پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران جزئیات اخذ عوارض از مغازه داران و اصناف بابت تابلو‌های تبلیغاتی را اعلام کرد.

  شعار سال:  ساماندهی تابلوهای اصناف امسال به صورت دقیق مد نظر شهرداری تهران قرار گرفته و از این پس تابلوهای اصناف در مناطق 22 گانه پایتخت زیر ذره بین سازمان زیباسازی خواهد بود. مغازه داران و اصناف بر اساس اندازه و نوع تبلیغ بر روی تابلوی مغازه هایشان ملزم به پرداخت عوارض خواهند بود و میزان عوارض هم قرار است به صورت ارائه فیش های مشابه عوارض پسماند به اصناف، بازایان و مغازه داران ارائه شود. درباره موضوعات مختلف در حوزه تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران با حمیدصابر فرزام، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.
 
شهرداری تهران اخیراً در حوزه تبلیغات مربوط به اصناف برنامه‌هایی را آغاز کرده جزئیات این برنامه به چه صورت است؟
 
به طور کلی تابلوها در تهران به دو دسته تقسیم می‌شود دسته اول تبلیغات تجاری بر روی بیلبوردها در خیابان‌ها و معابر و تبلیغات سردر اصناف و دیگری تابلوهای مربوط به عملکرد مغازه ها و اصناف است.ساماندهی تبلیغات صنوف مدنظر قرار گرفته و شرایط خاصی از این پس برای این مسأله پیش‌بینی شده است. پیش از این مدیریت واحدی در این راستا وجود نداشت و سازمان زیباسازی تنها به بخشی از این حوزه ورود یافته بود. بر همین اساس ساماندهی تابلوهای اصناف در سال 1400 به صورت کامل انجام می‌گیرد.

البته این اقدام تا کنون بیش از آنکه درآمد برای شهرداری داشته باشد هزینه‌ به همراه داشته است. تمام تابلوهایی که بر سر در مغازه‌ها قرار گرفته اگر از لحاظ اندازه بیش از استاندارد مجاز که حدود یک متر و 30 سانتی‌متر است باشد و یا عنوان درج شده روی تابلو مربوط به عملکرد مغازه نباشد مشمول عوارض خواهد شد.
 
به عنوان مثال اگر روی تابلو نوشته شده این مکان محل تعویض روغن یا سوپرمارکت و مثلا رستوران با نامی مشخص است هزینه‌ و عوارضی نخواهد داشت ولی اگر تبلیغات بیش از استاندارد مربوطه باشد و یا تبلیغ شرکت دیگری غیر از عملکرد بر تابلوی سر مغازه انجام گرفته باشد دیگر معاف از عوارض نیست و باید هزینه پرداخت شود.
 
تابلوهای عملکردی معاف از عوارض

البته اخذ مجوز در مورد تابلوی عملکرد از شهرداری لازم است و این قضیه تنها برای ساماندهی تبلیغات نیست. ارائه مجوز در مورد تابلوهای مربوط به عملکرد رایگان انجام می‌گیرد ولی مضاف بر این قضیه اگر مغازه‌داری اصرار داشته باشد تبلیغاتی انجام دهد و اندازه تابلو به طول مثال از یک متر و 30 سانتی‌متر بیشتر باشد یا مثلا تبلیغ از طریق شیشه نوشته یا تابلوی ال‌ای‌دی نوری یا روی پشت‌بام انجام گیرد شامل عوارض خواهد شد.
 
البته باید توجه داشت که ما مجوز برای تابلوهای تبلیغاتی اصناف که سبب مزاحمت برای سایر طبقات و شهروندان شود نخواهیم داد به طور مثال اگر تبلیغ از طریق نصب دیوار یا شیشه‌ باشد و این موضوع سبب مشکل برای شهروندان شود، مجوز نخواهیم داد. بحث مشکل ایمنی و آتش‌نشانی نیز باید در تبلیغات مورد توجه باشد و نمای ساختمان نیز آسیب نبیند. تابلوی نوری نیز نباید سبب خیرگی برای شهروندان و رانندگان ایجاد کند.
 
برخی از مغازه‌داران تابلو بر سر در مغازه قرار می‌دهند به طور مثال در مغازه فلافل فروشی نصب تابلو بر سر در مغازه تحت عنوان فلافل‌فروشی به طور مثال احمد شامل عوارض نمی‌شود و معاف از عوارض است ولی اگر صاحب صنف از تابلو به عنوان تبلیغات استفاده کند و نه عملکرد، شرایط متفاوت است. به طور مثال همان مغازه فلافل‌فروشی تبلیغ محصولی از مواد غذایی با برندی خاص را معرفی می‌کند و دیگر این تابلو، تابلوی معرف صنف محسوب نمی‌شود. این موضوع قبلا مورد توجه بوده ولی اکنون به جد مدنظر قرار گرفته است همچنین به طور مثال اگر مغازه‌ای مربوط به فروش ساعت باشد و تبلیغات بر روی سر در مغازه مربوط به برند خاصی باشد شامل عوارض خواهد شد.این قضیه برای اصناف دیگر هم به همین صورت است و فرقی نمی‌کند که مغازه مربوط به فروش موادغذایی باشد یا فروش اتومبیل‌های خارجی.
 
در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز قضیه به همین منوال است. برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تابلوهای تبلیغاتی آنها برند خاصی را تبلیغ می‌کند و این موضوع بحثش از تابلوهای معرف صنوف متفاوت است و شامل پرداخت عوارض است البته این اقدام قبلا هم انجام می‌گرفت ولی امسال متفاوت‌تر مورد توجه قرار گرفته است.
 
تشکیل بانک اطلاعاتی تابلوهای اصناف

تا سال 98 این برنامه شهرداری و مدیریت تابلوها چندان سامانه‌ای نبود ولی از ابتدای سال99، 100درصد تشکیل پرونده از طریق سامانه انجام می‌گیرد. از این طریق برداشت اطلاعات از وضعیت تابلوهای شهر نیز دقیق است.
 
بانک اطلاعاتی را در این زمینه مدنظر قرار داده‌ایم و آمارگیری کامل خیابان به خیابان و کوچه به کوچه با همکاری برخی از دانشگاه‌ها در حال انجام است. ممیزهای ما ازطریق اپلیکیشن‌های مربوطه اطلاعات را کسب و در بانک اطلاعاتی مربوطه قرار می‌دهد و از این پس همه اصناف در این زمینه پرونده خواهند داشت.
 
آغاز ساماندهی تابلوهای اصناف در 8 منطقه تهران

تا کنون چه تعداد از مغازه‌ و فروشگاه‌های پایتخت تبلیغات تجاری و یا تابلوهای معرفی عملکرد آنها ساماندهی شده است؟

این اقدام تا کنون در 8 منطقه از تهران آغاز شده و به نتیجه رسیده است. برداشت اطلاعات صورت گرفته و 14 منطقه دیگر از طریق مناقصه شرکت‌ها و پیمانکاران مشخص شده و در نیمه دوم سال 1400 برای 14 منطقه دیگر اقدامات لازم و ساماندهی دقیق صورت می‌گیرد.
 
فیش تابلوها مشابه فیش پسماند

نحوه پرداخت عوارض چگونه است؟

برای عوارض مربوط به تبلیغات نیز فیش تهیه شده که این فیش‌ها مشابه فیش عوارض نوسازی است و برای هر واحد صنفی به صورت کامل و مشخص اطلاعات تابلو و عوارض مربوطه را به آنها ارائه خواهیم کرد و مشخص است در فیش‌های مربوطه چه تعداد از تبلیغات معاف از عوارض و چه تعداد شامل پرداخت عوارض است و جزئیات کاملاً در فیش‌ها مشخص است.
 
اولتیماتوم مراجع قضایی به متخلفان

همچنین در این فیش‌ها به کاربران و اصناف اعلام می‌شود که چقدر تخلف داشته و یا تبلیغات آنها غیرمجاز است و باید مانع از آن تبلیغ شوند و در صورت بی‌توجهی از طریق مرجع قضایی به آنها اعلام می‌کنیم که اقدامات لازم را انجام دهند و مشکل مربوطه در تبلیغات غیرمجاز را مدنظر قرار داده و آن را برطرف کنند.
 
سامانه مربوطه در اختیار اعضای شورای شهر، نهادهای نظارتی قرار گرفته و خروجی این اقدام نیز از طریق ارائه فیش به مغازه‌داران و اصناف ارائه خواهد شد.
 
عکس برداری از تهران برای دریافت عوارض

ماجرای عکس برداری از خیابان‌های تهران چه بود؟

در دو مقطع در دهه ۹۰ یعنی از بازه زمانی سال ۹۰ تا ۹۹ دو بار خیابان‌های شهر تهران عکس برداری شده و از این عکس‌ها به عنوان مستند تابلوها استفاده می‌کنیم. کارشناسان سوابق تابلوها را نگاه می‌کنند و بر اساس آن بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.
 
سوابق تابلو در عکس‌ها وجود دارد و عوارض بر همین اساس اخذ خواهد شد و در صورت بی‌توجهی عوارض در حساب عوارض ملک باقی خواهد ماند مانند عوارض پسماند و به نوعی ملک بدهکار است تا زمانی که اقدام لازم انجام گیرد ورود مرجع قضایی نیز برای زمانی است که تابلو غیرمجاز باشد و به هشدارها جهت برداشتن تابلو بی‌توجهی شود البته چندین اخطار داده می‌شود و در صورت بی‌توجهی مرجع قضایی ورود می‌یابد.
 
میزان عوارض تابلوها بر اساس کتاب ارزش‌گذاری املاک شهر

میزان عوارض تابلوهای تبلیغاتی اصناف بر چه اساسی تعیین می‌شود؟‌

میزان عوارض تابلو بر اساس مقدار پایه تعیین شده در کتاب ارزش‌گذاری املاک شهر خواهد بود که هر ساله دولت آن را اعلام و ابلاغ می‌کند. البته ضریبی را شورای شهر جهت افزوده شدن به این میزان پایه مصوب کرده که لحاظ خواهد شد.به طور مثال اگر تبلیغات خارجی باشد ضریب سه، تبلیغات مربوط به محصولات تحت لیسانس باشد ضریب 1.8 باشد و اگر تبلیغات داخلی باشد ضریب یک خواهد داشت و همه این مسائل شفاف و قانونی است و مشکلی در این راستا وجود ندارد.
 
نحوه نظارت بر نام مغازه های پایتخت

شهرداری به موضوع نام مغازه‌ها ورود خواهد کرد؟

هم برای تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر و هم تابلوهای صنوف آئین‌نامه داریم تابلوهای تجاری و تبلیغاتی و هر چه بخواهد به عنوان تبلیغات اکران شود باید در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مجوز بگیرد و تا زمانی که مهر وزارت ارشاد نباشد ما مجوز به شرکت جهت اکران تبلیغ نمی‌دهیم.
 
 نام مغازه‌ها هم نیز به همین منوال است و سامانه‌ای با همکاری شورای زبان فارسی تشکیل شده و باید از آن سامانه استعلام گرفته شود و مجوز تابلو داده شود. اگر کسی بخواهد تابلویی با نام خارجی درج کند باید حتما مجوز لازم صورت گیرد. صنف، شورای گسترش زبان فارسی و وزارت ارشاد سه حوزه‌ای هستند که بر نام مغازه‌ها و اصناف نظارت دارند و اقدامات لازم را در این راستا انجام می‌دهند.
 
واگذاری تابلوهای تبلیغاتی فقط بر اساس مزایده

درآمد شهرداری تهران حاصل از تبلیغات در فضای شهری چقدر است؟

تمام قراردادها در سامانه شفافیت منتشر می‌شود و حداقل در سه سال گذشته حتی یک مورد واگذاری غیر از مزایده عمومی نداشته‌ایم همه مزایده‌ها چندین بار آگهی می‌شود و حتی اهالی رسانه می‌توانند در این مزایده‌ها حضور داشته باشند و هیچ واگذاری در حوزه تبلیغات نداریم که بدون مزایده انجام گرفته باشد. همه قراردادها از طریق مزایده عمومی و تحت نظر مصوبه شورای شهر انجام می‌گیرد و همه شرکت‌های طرف قرارداد در سایت معرفی شده و گزارش‌های لازم نیز در این زمینه ارائه می‌شود و هیچ موضوع مخفی در این راستا وجود ندارد.
 
آگهی مزایده، شرایط مزایده و خود مزایده تحت نظر نهادهای نظارتی انجام می‌گیرد و شرکت بهره‌بردار و برنده کاملا در این راستا مشخص است.
 
طی سه سال گذشته چند مزایده مربوط به تبلیغات صورت گرفته است؟

تقریبا هر ماه تعدادی جلسه تشکیل می‌شود و سالانه حدوداً بیش از 13 مزایده انجام می‌گیرد و در هر مزایده چندین مورد مطرح می‌شود که آگهی و اسامی مربوطه در این زمینه دقیقاً مشخص است. اندازه سازه، شکل سازه و قیمت پایه سازه کاملاً شفاف و عمومی است و دسترسی به آن وجود دارد.
 
حداقل و حداکثر هزینه انجام تبلیغات در فضای شهری چقدر است؟

شورای شهر تهران بر اساس برنامه بودجه درآمدی را برای سازمان زیباسازی در این زمینه سالانه تعیین می‌کند در سال 99 سازمان زیباسازی باید حدود 500 میلیارد تومان از این طریق درآمد کسب می‌کرد که تقریبا این موضوع بر اساس مصوبه شورای شهر انجام گرفت. البته درآمد ما به دلیل اینکه وضعیت تبلیغات و درخواست‌ها متفاوت است میزان دقیق آن به صورت ماهانه مشخص نیست و سالانه به صورت کل اعلام می‌شود.
 
تبلیغات روی واگن و اتوبوس در جهت توسعه حمل و نقل عمومی

تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس و قطارهای مترو چگونه است؟

تبلیغات روی اتوبوس‌ها و مترو زیرمجموعه سازمان زیباسازی قرار دارد پیش از این طبق مصوبه شورای شهر تبلیغات بر روی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها باید با هماهنگی سازمان زیباسازی انجام می‌گرفت ولی در سال 99 شورای شهری‌ها مصوبه‌ای تصویب کردند که این دو مجموعه مجزا واگذاری داشته باشند و درآمد حاصله را صرف توسعه حمل و نقل عمومی کنند.
 
سرانجام تبلیغات بر روی تاکسی ها

اخیراً قرار بود بر روی بدنه تاکسی‌های پایتخت تبلیغاتی انجام گیرد بخشی از درآمد آن برای تاکسیرانان و بخشی برای شهرداری باشد این مسأله به کجا رسید؟

 این قضیه هنوز عملیاتی نشده طرح‌های مختلفی مطرح شده و در دست بررسی است و زمانی که به طرح مشخصی رسید نتیجه اعلام خواهد شد. اینکه چند درصد از درآمد حاصله به دست تاکسیرانان برسد باید از خود سازمان تاکسیرانی مورد سوال قرار گیرد و ما در جریان جزئیات آن نیستیم. البته برای تاکسی‌های متفاوت و اتوبوس‌های مختلف شرایط فرق می‌کند و میزان درآمد حاصل از تبلیغات برای مثال در اتوبوس‌های دولتی و خصوصی قطعا متفاوت خواهد بود.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد آنلاین  ، تاریخ انتشار:  15 فروردین 1400، کدخبر: 517736،www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین