پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۵۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به کسب دانش فنی و تولید ماده موثر رنگ ضدخزه مخصوص بدنه تجهیزات آبی شده است.
شعار سال: سازه‌های دریایی معمولاً در معرض تأثیرات نامطلوب محیط آبی قرار دارند که این امر باعث کاهش عمر مفید آنها می‌شود. خزه‌ها یکی از موارد نامطلوب و مزاحم به شمار می‌روند که تأثیر بسزایی بر هیدرودینامیک بدنه کشتی‌ها می‌گذارند. به طور معمول برای جلوگیری از جذب خزه‌ و جلبک به بدنه کشتی از رنگ ضدخزه استفاده می‌شود.

استفاده از رنگ‌های ضدخزه غیرسمی نه‌تنها مانع از جذب خزه به بدنه کشتی می‌شود بلکه قادر به کاهش مصرف سوخت تا ۴۰ درصد است. از سوی دیگر باتوجه به استانداردهای زیست‌محیطی بین‌المللی، ساخت رنگ خزه دوست‌دار محیط‌زیست با بازده عملکردی بالا موضوعی حائز اهمیت است.

تولید رنگ ضدخزه نانویی

حال یک استارت‌آپ ایرانی پس از انجام مطالعات دقیق و آزمایش‌های بسیار موفق به تولید ترکیب زیست‌کشی شده که کلیدی‌ترین ماده موثر در رنگ ضدخزه به شمار می‌رود. محققان این شرکت دانش‌بنیان همچنین روشی برای سنتز بایوساید با مواد اولیه بومی پیدا کرده‌اند.

به گفته سوده شیری، محقق و پژوهشگر این شرکت دانش‌بنیان؛ بایوساید ماده موثر رنگ ضدخزه است. وقتی بدنه کشتی با رنگ ضدخزه پوشانده می‌شود خزه، جلبک و بارناکل (نوعی بندپا) به آن جذب نمی‌شود. درواقع بایوساید مانع از چسبیدن این ارگانیسم‌ها به بدنه کشتی می‌شود.

بومی‌سازی ماده موثر رنگ ضدخزه

بایوساید محصولی است که در کشور تولید نشده و نیاز آن از طریق واردات تأمین می‌شود. از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها و نوسانات ارزی، واردات آن نیز به مشکل برخورد کرده که این امر صنعت رنگ را با مشکلات جدی مواجه کرده است. علاوه‌براین نانوبایوساید در صنایع دریایی، پتروشیمی و ساختمانی نیز کاربرد فراوانی دارد.

در ساخت این بایوساید از نانوکامپوزیت ZnO-CuO در اندازه ۲۰ تا ۶۰ نانومتر استفاده شده است. استفاده از نانوذرات باعث بروز خاصیت آنتی‌باکتریال در محیط آبی شده و بدین‌ترتیب مانع از حضور باکتری‌های پایدار دریایی می‌شود.

مزایای نمونه داخلی به محصول خارجی

نمونه مشابه این محصول در کشور نروژ ساخته شده اما نمونه خارجی در مقایس میکرومتر بوده و نمونه ایرانی در مقیاس نانو ساخته شده است. براساس نتایج آزمون خاصیت آنتی‌باکتریال و تست دریا، عملکرد نمونه ایرانی ۶۲ درصد بهتر از نمونه نروژی است. از سوی دیگر در ترکیب محصول ایرانی مقدار کمتری زیست‌کش استفاده شده که این امر منجر به کاهش قیمت تمام‌شده محصول می‌شود.

به‌کارگیری فناوری نانو در این محصول باعث کاهش ۷۵ درصدی حجم بایوساید مصرفی در مقایسه با نمونه‌های صنعتی مشابه شده است. نانوبایوساید مصرف سوخت کشتی را نیز تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. برای تولید یک کیلوگرم رنگ ضدخزه تنها ۱۰ گرم نانوبایوساید نیاز است که هر کیلوگرم آن ۲ میلیون تومان قیمت دارد، بنابراین هزینه تولید یک کیلوگرم رنگ ضدخزه ۵ هزار تومان می‌شود. این در حالی است که هر کیلوگرم از بایوساید نروژی ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو قیمت دارد. بدین‌ترتیب تولید یک کیلو رنگ ضدخزه با محصول نروژی ۱۹ هزار تومان می‌شود.

تولید نانوسیلیس از ضایعات برنج

شیری می‌گوید؛ نانوبایوساید آماده عرضه به بازاراست و برای تولید انبوه به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. در صورت جذب سرمایه‌گذار پس از ۶ ماه تولید انبوه به حداکثر رسیده و می‌توان سالانه ۱۰ تن نانوبایوساید تولید در کشور تولید کرد. این امر نه‌تنها اشتغال‌زایی می‌کند بلکه مانع از خروج ارز از کشور نیز می‌شود.

شرکت دانش‌بنیان سازنده نانوبایوساید در سال ۹۴ با هدف رفع مشکلات موجود در صنایع مختلف تأسیس شده و تولید رنگ ضدخزه تنها یکی از پروژه‌های آن است. تولید نانوسیلیس از ضایعات برنج یکی دیگر از پروژه‌های این شرکت است که به مرحله نهایی رسیده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار ۱۸ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: 573110، www.ana.press.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
0
0
هروقت چیزی رو به جوان ها سپردیم در کشور واقعا رنگ و روی پیروزی رو با چشمان خودمون دیدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین