پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۰۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
درحالی‌که غربی‌ها طی چندین سال اخیر شدیدترین تحریم‌ها را علیه مردم ایران اعمال کرده‌اند، اما اکنون توافق ایران با چین را مخل امنیت و منافع ایرانیان اعلام کرده و از این موضوع نگرانند.

شعار سال: روز هفتم فروردین 1400 و در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و چین، سند جامع همکاری 25 ساله این 2 کشور میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و "وانگ یی" همتای خارجی‌اش در تهران به امضا رسید.

سند بحث‌برانگیز فوق در حالی بعد از گذشت 6 سال پایه‌ریزی اولیه به امضا رسید که منافع متقابل بلندمدتی را برای هر 2 کشور ترسیم کرده است چراکه همکاری با چین به‌عنوان دومین اقتصاد برتر جهان می‌تواند برای اقتصاد آسیب‌دیده ایران در برابر تحریم‌ها دریچه‌ای بگشاید.

البته کشور ما نیز باید به متنوع سازی سبد سیاست خارجی خود بپردازد و روابط دیپلماتیک  خود را تنها به یک کشور محدود و محصور نکند.

برخی از منتقدان بر این اصرار دارند که کابینه دولت به‌جای نگاه به شرق باید به بهبود روابط با غرب پرداخته و درصدد احیای برجام درآید این در حالی است که بدعهدی آمریکا بارها بر همگان ثابت شده و دولتمردان این کشور به طرق مختلف از ورود مواد غذایی، دارو و کالای اساسی به کشورمان جلوگیری کرده‌اند.

اروپائیان نیز به‌عنوان دومین مجموعه غرب هنوز باگذشت 2 سال نتوانسته‌اند کانال مالی اینستکس را برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران فراهم کنند بنابراین توسعه همکاری با همسایگان به‌ویژه کشورهایی که صادرات مواد اولیه به ایران را منافی منافع خود نمی‌دانند برای مسئولان یک ضرورت است.

دلواپسان توافق 25 ساله ایران با چین چه می‌گویند؟

توسعه همکاری ایران با چین و پررنگ شدن جایگاه چینی‌ها در منطقه خاورمیانه دلواپسی‌هایی را برای آمریکا و متحدانش فراهم کرده است بطوریکه جو بایدن پس از توافق 25 ساله ایران و چین گفت ما سال‌هاست درباره مشارکت چین و ایران نگرانیم.

رسانه‌های آمریکایی نیز برنامه جامع همکاری‌های 25 ساله ایران و چین را نتیجه تلاش هر 2 کشور برای دور زدن سیاست‌های تحریمی آمریکا و پاسخی به سیاست‌های مقابله‌جویانه واشنگتن علیه ایران و چین خوانده‌اند.

روزنامه اسرائیل هیوم نیز با بررسی توافق راهبردی ایران و چین در یادداشتی به تحلیل آن از دیدگاه تحلیلگران تل‌آویو پرداخته است، در این یادداشت یکی از تحلیل گران صهیونیست، برنامه 25 ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را به معنای باز شدن دروازه‌های وسیع مشارکت اقتصادی و امنیتی میان این 2 کشور دانسته است.

همچنین تحلیل‌گر دیگری از تل‌آویو توافق ایران و چین را به معنای خنثی شدن کامل راهبرد فشار اقتصادی آمریکا بر ایران اعلام کرده و گفته است با توافق فوق شریک اقتصادی و محوری فعلی تل‌آویو یعنی چین به متحد راهبردی ایران تبدیل می‌شود که این مسئله از دیدگاه تل‌آویو می‌تواند یک زنگ خطر محسوب شود.

در بخش دیگری از این یادداشت نیز آمده است که این توافق به‌رغم مخالف‌های فراوانی که دارد به‌مثابه فروکردن انگشت در چشمان ایالات‌متحده است.

چین خریدار رسمی نفت ایران

غلامرضا انصاری  معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز درباره توافق 25 ساله ایران و چین می‌گوید: گرچه در زمینه فروش نفت تحریم‌ها را دور می‌زنیم اما چین تنها کشوری است که به‌طور رسمی از ایران نفت می‌خرد.

وی با اشاره به سیاست فشار حداکثری آمریکایی‌ها بر ایران گفت: چینی‌ها هم در حوزه سیاسی و هم حوزه اقتصادی مدافع خوبی برای ایران بوده‌اند در آخرین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چین و روسیه دو کشوری بودند که رأی منفی به قطعنامه آژانس دادند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه افزود: چین حتی به هنگام شیوع ویروس کرونا کمک‌های قابل‌توجهی به ایران کرد بطوریکه در شرایط بسیار حساس بیش از 50 محموله کمک‌رسانی چینی به ایران وارد شد.

انصاری در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر مقایسه توافق ایران با چین با قرارداد ترکمنچای گفت: مسخرگی این موضوع قابل توجه است این‌ها چطور در حال دلسوزی برای ایران و مردم ایران هستند که طی سالیان اخیر شدیدترین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی را علیه مردم ایران به کار بسته‌اند.

دروغ‌های شاخ‌دار از توافق ایران و چین

آنچه این روزها در تلاش است خبر مسرت‌بخش سند جامع 25 ساله همکاری بین ایران و چین را به حاشیه بکشاند ادعاهای مضحک و به‌ظاهر دلسوزانه عده‌ای است که ژست دفاع از امنیت ملی به خود گرفته و با تکرار "چرا مفاد سند منتشر نمی‌شود" نگران شده‌اند.

این افراد بارها با اتکا به صحبت‌های مخالفان مردم ایران از واگذاری 25 ساله جزیره کیش به چین یا استقرار نیروهای نظامی چین در ایران و ... سخن گفته‌اند.

چرا جزئیاتی از توافق 25 ساله ایران و چین منتشر نشده است؟

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این باره یادآوری کرد که چین جزئیات توافق‌های مشابه با کشورهای دیگر را هم منتشر نکرده است.

 رضا زبیب، دستیار وزیر امور خارجه ایران در امور آسیا و اقیانوسیه نیز گفت که انتشار اسناد غیر تعهدآور چندان متداول نیست و انتشار سند همکاری «الزام قانونی» ندارد.

سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم در این خصوص گفته است کشورهای دیگری هم هستند که مشابه این سند را با چین امضا کرده‌اند و ابداً آن را منتشر نمی‌کنند؛ زیرا اسناد همکاری راهبردی مرتبط با امنیت ملی کشورهاست و این یک پروتکل جا افتاده است که کشورها چنین اسنادی را منتشر نکنند.

به‌هرحال ازآنجایی‌که ایران تاکنون هیچ شریک راهبردی در دنیا نداشته است و اقتصاد آن طی 40 سال اخیر به دلیل تحریم‌ها آسیب‌پذیر شده است توسعه همکاری با دومین قدرت برتر اقتصادی می‌تواند با ابتکار عمل و برنامه روشن ایرانی‌ها معایب و تهدیدهای این توافق را به مزایا و فرصت قابل توجه و مثمر تبدیل کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۷۲۳۸۷، www.ana.press.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
0
برای چی ایران باید به خواست چین مبنی بر انتشار پیدا نکردن متن قرارداد تن بده؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین