پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۲۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
معدن دالی در شهرستان دلیجان به دلیل اعتراضات اهالی روستای راوه، در آغاز فعالیت با چالش‌هایی مواجه شده است.
شعار سال: معدن دالی روستای راوه شهرستان دلیجان از معادن بزرگ غیرفعال استان مرکزی است که امسال فعالسازی آن در دستور کار سازمان صمت قرار گرفته، اما ظاهرا این تصمیم اعتراضات روستاییان را همراه داشته تا جایی که دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستا دست به کار شدند و با ارسال نامه و مکاتبه با نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی و تجمع در محل معدن، خواستار توقف کار این معدن مس که گفته می‌شود رگه‌های طلا نیز در آن وجود دارد، شده‌اند.

سهم خواهی روستاییان از معدن

دهیار روستای راوه با اشاره به اینکه عملیات اکتشاف این معدن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و در حال حاضر بهره‌بردار به دنبال آغاز کار است، افزود: در مقطعی، مجوز بهره‌برداری این معدن باطل شد، اما مجددا تمدید شده است و با توجه به اینکه معدن در منطقه حفاظت شده پلنگ دره و نزدیکی روستا قرار گرفته است قطعا مشکلات بسیاری را برای منطقه و روستاییان به دنبال خواهد داشت.

محمدحسین سلمانی با بیان اینکه در ۲۰۰ متری این معدن قنات روستا واقع شده است که فعالیت معدنی قطعا به قنات آسیب می‌زند، گفت: برخی از اهالی روستا موافق فعالیت معدن هستند، اما برخی مخالفند و خواهان اختصاص سهمی از معدن به روستا و روستاییان هستند.

فعالیت این معدن چالش زیست محیطی بهمراه خواهد داشت

وی با بیان اینکه حتی کارشناسان محیط زیست موافق فعالیت این معدن در نزدیکی روستا و منطقه حفاظت‌شده پلنگ‌دره نیستند، بیان کرد: مسئله این است که فعالیت این معدن چالش‌های زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت، پس اگر قرار بر توسعه اقتصاد و صنعت در این منطقه از دلیجان است، باید اهالی منتفع شوند، اما بهره‌بردار اصفهانی این معدن رسما اعلام کرده است که سهمی را به روستا نخواهد داد و این امر اعتراض اهالی روستا را به دنبال داشته است به طوری که روز گذشته با حضور در مراجع قضایی خواهان رسیدگی به این اعتراض شدند.

اما معدن دالی دقیقا کجاست؟

 معدن مس و طلای دالی در ۴۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان دلیجان و در فاصله‌ای حدود ۸ کیلومتری با روستای راوه قرار گرفته است و دسترسی به محدوده اکتشافی از طریق جاده اصلی اراک - سلفچگان یا از طریق جاده دلیجان - سلفچگان و مسیر روستای راوه میسر می‌شود.

محدوده اکتشافی دالی، کوهستانی و دارای آب و هوای معتدل است، رودخانه و آبراهه‌های این منطقه در فصل زمستان و اوایل بهار به سمت جنوب و جنوب غرب جریان دارد و در واقع در بیشتر فصول سال در این منطقه امکان فعالیت‌های معدنی وجود دارد.

نزدیکی معدن به روستا در واقع محل مناقشه بین اهالی راوه و بهره‌بردار معدن دالی شده و مشخص نیست در نهایت چه کسی پیروز این میدان خواهد بود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان مرکزی در این خصوص گفت: سال جاری، سال جهش تولید نام گرفته است و در این راستا فعالیت‌های معدنی مهم تلقی شد، چراکه بسیاری از صنایع پایین دستی نیازمند ماده اولیه برای تولید هستند و فعالیت‌های معدنی در این بخش می‌تواند به تحقق شعار سال کمک شایانی داشته باشد.

۷۷ معدن استان مرکزی مجددا فعال شدند

کمال فدایی فروتن با تاکید بر اینکه امسال با همکاری بخش خصوصی از جمله سازمان نظام مهندسی معدن، خانه معدن و دانشگاه صنعتی اراک جهت فعال سازی معادن دارای پروانه بهره‌برداری غیرفعال، اقداماتی در دستور کار قرار گرفت، گفت: براساس هدفگذاری صورت گرفته جهت فعالسازی معادن غیرفعال، امسال ۷۷ معدن مجددا به فعالیت بازگشتند و تعیین تکلیف ۵۰ معدن دیگر نیز در دستور کار قرار دارد که یا به بهره‌برداری برسند یا در قالب مزایده به بهره‌بردار جدید واگذار شوند. قطعا این نهضت برای سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد داشت و تلاش داریم در سه ماهه نخست سال آتی ۵۰ معدن دیگر در استان فعال شوند.

وی با اشاره به گردش مالی بالای معادن و میزان اشتغالزایی و کمک آن‌ها به صنایع پایین دستی، اظهار کرد: قیمت سرب، روی و مس در جهان به شدت افزایش یافته است و بر همین اساس تقاضا برای ماده معدنی بالا رفته و به همین دلیل، ضرورت‌ها ایجاب می‌کند که سریعا معادن استان فعال شوند.

فدایی فروتن تصریح کرد: یکی از معادن غیرفعال استان مرکزی معدن مس دالی با عیار نیم درصد در دلیجان است که وسعتی برابر با ۶ کیلومترمربع دارد، ظرفیت قطعی معدن ۵ میلیون تن و ظرفیت احتمالی آن ۱۲ میلیون تن است که می‌توان سالانه ۴۸۰ هزار تن برداشت از این معدن داشت.

دالی، تامین‌کننده بخشی از نیاز کشور به مس/ سطح تخریب محدود است

وی با بیان اینکه ظرفیت و درصد مس این معدن به شکلی است که می‌تواند بخشی از مس مورد نیاز کشور را تامین کند، گفت: معدن با روستا‌های اطراف خود حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد و فعالیت آن تنها عملیات استخراج و حمل مواد معدنی به محل فرآوری خواهد بود و هیچ گونه عملیات فرآوری در محل معدن انجام نمی‌گیرد، در نتیجه خسارتی به اراضی اطراف و حتی قنات موجود در منطقه نخواهد وارد نخواهد شد و شرکت آب منطقه‌ای نیز موافقت خود را با فعالیت آن اعلام کرده است. اداره کل منابع طبیعی نیز اعلام کرده است که گونه‌های خاصی در منطقه وجود ندارد که به تنوع‌زیستی و گیاهی منطقه آسیب وارد شود و سازمان صمت استان هم خواستار فعالیت این معدن است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان مرکزی تاکید کرد: سطح تخریب این معدن برای استخراج ماده معدنی محدود است البته لازم است که بهره‌بردار طرح زیست محیطی خود را ارائه کند که نظر محیط زیست استان نیز اخذ شود، همچنین هیچگونه عملیات شیمیایی در حوزه معدن انجام نمی‌گیرد و از این حیث نیز نگرانی وجود نخواهد داشت. دستگاه‌های نظارتی نیز بر فعالیت معدن در چارچوب قانون نظارت خواهند داشت.

بومی بودن یا نبودن بهره‌بردار اهمیتی ندارد

وی در خصوص سهم روستاییان از معدن دالی تصریح کرد: معدن جزو انفال است، بهره‌بردار این عقلانیت و درایت را دارد که برای اشتغالزایی اولویت را به روستا‌های اطراف اختصاص دهد، نیاز‌ها و احتیاجات خود را از روستا‌های اطراف معدن تامین کند و در صورت نیاز در جهت آبادانی و توسعه روستا‌ها مشارکت لازم را داشته باشد.

فدایی فروتن افزود: اینکه بهره‌برداری بومی باشد یا خیر اهمیتی ندارد، چراکه بهره‌برداران معدن در واقع به نوعی سرمایه‌گذار بوده و پیمانکار دولت هستند که برای مدتی مشخص، مجوز برداشت و بهره‌برداری از معدن را دریافت می‌کنند، آنچه مهم است معدن است که باید فعالیت مناسبی بدون آسیب به محیط زیست در آن انجام گیرد و ایفای تعهدات بهره‌بردار در بخش‌های مختلف صورت پذیرد.

معدن دارای پروانه است پس مجوز‌های لازم را دارد

استاندار مرکزی در این خصوص گفت: ملاک عمل ما اجرای قانون است، اگر این معدن همه مجوز‌ها را داشته باشد که از نظر ما دارد، باید فعالیت معدن آغاز شود.

سید علی آقازاده با تاکید بر اینکه بهره برداری از ظرفیت‌های معدنی برای اقتصاد کشور در شرایط تحریم حکم فروش نفت را دارد و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، افزود: به نظر می‌رسد اگر تمهیدات قانونی انجام گیرد، هر اعتراض هر مسئولی و هر گروهی بی مورد است، ولی اگر مواردی از منع قانونی و نبود مجوزات وجود داشته باشد مسلما باید برای اخذ مجوز اقدام شود.

وی با بیان اینکه مجوز‌های مختلف این معدن مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: این معدن مجوز محیط زیست را قبلا اخذ کرده است و دارای پروانه است و مسلما براساس این مجوز می‌تواند عملیات اکتشاف را دنبال کند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: اگر افرادی از عدم برخورداری بهره بردار معدن دالی از مجوز محیط زیست صحبت می‌کنند، باید دلایل و مستندات خود را اعلام کنند، اما محیط زیست استان مرکزی اعلام کرده است که معدن دارای مجوز زیست محیطی است.

اعتراضات اهالی روستای راوه همچنان ادامه دارد، ولی مسئولان امر می‌گویند این معدن تمامی مراحل و مسیر‌های قانونی برای فعالیت را طی کرده است، مسلما باید قبل از آغاز فعالیت اکتشاف معدن مناقشه بین اهالی و بهره‌بردار حل شود، چراکه ممکن است پس از آغاز کار، تنش‌ها بالا گیرد و قطعا در آن زمان دو طرف متحمل خسارات و زیان‌های بسیاری خواهند شد.

اهالی روستا مکاتباتی با نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی داشته اند، ولی متاسفانه تا امروز موفق به گفتگو با علیرضا سلیمی نشده ایم تا نظرات او را در این خصوص جویا شویم. از طرفی گویی اعضای شورای روستا و دهیار روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه جلسه‌ای با فرماندار شهرستان داشته اند که با به نتیجه نرسیدن این جلسه، موضوع به جلسه بعدی موکول شده است، در مجموع باید منتظر ماند و دید که در جلسه آتی چه تصمیمی اتخاذ می‌شود تا بلاخره تکلیف فعالیت این معدن و اهالی روستای راوه مشخص شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ماین نیوز، تاریخ انتشار:۱۳ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۵۵۴۲۲، www.minews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین