پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
منزل اصلی پروین اعتصامی در تبریز واقع شده است. اما منزلی منتصب به وی در تهران وجود دارد که زمانی محدود در آن می‌زیست. در چندین سال گذشته، این منزل تبدیل به دفتر یک شرکت و کارگاه مبل سازی شده بود. اما هم اکنون، بشکل خاص توسط مالکان منزل مورد توجه و احیا قرار گرفته است. با همدیگر ببینیم.

  شعار سال: رخشندهٔ اعتصامی (۲۵ اسفند ۱۲۸۵ – ۱۵ فروردین ۱۳۲۰) معروف به پروین اعتصامی، شاعر ایرانی است که به عنوان «پرآوازه‌ترین شاعر زن ایران» از او یاد شده‌است. پروین از کودکی فارسی، انگلیسی و عربی را نزد پدرش آموخت و از همان کودکی زیر نظر پدرش و استادانی چون دهخدا و ملک‌الشعراء بهار سرودن شعر را آغاز کرد. پدر وی یوسف اعتصامی آشتیانی، از شاعران و مترجمان دوران خود بود که در شکل‌گیری زندگی هنری پروین و کشف توانایی‌ها، و ذوق و گرایش وی به سرودن شعر نقش مهمی داشت. او در بیست و هشت سالگی ازدواج کرد، اما به دلیل اختلاف فکری با همسرش، پس از چندی از او جدا شد. پروین پس از جدایی، برای مدتی در کتاب‌خانهٔ دانشسرای عالی تهران به شغل کتابداری به کار پرداخت.

پروین پیش از چاپ دومین نوبت از دیوان اشعارش، بر اثر بیماری حصبه در سی و پنج سالگی در تهران درگذشت و در حرم فاطمه معصومه، در آرامگاه خانوادگی‌اش، به خاک سپرده شد. زاد روز پروین (بیست و پنجم اسفندماه)، به عنوان «روز بزرگداشت پروین اعتصامی» نام‌گذاری شده‌است.

خانه شخصی پروین اعتصامی در شهر تبریز است. این خانه مربوط به دوره پهلوی اول بوده  و در تبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه ساوجبلاغی، پلاک ۶ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۶۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. هم‌اکنون این خانه به موزه پروین اعتصامی تبدیل شده‌است و برخی از لوازم شخصی و کتاب‌های اعتصامی در آن‌جا نگهداری می‌شود.

علاوه بر منزل تبریز، پروین اعتصامی دارای منزلی در تهران بوده اند. در چندین سال گذشته، این منزل تبدیل به دفتر یک شرکت و کارگاه مبل سازی شده بود. اما هم اکنون، بشکل خاص توسط مالکان منزل مورد توجه و احیا قرار گرفته است. به مناسبت هشتادمین سال‌روز درگذشت پروین اعتصامی، سراغی از خانه و محل کارش در قلب پایتخت گرفتیم.

تعداد بازدید : 9

 

اختصاصی پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین