پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
فرماندار سبزوار:طرح ساماندهی کوی گلستان محل اختلاف بین شهرداری و میراث فرهنگی است
شعارسال: کوی گلستان یکی از فرسوده ترین محله‌های شهر سبزوار است و در مرکزیت آن قرار دارد. این منطقه سال هاست محل زندگی بخشی از شهروندان سبزواری است که بیش از هفت هکتار مساحت دارد. این مساحت درحقیقت 4درصد از بافت فرسوده 170 هکتاری سبزوار را شامل می شود. فرهنگ خاص حاکم براین منطقه از شهر سبب شده تا مسئولان از سال های گذشته تاکنون به دنبال راه حلی برای رفع مشکلات و سامان دهی آن باشند. اما سال ها از بهار وعده های مسئولان برای پایان دادن به مشکلات این منطقه گذشته و مردم کوی گلستان هنوز در انتظار رفع مشکلات شان هستند. اهالی این محله افرادی صمیمی، خونگرم و بسیار دوست داشتنی هستند و بسیاری از آن ها به شغل‌هایی از جمله خراطی،درود گری ، آهنگری، ابزارفروشی و نمدمالی مبادرت دارند که به نوعی شغل پدری شان محسوب می شود. بافت معماری سنتی این منطقه نیز جذابیت خاصی دارد. خانه های ساکنان این محله عموما فرسوده و از جنس چوب و کاهگل است و کمتر منزلی در این منطقه با مصالح مدرن ساخته شده است که در صورت وقوع سانحه ای مانند زمین لرزه بروز هرگونه مخاطره ای را در این محله اجتناب ناپذیر کرده است. در کوی گلستان بین سه تا چهار هزار نفر زندگی می‌کنند اما مشکلات زیادی که پیش روی ساکنان این محله قرارگرفته است ،باعث کوچ کردن بخشی از مردمان این منطقه شده است. در سالیان اخیر بسیاری از مسئولان و مدیران شهری سبزوار به دلیل حجم انبوه مشکلات این منطقه سعی در پنهان کردن این کوی در اذهان عموم داشتند و حل مشکلات این محله را حل ناشدنی می دانند. البته مردم این منطقه دلی صبور دارند و همواره در انتظار تحقق وعده های مسئولان هستند.

* وعده های بی پاسخ

«حسن سیمایی» یکی از اهالی کوی گلستان در گفت و گو با خبرنگار خراسان رضوی با اشاره به بافت فرسوده این منطقه اظهار کرد: بافت این منطقه براساس نظر کارشناسان بسیار فرسوده است و اگر اتفاق خاصی مانند زمین لرزه در آن رخ دهد،تعداد زیادی از شهروندان این منطقه جان خود را از دست می دهند. وی افزود: شبکه فاضلاب نامناسب، مسائل بهداشتی،اشتغال و منازل غیر استاندارد از مشکلات مردم این منطقه است. وی با بیان این که نمایندگان کوی گلستان مدت هاست که پیگیر مشکلات این محله هستند افزود:ما به همه سازمان های کشور که می توانستیم با نامه نگاری از آن ها درخواست رسیدگی به موضوع کوی گلستان را کرده ایم،اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه از سوی نهادهای مختلف صورت نگرفته است.وی با بیان این که متاسفانه برخی مسئولان شهرستان به ما مانند مزاحم و مستاجر نگاه می کنند ، تأکید کرد: تمامی شناسنامه‌های اهالی کوی گلستان صادر شده از حوزه یک ثبت احوال سبزوار است و ما مالک واقعی این کوی هستیم. سیمایی گفت: ما سال هاست در این منطقه زندگی می کنیم و پدران و بزرگان ما به شغل های مختلفی از جمله آهنگری، صنایع چوبی، خراطی، رنگرزی و بافندگی اشتغال داشتند که بخشی از صنایع دستی شهر سبزوار هنر مردم این محله است. وی با بیان این که زندگی مردم محله کوی گلستان وابسته به کمک های مسئولان است، تصریح کرد: تنها انتظار مردم این محله حمایت مسئولان برای حل مشکلات این محله است.

* الگوی تاریخی

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی سبزوار در گفت وگو با خبرنگار خراسان رضوی اظهار کرد: حل مشکلات کوی گلستان یکی از مهم ترین دغدغه های ما در این مجموعه است. محمود رضا سلیمانی با بیان این که طرح نوسازی و سازماندهی کوی گلستان در کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری استان در حال بررسی است،تصریح کرد:ما با شهرداری در زمینه ساماندهی کوی گلستان نظرات متفاوتی داریم و خواستار اجرای یک الگوی خاص برای این منطقه هستیم. وی با بیان این که بافت این منطقه یک بافت فرسوده تاریخی است، خاطرنشان کرد:بافت فرسوده ای که ما درباره آن صحبت می کنیم، یک بافت تاریخی معمولی نیست و این مجموعه یک بافت تاریخی آگاهانه است که به چند خانه منوط نمی شود.

* نخستین موزه زنده میراث اجتماعی

وی با اشاره به راه اندازی نخستین موزه بزرگ زنده میراث اجتماعی خراسان رضوی در این منطقه گفت: راه اندازی این موزه در محله قدیمی کوی گلستان سبزوار در حقیقت گامی برای معرفی این منطقه و بافت تاریخی آن است. وی افزود: قدمت بیشتر ساختمان های این محله مربوط به دوران قاجار است که به سازی، احیا و بازآفرینی آن باید براساس الگوی مشخص و اصول تاریخی در دستور کار قرار گیرد. سلیمانی با بیان این که این محله گنجینه ای از صنایع دستی نظیر آهنگری، صنایع چوبی، خراطی، رنگرزی، بافندگی و سایر اصناف سنتی است خاطرنشان کرد: هنرمندان زحمت کش این محله تاریخی، آداب و رسوم خاصی دارند و محل زندگی و کارشان در یک مجموعه قرار دارد.رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار با اشاره به هماهنگی های انجام شده با ساکنان این محله در زمینه بهره برداری از ظرفیت های گردشگری این محل افزود: متاسفانه یکی از طرح هایی که در گذشته در دستور کار مسئولان قرار داشت تخریب این محله از شهر بود که با اجرای طرح موزه زنده خراسان رضوی نظر مسئولان و مردم به ظرفیت های گردشگری این منطقه تغییر یافت. سلیمانی افزود: ما آماده هرگونه همکاری در این زمینه با همه ادارات هستیم تا بتوانیم برای مردم این منطقه گامی ارزشمند برداریم.

* اختلاف مبنایی

مدیرعامل سازمان نوسازی و به سازی شهرداری سبزوار در گفت وگوبا خبرنگار خراسان رضوی اظهار کرد: کلیات پروژه کوی گلستان در کمیسیون ماده پنج شورایعالی شهرسازی و معماری استان به تصویب رسید و قرار شد که برای جزئیات این طرح میراث فرهنگی استان خراسان رضوی نظر مساعد خود را اعلام کند.«مهدی برزویی» با اشاره به این که کوی گلستان در بافت تاریخی این شهر قرار دارد اظهار کرد:این طرح به میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان برای بررسی بیشتر ارجاع شده است ، اما متأسفانه میراث فرهنگی خراسان رضوی نتوانست جواب صریح و مشخصی را درباره این طرح ارائه دهد. برزویی با بیان این که در طرح کوی گلستان با میراث فرهنگی اختلاف مبنایی زیادی داریم اظهار کرد: قرار بر این شد که در این طرح بازنگری صورت بگیرد که در آن ملاحظات میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لحاظ شود و در نهایت مجدد به کمیسیون پنج شورای عالی شهرسازی و معماری استان باز گردد و تأیید شود. وی افزود: مخالفت میراث فرهنگی به این دلیل است که این محدوده، محدوده بافت تاریخی است و میراث خیلی از بناها را با ارزش می بیند، ولی ما نظر متفاوتی در این زمینه با میراث فرهنگی داریم.وی با بیان این که یکی از مسائل تاکید شده میراث فرهنگی ،اعتقاد این سازمان بر ثبت این محدوده به عنوان یک منطقه گردشگری است، افزود: میراث فرهنگی معتقد است که این محدوده یک منطقه گردشگری و فرهنگی خاص است و از این نظر به قضیه نگاه می کند و ما در این قضیه هم با میراث فرهنگی اختلاف نظر داریم. وی با تاکید براین که جاذبه گردشگری قوی آن جا نداریم اضافه کرد: با این وضعیتی که در این منطقه داریم نمی توانیم از گردشگر استقبال کنیم. برزویی تأکید کرد: میراث فرهنگی معتقد است صنایع دستی مردم این منطقه با اهمیت است اما برای توسعه کمی و کیفی این صنایع هم کسی کاری نکرده است و این حرکت نیازمند ساماندهی است. وی با بیان این که رویکرد ما در این منطقه رویکرد نوسازی است افزود: هدف ما نوسازی بناهای فرسوده و جدا از بناهای تاریخی است و براساس طرح جدید سعی کردیم که متناسب با شرایط منطقه ساخت و ساز جدید کنیم و باید تخریب اساسی صورت بگیرد و دوباره بنای مستحکم ساخته شود.

* محروم از عدالت اجتماعی

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار اظهار کرد: سیاست های نادرست مسئولان ، کوی گلستان را با خطر مواجه کرده است. مسعود پسندیده در گفت وگو با خبرنگار خراسان رضوی با بیان این که مردم این منطقه قدمتی چند صد ساله در سکونت در این منطقه از سبزوار دارند گفت: جمعیت چهار هزار نفری کوی گلستان به عنوان نخستین ساکنان شهر در بافت هفت هکتاری در قلب شهر سبزوار سکنی گزیدند. وی با بیان این که این موضوع طی سالیان گذشته سبب شده تا افراد ساکن در این کوی از عدالت اجتماعی محروم بمانند افزود: این در حالی است که اهالی کوی گلستان نخستین شهروندان سبزوار بوده اند. رئیس کمیسیون گردشگری و سرمایه گذاری شورای اسلامی سبزوار با بیان این که این بافت شهربه لحاظ امکانات رفاهی، بهداشتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جزو محروم ترین نقاط شهری است یادآورشد: متاسفانه طی سالیان گذشته در ذهن مردم سبزوار این پرسش خطور می کرد که چرا قلب شهر در دست این افراد است و چرا مدیریت شهری فکری برای جابه جایی و خرید املاک اهالی این کوی ندارد تا با تخریب این بافت و ساخت مجتمع های تجاری خوب مرکز شهر را ساماندهی و از این وضعیت آشفته خارج کند.وی با اشاره به برگزاری همایشی با عنوان «کیچه» ویژه کوی گلستان سبزوار در اول اردیبهشت در این منطقه ادامه داد: همایش «کیچه» در راستای نشان دادن مشکلات مردم کوی گلستان به مسئولان است و متاسفانه امروز تعطیلی شغل آن ها بر این مشکلات افزوده و بر فقر موجود در این منطقه دامن زده است. مسئولان برای حل مشکلات کوی گلستان عزم جدی تری داشته باشند.

* اختلاف بین شهرداری و میراث فرهنگی

فرماندار سبزوار نیز در گفت وگو با خبرنگار خراسان رضوی با اشاره به پیگیری ها برای سامان بخشی کوی گلستان اظهار کرد:من در سال 73 معاون فرماندار سبزوار بودم و امروز که به عنوان فرماندار در حال خدمت هستم هنوز با موضوع مهمی به نام کوی گلستان مواجهیم و این نشان می دهد مسئولان در گذشته عزم جدی برای حل مشکلات این منطقه نداشته اند.

احمد برادران با بیان این که طرحی برای کوی گلستان مطالعه شده است ،تصریح کرد:متاسفانه این طرح محل اختلاف بین شهرداری و میراث فرهنگی است که باید با هم افزایی این مشکل را حل کنیم. وی با بیان این که هدف ما حل مشکلات و افزایش رفاه اجتماعی مردم است، خاطرنشان کرد: هم اکنون دو طرح کوتاه مدت و بلند مدت با عنوان "اقدام" در دستور کار قرار گرفته و تاکنون 13 اقدام کوتاه مدت شامل حل مشکلات بهداشتی،ساماندهی شبکه جمع آوری فاضلاب ، گاز و برق ، افزایش فشار آب این منطقه،اجرای طرح جمع آوری زباله، اصلاح معابر عمومی ، ارائه آموزش های فنی و حرفه ای ،خرید سرای معمار زاده در این محدوده به عنوان یک منزل تاریخی ، بررسی طرح احداث یک مرکز درمانی و بهداشتی مجزا در این محله و... انجام شده است. برادران با بیان این که همکاران ما در حوزه میراث معتقدند که باید در این منطقه طرح به سازی با الگوی تاریخی و با حفظ و احیای هویت تاریخی و بهره برداری از ظرفیت گردشگری اجرا شود، تأکید کرد: همکاران ما در حوزه شهرداری معتقد به نوسازی در این منطقه هستند و همین دو موضوع سبب شده تا اختلاف نظر جدی در این زمینه ایجاد شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از موسسه فرهنگی هنری خراسان، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: 159091، www.khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین