پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۱۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
برخی از افراد به صورت افراطی به کار کردن و انجام مسئولیت‌های خود در محل کار می‌پردازند و ساعات بسیاری در روز را به کار کردن اختصاص می‌دهند. کارشناسان می‌گویند کار کردن افراطی برای سلامت روان مضر است.
شعار سال :کار کردن در زندگی امروز بسیار ضرورت دارد و یکی از اساسی‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم است. تحقیقات نشان می‌دهد که اعتیاد به کار (Workaholism) که روزبه‌روز در کشورهای صنعتی در حال افزایش است، به مشکلی نگران کننده تبدیل شده است. طبق یافته‌های اخیر تاثیر منفی اعتیاد به کار بر سلامت روان ثابت شده است.

به نقل از «The Conversation»، اعتیاد به کار یک بیماری بالینی است که فرد مبتلا به این نوع اعتیاد بیش از آنچه که از او خواسته شده کار انجام می‌دهد. این اعتیاد در دسته اختلالات وسواسی قرار می‌گیرد و تمایل وسواس‌گونه فرد به انجام کار بیش از حد نیاز را نشان می‌دهد. این افراد همیشه نگران عملکرد خود در محل کار هستند و دائما از عملکرد خود شکایت می‌کنند. تفکر سخت‌گیرانه و کمال‌گرایانه در مورد کار دارند. از عزت نفس پایینی برخوردارند و علیرغم تاثیرات مخربی که بر روان، سلامت و روابطشان ایجاد می‌شود به کارکردن افراطی خود ادامه می‌دهند.

محققان دریافتند که تقاضای بالای کار در جامعه و ساعات کاری طولانی که بیش از حد مجاز باشد و موقعیت‌های شغلی افراد همچون مدیران که مسئولیت بیشتری دارند از مهمترین عوامل ابتلا به اعتیاد به کار است. رابطه مستقیم این عمل با افسردگی غیر قابل انکار است و افراد افسرده ۲ برابر بیشتر در معرض این اختلال وسواسی قرار دارند. یافته‌ها حاکی از آن است که زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند اگرچه دلیل آن مشخص نیست. کیفیت خواب، استرس زیاد، وضعیت اقتصادی و رفاهی ضعیف نیز در این امر دخیل‌اند.

با توجه به آسیب‌های اعتیاد به کار، تغییرات اساسی در محل کار و جامعه بسیار ضروری است. جامعه نباید کار را ابزاری اساسی برای عملکرد افراد بشناسد و باید برای سلامت و رفاه افراد چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی اهمیت قائل شود. افزایش امنیت شغلی و امکان ارتقای شغلی و ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری در کاهش ابتلا به این اختلال موثر است. اگر ساعات کاری کاهش پیدا کند به همان میزان وقت گذرانی با خانواده بیشتر می‌شود و کشمکش‌های خانوادگی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. همه این عوامل باعث می‌شود که فرد به صورت افراط‌ گونه و وسواسی کار نکند.

تحقیقات نشان داده که برقراری تعادل بین کار و زندگی بسیار کمک‌کننده است و سلامت جسمی و روانی و ظرفیت تحمل افراد را افزایش می‌دهد. البته که این اقدام کار بسیار مشکلی است و مستلزم تغییر در افکار و احساسات شماست. برقراری تعادل بین کار و زندگی بسیار مؤثر اما دشوار است و مستلزم تنظیم الگوهای روزانه و تغییر در فکر و احساس افراد است. اما اگر شما قادر باشید که بین کار و دیگر فعالیت‌های خود مانند دیدن خانواده و دوستان، انجام ورزش و پرداختن به سرگرمی‌های مورد علاقه خود تعادل برقرار کنید، سلامت روان شما بهبود پیدا می‌کند.

برای بهبود عملکرد افراد و کاهش استرس کاری و متعادل سازی زندگی شخصی و کاری محل کار و جوامع نقش به سزایی در این امر دارد. یاد بگیرید به موقع کار را تعطیل کنید. طرز فکرتان را تغییر دهید و به طور جدی برای درمان اعتیاد به کار اقدام کنید و با مراجعه به متخصص روند درمان را تسریع بخشید.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتماد آنلاین ، تاریخ انتشار 28 بهمن 99 ، کد خبر : etemadonline.com ، 465109
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین