پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
صنعت تولید شیرخشک جهان، سالانه حدود ۵ میلیارد دلار را به بازاریابی‌هایی اختصاص می‌دهد تا منجر به تغییر تصمیمات والدین برای تغذیه نوزادان شود.

شعار سال:سازمان ملل متحد از استراتژی "غیراخلاقی" بازاریابی تولیدکنندگان شیر خشک انتقاد کرد. این نهاد جهانی تولیدکنندگان شیرخشک را متهم کرد که والدین و کادر بهداشت را تحت فشار قرار می‌دهند تا منافع سهامداران را بر سلامت کودکان ترجیح دهند.
 
به نقل از خبرگزاری فرانسه، فواید تغذیه کودکان با شیر مادر آشکارا شناخته شده است و به سلامت بیشتر کودک و مادر کمک می‌کند.
 
سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارش جدیدی هشدار دادند که بسیاری از کشورها در سرکوب بازاریابی شیر خشک شکست خورده اند و این به معنای تغذیه تعداد بیشتری از کودکان با این محصول است.
 
این تحقیق نشان می‌دهد که صنعت شیر خشک با ارزش تقریبی 55 میلیارد دلار به صورت سیستماتیک از استراتژی بازاریابی تهاجمی استفاده می کند.
 
در عملیات بازاریابی تهاجمی کلیه استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های یک مجموعه به عهده بخش بازاریابی می باشد وتنها نتیجه این عملیات به سود می‌انجامد.

این صنعت، سالانه حدود 5 میلیارد دلار را به بازاریابی‌های اختصاص می‌دهد تا منجر به تغییر تصمیمات والدین برای تغذیه نوزادان شود.
 
"تدروس ادهانوم" دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای اعلام کرد: "گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که بازاریابی شیر خشک به صورت غیرقابل قبولی فراگیر، گمراه کننده و تهاجمی است".
 
فواید تغذیه کودکان با شیر مادر آشکارا شناخته شده است و به سلامت کودک و مادر کمک می‌کند
 

"کاترین راسل" رئیس صندوق کودکان سازمان ملل خواستار "سیاست‌ها، قوانین، سرمایه‌گذاری قوی در زمینه تغذیه با شیر مادر شد تا اطمینان یابد زنان در برابر شیوه‌های بازاریابی غیر اخلاقی محافظت می‌شوند".
 
کارشناسان از دیرباز از فواید شیر مادر برای سلامتی گفته اند و تاکید دارند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، سالم‌ترند و در تست‌های هوش بهتر عمل کرده اند.
 
آنها می‌گویند کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در آینده اضافه وزن کمتری دارند و با ریسک کمتر ابتلا به دیابت روبه‌رو هستند.
 
تحقیقات نشان می دهد زنانی که شیر می دهند کمتر  در معرض ابتلا به سرطان پستان یا تخمدان قرار می‌گیرند.
 
"نایجل رولینز" نویسنده اصلی گزارش از بخش سلامت مادران، نوزادان و کودکان سازمان بهداشت جهانی، شیوه‌های بازاریابی غیراخلاقی و تهاجمی صنعت شیرخشک را در این فرآیند مقصر می‌داند.
 
وی با اشاره به پیام‌های هدفمند در دنیای دیجیتال، هدایای تبلیغاتی به والدین جدید و تلاش برای تبدیل متخصصان سلامت به پیام‌رسانان و مبلغان شیرخشک گفت: "همه جاشاهد بازاریابی تولیدکنندگان شیرخشک هستیم".
 
این گزارش که با تحلیل نظرات از 8500 نفر از والدین و زنان باردار و 300 نفر از اعضای کادر بهداشت در 8 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته، نشان می‌دهد  که بیش از نیمی از والدین و زنان باردار هدف بازاریابی تهاجمی شیر خشک قرار گرفته اند.
 
آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند 84 درصد از زنان بریتانیایی حاضر در این نظرسنجی و حدود 97 درصد از زنان چینی در مواجه با این بازاریابی‌ها "به سمت خرید یا انتخاب شیر خشک سوق یافته اند".
 
استفاده از شبه علم در بازاریابی شیر خشک
 
"رولینز" نویسنده اصلی گزارش سازمان ملل می‌گوید شرکت‌ها از شبه علم استفاده می‌کنند تا نشان دهند که شیر خشک در خواب شبانه نوزادان موثر است یا شیر مادر به تنهایی برای تغذیه نوزادان کافی نیست.
 
وی افزود: "نخوابیدن نوزادان یا فرزندان برای والدین بسیار نگران کننده و آزارنده است و صنعت شیر خشک جهان از این موضوع سوء استفاده می‌کند تا به والدین بگوید راه حل مشکل شما پیش ما است".
 
بیش از یک سوم زنان در این گزارش گفته اند که اعضای کادر بهداشت حداقل یک برند تجاری شیر خشک را به آنها توصیه کرده است.
 
رولینز تاکید کرد که هدف این گزارش حذف شیرخشک از قفسه‌ فروشگاه و داروخانه ها نیست و همه مادران قادر به شیردهی فرزندان نیستند.
 
او اصرار دارد که باید از پایبندی به کدهای بین المللی مجمع جهانی بهداشت مصوب سال 1981 مطمئن شد و تبعیت کرد و اطمینان یافتکه کارهای بیشتری در این زمینه انجام می‌گیرد.
 
شرکت‌های تولید کننده شیر خشک از شبه علم استفاده می‌کنند تا نشان دهند که شیر خشک در خواب شبانه نوزادان موثر است یا شیر مادر به تنهایی برای تغذیه نوزادان کافی نیست.
 

او افزود باید مطمئن شد که بازاریابی شیر خشک با ترویج تغذیه کودک با شیر کودک در تضاد نخواهد بود.
 
در گزارش منتشر شده روز چهارشنبه سازمان بهداشت جهانی نامی از شرکت‌های تولید کننده شیر خشک برده نشده است و این مشکل به عنوان مسئله صنعت تولید شیرخشک مطرح شده است.
 
نستله به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیر خشک جهان به خبرگزاری فرانسه گفت که روند تولید و بازاریابی او "به شدت با کدهای سازمان بهداشت جهانی مطابقت دارد".
 
شعبه سوئیسی این شرکت تلام کردکه به صورت داوطلبانه ترویج شیر خشک را برای نوزادان زیر 6 سال در سراسر جهان تا پایان سال متوقف می‌کند. او گفت این روند را در کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن و کانادا  پیش خواهد برد. این کشورهاکه هیچ مقررات و محدودیتی در باره مصرف شیر خشک ندارند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر ایران ، تاریخ انتشار:  4  اسفند 1400، کدخبر: ،www.asriran.com،828295

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین