پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
قانون مالیات بر ارزش افزوده بسیار قدیمی است چرا که این قانون منسوخ شده و دیگر کارایی لازم را ندارد و متاسفانه طی سال‌های گذشته تنها قانون موجود در مجلس شورای اسلامی تمدید می‌شود که این خود جای بسی تامل دارد.
شعار سال: مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز کسب‌وکارها و بخش مولد اقتصاد است. مالیاتی که با نام مالیات بر مصرف‌کننده اخذ می‌شود اما ترکش‌های آن، تولیدکنندگان را مورد هدف قرار داده است. امروز مالیات بر ارزش افزوده مشکل اول تولید در بخش مالیاتی شده است. نه تنها شفافیتی ایجاد نشده است، بلکه بخش مولد را به سمت بخش غیرمولد سوق داده است. مالیاتی که قرار بود صرف توسعه و بسط تولید شود؛ به پاشنه آشیلی برای تولید تبدیل شده است.

در همین راستا با قلی زاده؛ مدیر شرکت صنایع پزشکی سمن آسا به گفتگو پرداخته ایم است که در ادامه تقدیم می شود.

قلی‌زاده در ابتدای صحبت‌هایش در رابطه با مالیات ارزش افزوده اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر افرادی که از مالیات ارزش افزوده معاف هستند کالاهایی را تولید می کنند که مواد اولیه آن از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف نیست. به عنوان مثال کالاهای ما که تجهیزات پزشکی است، ما تنها کالای معاف از مالیات بر ارزش افزوده تولید می‌کنیم. اما این در حالی است که مواد اولیه‌‌ ما مشمول مالیات می‌شود.

وی در رابطه با اینکه چرا بیشتر شکایت ها مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است، گفت: علت اصلی این امر را شاید بتوان در نقض قانون جستجو کرد. بگونه‌ای که کالای مشابه خارجی در مقایسه با کالای داخلی ارزان تر در بازار عرضه می‌شود چراکه تولیدکنندگان داخلی مجبور به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای خرید مواد اولیه خود هستند .

قلی زاده ادامه داد: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تولید کننده تنها خط تولید و تولیدکننده را نقره داغ می کند.

قلی زاده گفت: در حال حاضر قانون مالیات بر ارزش افزوده بسیار قدیمی است چرا که این قانون منسوخ شده و دیگر کارایی لازم را ندارد و متاسفانه طی سال‌های گذشته تنها قانون موجود در مجلس شورای اسلامی تمدید می‌شود که این خود جای بسی تامل دارد.

وی در ادامه بیان کرد: شواهد نشان می‌دهد که تولیدکننده در شرایط مناسبی قرار دارد اما این در حالی است که در بسیاری از اوقات تولید کنندگان در فشار و مضیقه هستندکه این خود می‌تواند در تحقق نیافتن جهش تولید موثر واقع شود.

قلی زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا مالیات بر ارزش افزوده شفافیت را هزینه دار کرده است، گفت: به طور حتم مالیات بر ارزش باعث افزایش هزینه شده است که این خود در بلند مدت می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

قلی‌زاده در ارتباط با نحوه اخذ مالیات و ارزش افزوده گفت: به طور کلی مالیات بر ارزش افزوده در تمام فاکتورها لحاظ می‌شود و فرد مکلف است آن را پرداخت کند.

وی ادامه داد: زمانی که دیتای مالیات بر ارزش افزوده مستقیم به اداره مالیات متصل می شود اخی آن نمی تواند در تورم نقشی داشته باشد اما این در حالی است که در غیر این صورت مالیات بر ارزش افزوده می تواند نقش بسزایی در بالا رفتن تورم داشته باشد .

قلی زاده در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می‌رفت که بخشی از درآمدهای ناشی از اخذ مالیات بر ارزش افزوده اختصاص به این قانون می یافت، تا شاید از این طریق شفافیت بیشتری در این قانون به چشم می خورد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار ۱ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۰۶۲۹۵، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین