پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۴۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
روز جمعه ایران یکی دیگر از دانشمندان بزرگ خود را طی یک عملیات ترور از دست داد؛ تروری که متهم اصلی آن رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.
شعار سال: سیدجلال ساداتیان؛ مهمترین دغدغه و نگرانی رژیم صهیونیستی به آینده روابط جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده آمریکا بر می‌گردد. شرایطی که بیش از پیش پرتنش‌تر شده و آن‌ها نگران این هستند که مبادا چنین فضایی فروکش کرده و مسیر به سمت عادی شدن رود، تا در پی آن ایران به بازار‌های بین المللی مورد نظر خود دسترسی پیدا کند و از همه مهمتر صادرات نفت را به صورت گسترده تری ادامه دهد. همانطور که می‌دانیم ایالات متحده آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف اعمال کرده و با قلدری به کشور‌های دیگر در خصوص تجارت با ایران هشدار می‌دهد؛ کشور‌هایی که اگرچه ملزم به تبعیت از این روند نیستند، اما در پی تهدید‌ها و فشار‌های واشنگتن نهایت تسلیم می‌شوند.
 
لغو قسمت محدودی از تحریم‌های ایران

اما روی کار آمدن دولت جو بایدن ممکن است قسمتی محدود از تحریم‌های ایران لغو شود که در این صورت تا حدودی شرایط برای تهران عادی می‌شود که چنین مساله‌ای می‌تواند زمینه‌های نزدیک‌تر شدن روابط ایران و آمریکا را فراهم کند. از همین رو لابی عربی ـ صهیونیستی به دنبال آن است تا به هر نحوی که شده از این اتفاق جلوگیری کند. آن‌ها در روز‌های پایانی دوره دونالد ترامپ در کاخ سفید درصدد انجام اقداماتی هستند تا دست بایدن در حنا قرار گیرد تا مانع از انجام فعالیت‌های عادی او شوند. نتیجه چنین اقداماتی ممکن است منجر به خطر انداختن فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران و همچنین ایجاد یأس و ناامیدی در بین مردم ایران شود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به همراه یکی از مقام‌های امنیتی خود برای دیدار با محمد بن سلمان شبانه به عربستان سعودی سفر می‌کند جایی که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در آن حضور داشت. این یک دیدار نمی‌توانست عادی باشد و مشخص بود قرار است طرحی مورد بررسی قرار گیرد. هدف جلوگیری از عادی سازی روابط تهران و واشنگتن و افزایش میزان تنش‌ها بود تا در پی تحریکات ایران وادار به انجام اقدامی شده تا در نهایت به عنوان مقصر اصلی نیز معرفی شود و متعاقبا آمریکا به همراه اسرائیل و ناتو وارد این ماجرا شوند.

خوشبختانه مسئولین ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به چنین توطئه‌ای آگاه هستند و با دیدگاهی که نسبت به مسائل جاری دارند به خوبی می‌دانند که نباید وارد چنین بازی شوند. اقدامات انجام شده علیه ایران طی این مدت مانند ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری زاده و همچنین حمله به پایگاه‌های ایران و متحدانش در سوریه همه به منظور تحریک ایران برای پاسخ دادن محسوب می‌شود. از همین رو رفتار و نوع رویکرد ایران نشان می‌دهد که به خوبی دست آن‌ها را خوانده است؛ البته این بدان معنا نیست که ایران حقی برای پاسخ دادن ندارد، بر همین اساس زمان و مکان مناسب در آینده تعیین خواهد کرد که برنامه ایران چه خواهد بود. باید مدنظر داشت که عکس العمل شتابزده و بازی کردن در زمین عربستان و اسرائیل به معنای باخت ایران در این بازی خواهد بود.
 
زمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی

از سویی عدم پاسخگویی سریع ایران را نباید به حساب ترس گذاشت؛ در زمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، دونالد ترامپ نسبت به این اقدام ابراز خرسندی کرد و رئیس جمهور ابرقدرت‌ترین کشور دنیا از اینکه دستور "ترور" را صادر کرده افتخار می‌کرد و نشان داد که یک تروریست به تمام معنا است. در آن سو ایران در واکنش به این اقدام تصمیم به بمباران پایگاه عین الاسد گرفت و این در حالی است که انتقام اصلی همچنان محفوظ است. نکته اصلی اینجاست که شرایط کنونی کمی متفاوت است و اینکه ایران چه زمان و با چه برنامه‌ای پاسخ می‌دهد بسیار حائز اهمیت است. البته تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شده تا در این مدت باقی مانده از دوران ترامپ در دامی که برای ایران پهن کرده اند نیفتیم. در این مقطع ایران می‌تواند با تکیه بر حقوق بین الملل شکایات خود را به سازمان‌های مختلف ببرد. مراجعی مانند سازمان ملل، دادگاه لاهه و ... می‌توانند در این زمینه به ایران کمک کنند. با توجه به شواهد و مدارک موجود و آنچه که مقام‌های اسرائیلی چه در گذشته و چه اخیرا بیان کرده اند می‌توانیم این شکایات را به پیش ببریم و از طریق رسانه می‌توانیم فضای موجود را زنده نگه داریم تا در زمان مناسب اقدامات خود را به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم انجام دهیم.

در بحبوحه چنین تحولاتی شاهد بودیم که نهم آذرماه نمایندگان مجلس شواری اسلامی دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با ۲۳۲ رای موافق تصویب کردند. متاسفانه روی آوردن به چنین تصمیماتی دست ایران را در عرصه سیاست خارجی خواهد بست و دست رقبای ایران را از آنچه که آن‌ها اراده کرده اند باز می‌گذاریم. فکر می‌کنیم که این یک طرح راهبردی است، اما درست بر خلاف منافع ملی کشور محسوب می‌شود و از همین رو نقش نهاد‌های ناظر بر مجلس از جمله شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصحلت نظام بیش از پیش پررنگ‌تر می‌شود؛ اگرچه این طرح به تصویب رسیده، اما می‌تواند مسکوت باقی بماند تا منافع و مصالح کشور به خطر نیفتد و دست‌های سیاست خارجی و مجری آن نیز باز بماند. البته در این خصوص رهبر انقلاب اسلامی بر مسائل مهم و سیاست خارجی کشور اشراف کامل دارند و امیدواریم با توجه به میزان اهمیت موضوع این طرح ادامه پیدا نکند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۰آذر ۱۳۹۹، کد خبر: khabaronline.ir، ۱۴۶۱۱۲۲
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
من فکر میکنم که رهبری همیشه بهترین راه هارو برای مقابله با دشمن پی میگیره الان هم باید پشت رهبری بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
به نظر من رهبر فرزانه ای داریم که همیشه بهترین تصمیم هارو میگیره و گرفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین