلیل اینکه شکل تهران از کوه شروع می‌شود و به دشت ختم می‌شود متفاوت است.
وی درخصوص گود‌های رها شده نیز گفت: قوانینی وجود دارد که می‌گوید یک گود نباید بیش از چند سال رها شود، به دلیل اینکه این خاک پوک می‌شود، چسبندگی خود را از دست می‌دهد و فشار‌ها هم بر آن بیشتر می‌شود، اگر دقت کنید معمولا آسفالت‌های کنار گود‌های رها شده ترک می‌خورند، این‌ها همه ناشی از همین امر است. بارش‌های فصلی هم بر آن‌ها اثرگذار است.
رئیس سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: به عنوان مثال برج میلاد گود بزرگی کنار آن واقع شده بود که همان هم حساسیت داشت. واقعیت این است که استاندارد‌هایی برای این موضوع تعریف شده است که گاهی به دلایل متفاوت این گود‌ها رها می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار:۳ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۶۱۳۷، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
تا کی قراره این گود برداری های غیرقانونی رو به قصد جان مردم انجام بدیم و هیچی هم براون مهم نباشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
خیلی از این دست اتفاقات در تهران داره رخ میده و اصلا کسی ذره ای به فکر نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
رها سازی گوها باعث شده تا جان خیلی از عزیزانمون در تهران به خطر بیفته ادم این همه بی مسئولیت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
برای شهرداری جون مردم که مهم نیست هرکاری می‌کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
کسی نیست جلو کارای بی تدبیرانه شهرداری هارو بگیره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
چند نفر باید بمیرن تا به فکر رعایت ایمنی باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
برای چی باید همه کارهامون در ایران این همه بی مسئولیتی داشته باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
به راحتی گودی رو حفر میکنن و در بی مسئولیت ترین حالت ممکن رهاش هم میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
یعنی این هایی که این گودهارو رها میکنن از خدا بی خبر نیستن پس چی هستن؟ به هیچی فکر نمیکنین یعنی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
گود ها در ایران به هیج عنوان نتونستن مدیریت بشن وقتی تو مدیریت این ها موندیم رومون میشه حف های بین المللی بزنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
تهران رو به شهر بلا دارن تبدیل میکنن و هنوز نمیدونن تهران روی گسله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
تهرانی که خودش در شرایط عادی روی گسل و خطر قرار داره رو نباید باهاش این همه بازی کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین