پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۱۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
درست در کنار آب، چای به عنوان پرمصرف‌ترین نوشیدنی در جهان است. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا چای از همان گیاه چای، تنوع بیشتری دارد؟
 
شعار سال: درست در کنار آب، چای به عنوان پرمصرف‌ترین نوشیدنی در جهان است. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا چای از همان گیاه چای، تنوع بیشتری دارد؟ پاسخ ساده است: نحوه کاشت، رشد و دم کردن چای  در مزه آن تاثیر می‌گذارد.  
تأثیر فرهنگی و تاریخچه چای
در هر کشوری، چای با طعمی متفاوت و به روشی متفاوت سرو می‌شود. به این معنی است که بهترین چای جهان در هر کشوری، فرق دارد.
چای حدود ۳۰ قرن قبل از میلاد در چین کشف شد- و در قرن ۲۱ قبل از میلاد، چای بخشی از آداب و رسوم روزانه چین شده بود. داستان‌های متفاوتی در مورد چگونگی کشف چای وجود دارد. اما محبوب‌ترین آن‌ها مربوط به امپراطور شن نونگ و سربازانش است.
گفته می‌شود که آن‌ها در حالی که مقداری آب در حال جوشیدن بود، زیر درختی استراحت می‌کردند. پس از مدتی، باد می‌وزد و مقداری برگ در آب جوش می‌ریزد.
از آن زمان، چای نه تنها در چین بلکه در سایر نقاط جهان به یکی از نوشیدنی‌های محبوب تبدیل شده است.
در هر کشور، چای به روشی متفاوت سرو می‌شود. به عنوان مثال، در ژاپن، چای فقط یک نوشیدنی ساده نیست.
در این کشور “مراسم چای ژاپنی” برگزار می‌شود که در آن بانویی که کیمونو پوشیده، چای را با آیینی که قدمت آن به بیش از صد سال قبل می‌رسد، سرو می‌کند.
البته روش چینی‌ها کاملا شبیه ژاپنی‌ها است، اما نوشیدن چای بیش از هر نوع نوشیدنی دیگری در چین رواج دارد، زیرا این روش به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با سایر افراد در نظر گرفته می‌شود.
در کشور‌های غربی، به ویژه در انگلستان، روش “چای بریتانیایی” برای نوشیدن چای است.
آیا تاکنون نام “چای بعد از ظهر” را شنیده اید؟ در سال ۱۸۴۰ توسط آنا دوشس از اهالی بدفورد رواج یافت، سنتی برای نوشیدن چای در ساعت ۴، البته در آن زمان فقط برای مسافران بوده، ولی به مرور این سنت رواج بیشتری یافت بطوریکه حتی کسانی هم که مسافر نیستند، از این سنت پیروی می‌کنند.
فواید چای برای سلامتی
چای عالی برابر است با  سلامتی. چای فقط یک نوشیدنی با سابقه طولانی و زنده نیست. در واقع، نوشیدن چای فراتر از رفع تشنگی شماست. برخی از مزایای چای:
• این ماده حاوی انبوهی از آنتی اکسیدان ها است که باعث جوانتر شدن و محافظت در برابر آسیب های اضافی در فعالیت های روزمره می شود.
• خطر سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد.
• سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند.
• حاوی کافئین کمتری نسبت به نوشیدنی مورد علاقه جهان- قهوه- است.
• برای سیستم گوارش مفید است.

چند نوع چای مختلف

حدود ۱۵۰۰ نوع چای در سراسر جهان وجود دارد. اما فقط ۴ تنوع اصلی دارد: چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای اولانگ. انواع دیگرچای، که مخلوطی از گیاهان غیر از Camellia sinensis  است. که یک چای واقعی محسوب نمی شود.

انواع چای معروف جهان و منشا آنها

۱- چای ترکی- منشاء: کشور ترکیه

فرهنگ چای ترکی یکی از بزرگترین فرهنگ‌ها در سراسر جهان است. با تنوع واریته های،   و البته بهترین چای‌های جهان احتمالا در اینجا یافت می‌شوند که یکی از آن‌ها چای ترکی است.
بهترین چای سیاه جهان که در ساحل دریای سیاه رشد می‌کند، همان چای ترکی است. این چای مرغوب، عطر و طعم زیادی دارد و به همین دلیل معمولا در لیوان‌های کوچکی که به شکل لاله هستند، سرو می‌شود. با این حال، تصمیم گیری در مورد اینکه چای قوی یا ضعیف باشد به شما بستگی دارد. معمولا در چای ترکی به جای شیر از شکر برای ایجاد قدرت مطلوب چای ترکی اضافه می‌شود.
۲- چای نعنا مغربی- منشاء: کشور مراکش

چای نعناع مغربی که به آن چای نعناع مراکشی نیز می‌گویند، به دلیل طعم و مزه و روش سنتی سرو، یکی از مشهورترین چای‌ها در سراسر جهان است. بهترین چای نعناع در جهان توسط مردان دم می‌شود و از ارتفاع مشخصی ریخته می‌شود تا فرم‌هایی در لیوان ایجاد کند.
به طور سنتی، چای نعنا مغربی، سه بار سرو می‌شود، زیرا با رسیدن به آخرین دفعه، قدرت طعم آن افزایش می‌یابد.
۳- چای سبز- منشاء: کشور چین

با کیفیت ترین چای جهان را کجا می توانید پیدا کنید؟  فقط چین!
چای سبز در بین انواع چای کمترین فرآوری را دارد و آن را تبدل بهترین چای کرده است. در این محصول برگ‌ها فرایند تخمیر اعمال نمی‌شود معمولا رنگ آن کم رنگ و طعم تلخی جزئی دارد. این نوشیدنی سالم‌ترین نوشیدنی در جهان است.
با وجود اینکه تولید چای سبز در سراسر جهان گسترش یافته است،   اما چین به دلیل چایخانه‌های مجلل، طیف گسترده‌ای از چای‌ها و مراسم ویژه چای، به عنوان یک مکان محبوب گردشگری در میان کشور‌های دیگر باقی مانده است.
۴- چای ماتچا- منشاء: کشور ژاپن
هیچ چیز نمی‌تواند طعم جذاب چای ماتچا را از بین ببرد، به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین چای‌های جهان است. هنگامی که یک جرعه چای ماتچا نوشیدید، طعم  این گیاهان در زبان شما ماندگار می‌شود و پس از آن طعم شیرین ایجاد می‌شود.
در ژاپن ارزش چای بسیار زیاد است و حتی یک مراسم چای ماتچا نیز برگزار می‌کنند. اما هدف از مراسم چای ژاپنی چیست؟ مراسم چای سبز ماتچا بخاطر زیبایی آن است- ریختن چای از قلب میزبان به عنوان نمادی از احترام، خلوص، هماهنگی و آرامش در ژاپن است.
همچنین این مراسم به عنوان “راه چای” نیز شناخته می‌شود، زیرا در آن چای سبز پودر شده، که همان ماتچا است، با مراسم خاصی تهیه می‌گردد.
چرا چای ماتچا اینقدر گران است؟ زیرا ماتچا با چای سبز معمولی بسیار فرق دارد. ماتچا در مقایسه با سایر چای‌های سبز با دقت، مهارت و پیگیری فراوانی پرورش می‌یابد. علاوه بر این، فقط در مکان‌های خاص جغرافیایی نیز رشد می‌کند.
۵- چای سیلان- منشاء: کشور سری لانکا

اگر با تاریخ و جغرافیا آشنایی دارید، احتمالا متوجه شده اید که چای سیلان نامش را از نام قبلی سریلانکا! گرفته است.
چای سیلان، که مانیکر”چای سریلانکا” شناخته می‌شود، که به دلیل طعم پررنگ آن یکی از خوش طعم‌ترین چای در جهان است.
البته تنوع چای سیلان بسته به مکان خاصی که در آن کشت می‌شود، و در سراسر آن کشور متفاوت است.
اما آنچه چای سیلان را به بهترین چای در جهان تبدیل می‌کند این واقعیت است که آن‌ها آن را “چای ارتدکس” می‌نامند؛ که به معنای ساده این است یعنی چای با دست تولید می‌شود و همین باعث می‌شود که چای تند و روشن باشد.
۶- چای صبحانه انگلیسی- منشاء: کنیا

بهترین چای برای نوشیدن صبحانه چیست؟ مطمئنا، چای صبحانه انگلیسی  و بی دلیل هم “صبحانه” را در نام خود نیاورده است.
چای صبحانه انگلیسی به  این دلیل اینگونه نامگذاری شده است: چای سیاه که کاملا طعم دار، غنی، قوی و  خوب با شیر و شکر مخلوط شده باشد. در واقع، به طور سنتی در انگلیس با یک صبحانه انگلیسی (به همین دلیل این نام!) نیز سرو می‌شود. ضمنا، کنیا سومین تولید کننده بزرگ چای در جهان است بنابراین هرگز نمی‌توانید یک چای صبحانه انگلیسی را اشتباه بگیرید.
حتی در کنیا تور‌های برگ چای چینی وجود دارد که مسافران و گردشگران می‌توانند، برای دیدن و اشنا شدن با برگ چای چینی، این تور‌ها را انتخاب می‌کنند.
۷- چای چای(Chai Tea)_ منشاء: کشور هند

چای چای، که به معنای واقعی کلمه “چای با ادویه مخلوط” ترجمه می‌شود، بهترین چای برتر هند است. چیزی که چای چای را از سایر چای‌ها متمایز می‌کند این واقعیت است که برای دم کشیدن چای سیاه آن را چندین گیاه و ادویه جاتی مانند دارچین، زنجبیل، دانه‌های فلفل دلمه‌ای و هل  برای زیاد کردن عطر و طعم آن مخلوط می‌کنند.
شیر و سایر شیرین کننده‌ها نیز به چای Chai اضافه می‌شود. اگر تنوع سالم تری می‌خواهید انتخاب کنید، شیر سویا یا شیر بدون چربی  را می‌توان با عسل به عنوان شیرین کننده استفاده کرد.
۸- چای اولانگ- منشاء: کشور تایوان

لیست بهترین چای جهان بدون چای اولانگ همیشه محبوب کامل نخواهد بود.
تایوان که میزبان بهترین مارک‌های چای لوکس در جهان است، با چای معروف اولونگ معروف شده است. اگر بدنبال چیزی در بین چای سبز و سیاه هستید، چای اولونگ بهترین گزینه چای برای شماست.
۹- چای رویبوس- منشاء: آفریقای جنوبی

چای روبیوس که به طعم شیرین و مغزدار خود معروف است، احساس آرامش کمی در دهان شما پدید می‌آورد. طعم ظریف آن برای شما  طعم‌های وانیل، کارامل و برخی از عطر‌های دودی مانند عطر‌های دخانیات را زنده می‌کند.
به دلایلی، چای رویبوس از نظر فنی چای نیست. در قسمت اول این مقاله اشاره کردیم که چای باید از گیاه Camellia sinensis باشد. البته چای روبیوس هم  در واقع چای گیاهی است، اما از برگ گیاه دیگری به نام Aspalathus linearis تهیه می‌شود.
 با این حال، نباید این چای قرمز آفریقای جنوبی را به راحتی رد کرد. انواع چای گیاهی آفریقایی، به شما امکان می‌دهد نوع، طعم و فواید سلامتی دلخواه خود را انتخاب کنید.
۱۰- چای ارلگری- منشاء: کشورهای انگلستان و چین

این چای معروف به نام چارلز گری ارسکرات انگلیسی  نامگذاری شده است، ترکیبی از روغن پوست ترنج و چای سیاه است.
این عطر و طعم منحصر به فرد و در عین حال ملایم و متعادل یکی از دلایلی است که چای ارل گری را دوست دارند و مورد علاقه مردم از سراسر جهان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مزرعه سبز، تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ کد خبر - greenfarm.news
اخبار مرتبط
برچسب ها: چای ، چین ، نوشیدنی ، شن نونگ
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین