پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
یافته‌های بررسی نشان می‌دهند که ۸۳.۴ درصد از مدارس شهری و ۱۶.۶ درصد روستایی بوده اند؛ و از نظر وضعیت ساختمان ۸۱.۴ درصد از مدارس ساختمان جدید داشته اند. وضعیت جمع آوری زباله در ۶۵.۸ درصد از این مدارس مطلوب و ۳۴.۲ درصد آن‌ها وضعیتی نامطلوب داشته اند.
شعار سال: اخیرا وزارت آموزش و پرورش شیوه نامه‌ی برگزاری امتحانات در نیم سال اول سال ۱۳۹۹ را برای همه مدارس کشور ارسال کرده است.

در ابتدای این شیوه نامه چنین آمده است:

«در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان فراهم باشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مطابق آیین نامه‌های مربوط دوره‌های تحصیلی و با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی انجام می‌گیرد.

در تبصره «دوره ابتدایی» نیز آمده است:

«تبصره- براساس پیشنهاد معاونت محترم آموزش ابتدایی، از دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی (خواندن و نوشتن) و ریاضی، آزمون عملکردی به صورت حضوری در مدرسه، با گروه بندی دانش آموزان و رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی به عمل می‌آید.»

این دستور العمل در حالی صادر شده است که به نظر می‌رسد برخی مدیران و از جمله مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد به آن توجهی ندارند.

امروز سه شنبه ۲۵ آذر، پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نوشت:

«مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: امتحانات داخلی دانش‌آموزان یزدی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " عباسعلی دانافر" با اعلام این خبر افزود: تمامی آزمون‌های داخلی در دی‌ماه برگزار خواهد شد و هیچ آزمونی در آذرماه یا بهمن‌ماه برگزار نمی‌شود.

وی اضافه کرد: فقط امتحانات نهایی است که از ۱۵ دی‌ماه تا ۸ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

دانافر تاکید کرد: تمامی امتحانات داخلی به جز چند مورد استثنا به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: دو درس فارسی و ریاضی پایه‌های اول و دوم با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

دانافر همچنین گفت: برخی دروس مهارتی هنرستان‌ها نیز به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اضافه کرد همچنین امتحانات دانش‌آموزان پایه دوازدهم و پیش‌دانشگاهی نظام قدیم که امتحانات‌شان نهایی است به صورت حضوری خواهد بود.»

«عباسعلی دانافر» مدیر کل این استان، ۱۵ شهربور سال جاری چنین می‌گوید:

«مدارس با توجه به وضعیت استان یزد به دانش آموزان آموزش می‌دهند، در حال حاضر استان یزد با خروج از وضعیت قرمز مدارس فعالیت خود را حضوری و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی آغاز می‌کنند و شورای مدارس و مدیران نقش بسیار کلیدی در برنامه‌ریزی‌ها درست و دقیق دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه اصل بر سلامت و امنیت دانش آموزان است تصریح کرد: در مدارسی که تعداد دانش آموزان در حدی است که می‌توان نکات بهداشتی را رعایت کرد کلاس‌ها و روند آموزشی برقرار است، در مدارسی که دارای تعداد زیادی دانش آموز هستند و نمی‌توان پروتکل‌ها را رعایت کرد و سلامت دانش آموزان به خطر می‌افتد، از طریق شورای مدارس دانش آموزان گروه‌بندی شده‌اند، در روز‌های زوج و فرد تقسیم کرده‌اند و شرایط به شکلی برنامه‌ریزی می‌شود که سلامت، آموزش، تعلیم و تربیت به نحو احسن اجرا شود.

دانافر افزود: در روز‌های گذشته مدارس زیادی در شهرستان‌ها رصد شدند، وضعیت بسیاری از مدارس خوب است، بالای ۵۰ درصد از مدارس استان یزد زیر ۱۰۰ نفر هستند و می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را به طور نسبی رعایت کنند.

وی ادامه داد: در مدت زمان گذشته تجربیاتی را کسب کرده‌ایم، نمی‌توان گفت مدارس به طور صددرصد آمادگی رعایت همه نکات بهداشتی را دارند، اما،  چون نمی‌شود مدرسه را تعطیل کرد و آموزش و تحصیل بچه‌ها را نمی‌توان متوقف کرد، لازم است با همراهی همه به خصوص کمک والدین و دانش آموزان چرخه آموزش دنبال شود.»

رئیس اتاق اصناف یزد ۱۶ آبان ۹۹ گفت: حدود ۹۸ درصد صاحبان صنوف مختلف پروتکل‌های ابلاغی و بهداشتی را در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مرکز استان رعایت می‌کنند.

نخستین پرسش از مدیر کل آموزش و پرورش یزد آن است که پاسخ دهد دقیقا در حال حاضر چند درصد مدارس این استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟

آیا وضعیت «مدارس» از «اصناف و کسبه» هم بدتر  است؟!

میزان سرانه بهداشتی که به مدارس یزد اختصاص داده شده تاکنون به چه میزان بوده است؟

آن نقش «شورای مدارس» که گفته می‌شد کجا رفت؟

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد توضیح دهد که که تغییرات «چرخه آموزش» در این مدت به چه صورتی بوده است که این چنین حکم به برگزاری غیرحضوری امتحانات داده است؟

در پژوهشی که در زمستان ۱۳۷۹ با عنوان «بررسی وضعیت ایمنی و بهداشت محیط مدارس ابتدایی شهرستان یزد و نحوه ارتقا آن» صورت گرفته چنین آمده است:

«یافته‌های بررسی نشان می‌دهند که ۸۳.۴ درصد از مدارس شهری و ۱۶.۶ درصد روستایی بوده اند؛ و از نظر وضعیت ساختمان ۸۱.۴ درصد از مدارس ساختمان جدید داشته اند.  وضعیت جمع آوری زباله در ۶۵.۸ درصد از این مدارس مطلوب و ۳۴.۲ درصد آن‌ها وضعیتی نامطلوب داشته اند.

وضعیت آب آشامیدنی ۹۹.۳ درصد مدارس شهری مطلوب ولی در مدارس روستایی ۶۷.۹ درصد شرایط مطلوب داشتند.

بررسی وضعیت تسهیلات بهداشتی نشان می‌دهد که تنها ۶۴.۴ درصد از مدارس از نظر توالت و ۳۲.۴ درصد از لحاظ آبخوری و ۷۸.۴ درصد از لحاظ دستشویی دارای وضعیت مطلوب و بهداشتی بوده اند.  سرانه سرویس‌های بهداشتی و سرانه سطح کلاس و مدرسه نیز در مقایسه با استاندارد مناسب و کافی بوده است و از نظر ایمنی ۷۳.۸ درصد از مدارس فاقد وسایل اطفا حریق می‌باشند.»

آیا وضعیت در این استان نسبت به ۲۰ سال پیش چه تغییراتی داشته است؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای‌معلم، تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹، کدخبر:۲۰۰۲۰، sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین