پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۰۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص جزییات جلسه هم اندیشی گفت: دو موضوع در جلسه هم‌اندیشی با شهردارتهران مطرح شده است املاک شهرداری و محله جماران. گفته می‌شود طرح جماران به‌صورت محرمانه ابلاغ شده، چرا تصمیمی که برای شهر تهران گرفته شده به صورت محرمانه ابلاغ شده و موضع مدیریت شهری نسبت به عملکرد دولت در خصوص این چیست؟
شعار سال: تلاش دولت برای حذف محدودیت‌های ارتفاعی محله جماران سرانجام به نتیجه رسید؛ شهردار تهران در جلسه هم اندیشی روز گذشته اعضای شورا، جزییات طرح ویژه جماران را تشریح کرد، طرحی که گفته می‌شود توسط دانشگاه علم و صنعت تهیه شده است. محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص جزییات جلسه هم اندیشی و تصمیم محرمانه دولت برای جماران به اسکان نیوز توضیحاتی داد.

محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص جزییات جلسه هم اندیشی گفت: دو موضوع در جلسه هم‌اندیشی با شهردارتهران مطرح شده است املاک شهرداری و محله جماران. گفته می‌شود طرح جماران به‌صورت محرمانه ابلاغ شده، چرا تصمیمی که  برای شهر تهران گرفته شده به صورت محرمانه ابلاغ شده و موضع مدیریت شهری نسبت به عملکرد دولت در خصوص این چیست؟

ما در شورای شهر تهران به نمایندگی مردم چهار سال این صندلی‌ها را در اختیار گرفته‌ایم و باید در یک جهت حرکت کنیم و آن دفاع از حق مردم است و شاخص ما هم در این زمینه قانون است و نمی‌توانیم از آن کوتاه بیاییم. متاسفانه یک رویکرد به‌شدت نامناسب و غلط باب شده که قانون را فقط برای اقشار فرودست، ناتوان و ضعیف اعمال می‌کنند.

هنوز این اتفاق تلخ از یاد‌ها نرفته که شهرداری یکی از شهر‌های غربی کشور برای اینکه بتواند از حقوق مردم و از حق شهر دفاع کند، می‌آید و یک آلونک را تخریب می‌کند و متاسفانه یکی از شهروندان عزیز ما که در فقر مطلق بوده در آنجا فوت می‌کند.

وقتی پای دفاع از حقوق و قانون می‌رسد نباید تنها آنجایی که زورتان می‌رسد قانون را اعمال کنید، اما هنگامی که طرف شما صاحب‌قدرت است در حوزه‌ی اقتصادی یا سیاسی چشم‌ها بسته شود.

متاسفانه در این سال‌ها شاهد این بی‌توجهی بودیم و حتی من این تذکرات را قبلا در چند حوزه به شورا هم دادم؛ به طور مثال، سازمانی مانند  بنیاد مستضعفان ساختمان پلاسکو را  بدون پروانه کارش را پیش می‌برد و در آنجا متاسفانه شهرداری هم چشمش را می‌بندد.

آنجا ساختمانی بنا می‌شود، ولی بدون پارکینگ! یا خیابان مردم در بهارستان توسط مجلس شورای اسلامی متاسفانه گرفته می‌شود و به مرکز قانونگذاری اضافه می‌شود.

مرکز قانونگذاری که خودش دارد قانون تولید می‌کند و باید بالاسر قانون باشد اینجا به حق مردم شهر بی‌توجهی می‌کند! یا در جماران شاهد تخلف توسط نهاد ریاست‌جمهوری بودیم که آمدند و در محدوده‌ای که ساخت‌و‌ساز علی‌القاعده باید براساس قاعده‌ی مشخص شهرسازی صورت بگیرد، بدون اخذ پروانه یک ملک گودبرداری‌شده را  شروع ساخت و ساز کردند و بعد هم حتی ریالی بابت پروانه ساختی که بعدا توسط خود شهرداری داوطلبانه صادر می‌شود ندادند حتی حقوق شهرداری را هم  تاکنون  پرداخت نکرده اند.

شورا که پیگیر این موضوع می‌شود، آقای شهردار به ما اعلام کردند که در حقوق فی‌مابینی که وجود دارد، تهاتر می‌شود! درحالی‌که حداقل میزان مطالبات ما از دولت بالغ‌بر ۳۰ هزار میلیارد، این‌ها به‌نظر من بی‌توجهی است و یک جوری چشم‌پوشی در مقابل صاحبان قدرت که شورا نمی‌تواند ازآن عبور کند.

پس از آن که شورا پیگیر این ساخت و ساز غیر قانونی شد و مقابل آن ایستاد، به آقایان برخورد و  بعد از آن ماجرا از حضور شهردار به جلسات دولت که در سه سال گذشته تبدیل به یک قاعده شده بود جلوگیری شد،    یعنی حق ۱۰ میلیون انسان را بابت یک دلخوری که چرا شورا آمده قانون را رعایت کرده، نادیده گرفته شد و تبدیل به یک خشم به‌نظر من غیرمنطقی شد و منجر به عدم‌حضور شهردار ما در دولت شد.

بعد از آن هم  ما شاهد تلاش‌هایی در شورای عالی شهرسازی بودیم که  متاسفانه برخلاف روال‌ها معمول بود و به جای معاونین وزرا که در جلسات شرکت می‌کنند به شکل دستگردانی موضوع دولت توسط وزرا امضا می‌شود و طرح را به یک شرکت مشاور که شاید به‌نوعی با دانشگاه علوم و صنعت هم مرتبط بودند واگذار می‌شود و آن‌ها شروع به مطالعه کردن می‌کنند. ولی متاسفانه همان مطالعه گویا باب میل نبوده و به‌گونه‌ی دیگری در قالب یک دستورالعمل محرمانه که اصلا من نمی‌دانم چرا محرمانه! ابلاغ می‌شود.

مگر می‌شود دستورالعمل شورای شهرسازی محرمانه باشد و در آن مصوبه به بافت تاریخی جماران بی توجهی شود، از موضع میراث حداقل آنجا حریم دارد، متاسفانه وقتی که زور زیاد هست دیگر این زور هم به شهرسازی و هم به وزارت مسکن و هم به میراث منتقل می‌شود و یک بخشی از آن هم دارد به شهرداری متاسفانه منتقل می‌شود.

شورا در برابر این تصمیم چه رویکردی خواهد داشت؟
شورا تا حالا زیر بار این تخلف نرفته است. ما به شهرداری هم ابلاغ کردیم که شما حق ندارید از حقوق مردم کوتاه بیایید، گرچه شهرداری نظرش این بود که به مصلحت نیست ما استنکاف کنیم، چون حالا مصوبه شورای عالی شهرسازی هست. اما این مصوبه ابهامات زیادی دارد و باید در خصوص تک تک آن شفاف سازی شود و تا عدم روشن شدن دقیق آن نباید بگذاریم  خدای‌ناکرده حقوقی از شهر و مردم ضایع نشود.

در خصوص املاک هم در جلسه بحثی شد؟
از آقای شهردار این  گلایه را داشتیم که چرا انقدر با تاخیر! ما بیش از دو سال انتظار است که منتظریم  شهرداری این موارد را بیاید بیان کند و دنبال کند. این مماشات خیلی موردنظر نه مردم است و نه کسانی که به هر حال دغدغه‌ی حق مردم را دارند. مبارزه با فساد امروز در سرلوحه کار‌ها قرار دارد، ما اگر آینده‌ای برای ایران و برای شهرمان متصور باشیم، فرق نمی‌کند که این فساد توسط کدام صاحب‌قدرت شکل گرفته است.

ما نگران نام‌های بزرگی که پشت این فساد‌ها پنهان شدند نباشیم. اینجا باید بایستیم و تلاش کنیم نه شش هزار متر بلکه همان طور که  آقای نظری در تذکرشان گفتند شش هزار متر که یک ملکت است. ما آنجا حداقل چیزی حدود ۷۰۰ ملک داریم که در مسیر درستش واگذار نشده و یا دارد بهره‌برداری غیر می‌شود.

این‌ها باید زودتر تعیین تکلیف بشود و حقوق مردم با سرعت بیشتر و با دقت بیشتری دنبال بشود. اگر جایی هم استنکاف هست به‌نظرم شهرداری نباید تعلل کند. برود طرح شکایت کند و یا حداقل این را از موضع شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اسکان‌نیوز، تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۲۴۵۴، eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
هميشه مردم بايد تو پرده باشن و از كارها با خبر نشن اقا اينطوري مردم بي اعتماد تر ميشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
هيمن ابلاغ هاي محرمانه شون پدر كمردم رو در اورده و اون هارو بي اعتماد كرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین