پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
اکنون بیماری‌های نازایی بانوان از یک طرف، سقط‌های عمدی از یک طرف، شرایط اقتصادی و سایر موراد دست به دست هم داده اند و اکنون شاهد این هستیم که جمعیت ایران در حال رفتن به سمت میان سالی است و این یک زنگ خطر برای مسئولان است.
شعار سال: رشد جمعیت یکی از مهمترین موضوعاتی است که در یک جامعه وجود دارد، کنترل رشد جمعیت نیز در کنار ان از اهمیت زیادی برخوردار است، اما گاهی پیاده کردن یک سیاست اشتباه باعث می‌شود که نه تنها کنترل جمعیتی اتفاق نیفتد بله شاهد رضد منفی در آن کشور باشیم.

در دهه هشتاد که سیاست اشتباه کاهش جمعیت در ایران شکل گرفت و همه رسانه‌ها دست به دست هم داده بودند که مانع فرزندآوری بیشتر خانواده‌ها باشند، رسانه‌ها و دولت‌ها با سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر جلو رفتند و هر روز آن را تبلیغ می‌کنند تا اینکه در میان خانواده‌های ایرانی  به یک فرهنگ تبدیل شد.

اکنون شرایط به گونه‌ای است که خیلی از خانواده‌ها تنها یک فرزند دارند و تمایلی برای دومی ندارند، در دهه هفتاد و قبل از آن می‌دیدیم که هر خانواده کمتر از ۴ فرزند ندارد و پر جمعیت بودن رسم بوده است، اما اکنون برعکس شده که این موضوع به خودی خود یک آسیب جدی محسوب می‌شود.

اکنون بیماری‌های نازایی بانوان از یک طرف، سقط‌های عمدی از یک طرف، شرایط اقتصادی و سایر موراد دست به دست هم داده اند و اکنون شاهد این هستیم که جمعیت ایران در حال رفتن به سمت میان سالی است و این یک زنگ خطر برای مسئولان است.

استان کهگیلویه و بویراحمد را یکی از استان‌های جوان کشور است آن هم به این دلیل که هنوز خیلی از خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی ترجیح می‌دهند بیشتر از دو فرزند داشته باشند، هر چند که در گذشته  باز هم وضعیت بهتر از امروز بود و معمولا هر زن و شوهر ۶ فرزند داشتند.

یکی از موضوعاتی که بر روی  جمعیت جوان یک استان یا شهر تاثیرگذار است میزان سقط جنین در آن جامعه است، این سقط ممکن است عمدی و یا در اثر بیماری زنان باشد.

در ۴ ماهه اول سال ۹۷ وضعیت سقط چنین در استان بدین شکل بوده است:  تعداد ۵۰ مورد پرونده با موضوع سقط درمانی در اداره کل پزشکی قانونی استان پذیرش شده است

از این تعداد ۳۲ مورد با بررسی مدارک و مستندات مورد نیاز، منجر به صدور مجوز سقط طبی شد و تعداد ۹ مورد مجوز صادر نشده و تعداد ۹ مورد نیز بعد از تشکیل پرونده به جهت پیگیری نکردن مراجعین بایگانی شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد با مقایسه آماری تشکیل پرونده جهت سقط درمانی در مدت مشابه سال گذشته، خاطرنشان کرد:  ۵۹ مورد در چهارماه سال ۹۶ مجوز سقط جنین صادر شده که صدور گواهی سقط درمانی ۳۹ مورد بوده است که کاهش ۱۸ درصدی داشته است.

از ابتدای سال ۹۸ تا بهمن ماه تعداد ۱۰۳ مورد پرونده با موضوع سقط درمانی در این پزشکی قانونی استان پذیرش شد که از این تعداداز این تعداد ۵۸ مورد با بررسی مدارک و مستندات مورد نیاز، منجر به صدور مجوز سقط طبی شده و مابقی یا به عدم صدور مجوز و در برخی موارد نیز به دلیل عدم پیگیری مراجعان بایگانی شده است.

این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ کاهش ۳۹ درصدی داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۲ گواهی صدور مجوز سقط درمانی در سه ماهه نخست امسال در اداره کل پزشکی قانونی استان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است.

کامروز امینی" در جمع خبرنگاران افزود: طی ۶ ماهه نخست امسال ۷۳ پرونده در مراکز پزشکی قانونی استان در رابطه با سقط درمانی تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۵۰ پرونده مجوز سقط درمانی گرفته و ۲۳ پرونده مجوز سقط درمانی برای آن‌ها صادر نشده است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویرحمد اظهار کرد: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۷ درصد افزایش داشته است.

اکنون به پژوهشی که  پژوهشگران پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در سال ۹۵ انجام دادند توجه کنید، این مطالعه به صورت مقطعی و با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده در سال ۱۳۹۵ انجام شد و زنان متاهل ۱۵ تا ۴۹ ساله ساکن ایران مورد بررسی قرار گرفتند.

در این طرح تحقیقاتی ۱۰ هزار و ۵۴۷ زن از کل کشور ایران، بررسی شدند. میانگین سن این زنان ۳۴.۵ سال بود، میانگین سن همسرانشان ۳۹.۴ سال (حداقل ۱۷ و حداکثر ۸۶ سال) بود. میانگین سن هنگام ازدواج زنان ۲۰.۲ سال و حداقل آن ۹ و حداکثر ۴۷ سال بود. میانگین سن هنگام تولد اولین فرزند نیز ۲۲ سال بود و کم‌ترین میزان آن ۱۰ سال و بیشترین میزان آن ۴۵ سال بود.

بر اساس نتایج این مطالعه فراوانی سقط جنین ۱۸.۲ درصد بوده، تعداد سقط جنین با افزایش سن زنان، سن همسران و سن هنگام تولد اولین فرزند، افزایش یافته است. میانگین سقط جنین در سنین ۳۶ تا ۴۰ سالگی بیش از سایر گروه‌های سنی بوده است. تعداد سقط جنین با افزایش سن هنگام ازدواج زنان و سطح تحصیلات زنان کاهش یافته و در زنان دانش آموز/ دانشجو کمتر از سایر گروه‌های شغلی بود.

بررسی‌ها حاکی از این است که کم‌ترین میانگین سقط جنین در استان گلستان و بیشترین آن در استان کهگیلویه و بویر احمد است.

این موضوع زنگ خطری است برای خانواده‌ها و مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، سقط جنین گاهی به صورت سهوی انجام می‌شود و، اما گاهی بانوان به دلیل اینکه آمادگی نگهداری از فرزند دیگری را ندارد ترجیح می‌دهند اجازه ندهند این جنین رشد کند.

سقط‌های عمدی گاهی توسط طبیبان محلی انجام می‌شود که خطراتی را برای بانوان به دنبال دارد، در کنار اینکه این سقط  رشد جمعیت را نیز دچار اختلال و گاهی مشکلاتی را نیز برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صبح‌زاگرس، تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹، کدخبر:۱۷۹۵۸۹، sobhezagros.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین