پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۱۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
پیش آمده که بعضی روزها بدون در نظر گرفتن این که چقدر غذا می‌خورید، احساس سیری و رضایت کامل در شما شکل نگرفته باشد؟ گرسنگی مداوم یکی از شکایت شایع توسط جوانان و بعضی از افراد پرکار است.چندین محرک برای گرسنگی وجود دارند که از مواردی آشکار مانند غذا خوردن ناکافی تا مواردی پیچیده‌تر را شامل می‌شوند. در متن حاضر به عادت‌هایی اشاره شده که داشتن آنها، زمینه بروز گرسنگی‌های مکرر را فراهم می‌کند . برخی از مهمترین آنها عبارتند از: عدم‌مصرف کافی پروتئین ،مصرف زیاد غلات تصفیه‌شده ،رژیم غذایی فاقد چربی ،نوشیدن ناکافی آب ،انتخاب منابع غذایی فاقد فیبر ، غذاخوردن خیلی سریع .

شعارسال: احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن است برای اینکه نشان دهد به غذای بیشتری نیاز دارد. در هنگام گرسنگی ممکن است شکم سر و صدا کند و کاملا احساس خالی بودن شکم را داشته باشیم. گاهی این گرسنگی با سردرد، عصبانیت، بی‏حالی و عدم تمرکز نیز همراه است. اکثر افراد می‌توانند چند ساعت بین وعده ‏های غذایی خود را بدون هیچ احساس گرسنگی بگذرانند. اما این حالت برای همه صدق نمی‏ کند. در شرایطی که مدام احساس ضعف و گرسنگی می‏ کنیم دلایل مختلفی وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن‏ها می‏ پردازیم.

 

دلایل احساس گرسنگی مداوم و راه های جلوگیری از آن

*دلایل احساس گرسنگی و ضعف مداوم:

۱. مصرف نکردن پروتئین به اندازه کافی باعث احساس گرسنگی و ضعف می‌شود

برای کنترل اشتها، مصرف کافی پروتئین بسیار مهم است. پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می ‏دهد و در طول روز به بدن کمک می‏ کند تا کالری کمتری دریافت کند به طوری که باعث افزایش تولید هورمون‏‌هایی می‏ شود که احساس سیری را بوجود می‏ آورند. با توجه به این موضوع اگر در وعده غذایی خود به اندازه کافی پروتئین دریافت نکنید، قبل از وعده غذایی بعدی، گرسنگی به سراغ شما خواهد آمد.

*در چه مواد غذایی پروتئین وجود دارد؟

مواد غذایی مختلفی دارای پروتئین هستند بنابراین گنجاندن آن در برنامه غذایی دشوار نمی‏ باشد. محصولاتی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم ‏مرغ مقادیر زیادی پروتئین دارند. همچنین در برخی محصولات لبنی مثل شیر و ماست و یا آجیل و غلات نیز پروتئین وجود دارد.

۲. کمبود خواب بر روی احساس گرسنگی تاثیر دارد!

خواب کافی بر روی سلامت عمومی بدن بسیار موثر و برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی ضروری است. خواب کافی از بروز بیماری‏‌های خطرناک و مزمن جلوگیری می‏ کند. خواب مناسب و به اندازه یک عامل کنترل اشتها می‏ باشد، زیرا بر روی هورمون محرک اشتها تاثیر می‏ گذارد. کمبود خواب باعث بالا رفتن سطح این هورمون‏ها می ‏شود و احساس گرسنگی در فرد افزایش می‏ یابد. برای سلامت بدن و کنترل اشتها شب‎ها ۸ ساعت بدون وقفه بخوابید.

۳. بیش از حد کربوهیدرات مصرف می‌کنیم

کربوهیدراتی که تصفیه و پردازش می ‏شوند، بیشتر مواد معدنی و ویتامین ‎های خود را از دست می‎ دهند. یکی از محبوب‎ترین این مواد آرد سفید است که در پخت نان‎‌ها و تولید ماکارونی استفاده می‎ شود. از طرفی این نوع کربوهیدرات فاقد فیبر پرکننده هستند و بدن خیلی سریع آن‎ها را هضم می‎ کند. غذا‌هایی که کربوهیدرات تصفیه شده دارند سطح قند خون را نیز کاهش می‎ دهند. در نتیجه می‎ توان کم ‎کم از جایگزین آن‎ها استفاده کرد. برای مثال سبزیجات، میوه‎ ها، حبوبات و غلات در عین حال که کربوهیدرات دارند شامل فیبر نیز هستند و گرسنگی را کنترل می‎ کنند.

۴. نقش چربی بر احساس گرسنگی

چربی نقش کلیدی در سیر نگه داشتن بدن دارد. هضم چربی در دستگاه گوارش مدت زمان بیشتری نیاز دارد و در معده باقی می‏ ماند، به همین دلیل دیرتر احساس گرسنگی بروز می‏ کند. کسانی که سعی می‏ کنند در رژیم غذایی خود چربی را کاهش دهند تمایل و اشتهایشان نسبت به قند و کربوهیدرات افزایش می ‏یابد. منابع غذایی پرچرب، غنی و مغذی شامل ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین، گردو، روغن زیتون، روغن نارگیل، تخم‏ مرغ، ماست پرچرب، دانه کتان و آووکادو می‏ شود.

۵. به اندازه کافی آب نمی‏ نوشیم

نوشیدن آب علاوه بر سلامت مغز و قلب، به طور کلی عملکرد بدن را بهبود می ‏بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش مستقیما به میزان آب مصرفی ما بستگی دارد. نوشیدن یک لیوان آب باعث پر شدن معده و ایجاد احساس سیری می‎ شود. اگر حدودا ۲۰ دقیقه قبل از صرف وعده غذایی آب بنوشید اشتهای شما کاهش می‎ یابد. در مطالعات نشان داده شده است که نوشیدن آب قبل از غذا میزان کالری دریافتی را نیز کمتر می ‎کند. گاهی ممکن است احساس تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته شود در این صورت اول نوشیدن یک لیوان آب را امتحان کنید.

۶. هنگام غذا خوردن حواسمان به جای دیگری پرت است

اگر سبک زندگی شلوغی دارید و موقع غذا خوردن مشغول انجام کار‌های دیگری هستید، همزمان آسیب‏های مختلفی به بدن و سلامتی خود وارد می‏ کنید. این روش غذا خوردن در نهایت موجب افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن می‏ گردد. حواس پرتی باعث پایین آمدن سطح آگاهی نسبت به میزان غذای مصرفی می ‏شود به همین جهت بدن سینگال سیری را دیرتر صادر می‏ کند.

۷. استرس و اضطراب زیادی داریم

در بعضی افراد استرس اشتها را افزایش می ‏دهد. این اتفاق به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول می ‏باشد که به مغز سیگنال گرسنگی می ‏فرستد. اگر سبک زندگی پر استرسی دارید احتمال اینکه مدام احساس گرسنگی داشته باشید بسیار زیاد است.

۸. عوارض جانبی بعضی از دارو‌هایی که مصرف می‏ کنیم

دسته‏ بندی ‏های مختلفی از دارو‌ها مانند دارو‌های ضدافسردگی، دارو‌های دیابت، دارو‌های ضدبارداری، دارو‌های ضدتشنج و … این عارضه جانبی را به همراه دارند. گاهی ممکن است که با مشورت با پزشک بتوان بعضی از دارو‌ها را جایگزین کرد، اما در برخی موارد تنها باید موارد قبلی را رعایت کرد تا اثر این عارضه را کمتر کرد.

۹. رابطه وضعیت سلامت عمومی بدن با احساس گرسنگی

در نهایت باید وضعیت سلامت عمومی بدن بررسی شود. زیرا احساس ضعف و گرسنگی و افزایش اشتها ممکن است نشانه یک مشکلی در بدن باشد مثلا پرکاری تیروئید این حالت را در بدن تشدید می ‏کند. به همین دلیل هرچند وقت یکبار نیاز به چکاپ کامل بدن وجود دارد تا بتوان از پیشرفت مشکلات داخلی بدن پیشگیری کرد.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آتریسا، تاریخ انتشار:-، کدخبر: -، atrisaclinic.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین