پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۷۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
گزارش حاضر توضیحی از حوادث آسانسوری روی داده در شهر مشهد در سال ۹۹ است. ۱۵۰۰ ماموریت فقط در یک کلانشهر. لازم به توضیح است که آسانسور از جمله تاسیسات دارای استاندارد اجباری است.
شعار سال: گرفتار شدن درون اتاقکی کوچک که صدایت به جایی نرسد و هیچ فردی از موقعیت تو باخبر نباشد، چنان وحشت به دل آدم وارد می‌کند که کم کم توهم و فوبیا هم به سراغ فرد می‌آید، به خصوص وقتی که متوجه می‌شود تلفن همراهش هم آنتن نمی‌دهد، بیشتر افراد در این شرایط کم کم احساس می‌کنند، نفس کشیدن برایشان مشکل شده و خود را مانند غریقی تصور می‌کنند که هیچ امیدی به نجاتشان نیست. حالا اگر فرد بیماری زمینه‌ای یا مشکل قلبی هم داشته باشد، دیگر از وضعیت بحران هم عبور می‌کند و احتمال وقوع هر حادثه‌ای برایش وجود دارد. جالب‌تر اینکه روزانه چند نفر با گرفتاری در کابین آسانسور در مشهد این حالت را تجربه می‌کنند و به گواه آمار آتش نشانی مشهد سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ نفر در این شرایط گرفتار شده اند که با کمک نجاتگران آتش نشانی نجات یافته اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد روز گذشته با هشدار درباره به صدا درآمدن زنگ خطر در حوزه حوادث آسانسور در مشهد، از وقوع سالانه حدود ۱۵۰۰ حادثه در مشهد خبر داد.

آسانسور منازل دارای بیشترین خطرات

بررسی وضعیت حوادث آسانسور‌ها در کلان شهر مشهد، نشان می‌دهد که این حادثه در تمام نقاط شهر ممکن است رخ بدهد. امروزه بسیاری از مراکز تجاری و اداری نیز از آسانسور برای جابه جایی بین طبقات استفاده می‌کنند، موضوعی که به همان نسبت می‌تواند به افزایش حوادث بینجامد، اما آتشپاد مسعود ظهوریان با بیان اینکه درباره مراکز تجاری و اداری با توجه به داشتن تیم‌های متخصص درون این اماکن، چندان جای نگرانی نیست، مهم‌ترین دغدغه آتش نشانان را آسانسور‌های خانه‌های مسکونی دانست.

ظهوریان ادامه داد: هر آسانسور باید سالی یک بار مورد بازدید قرار بگیرد تا در رفع نواقص احتمالی اقدام شود، موضوعی که در آسانسور‌های خانگی کمتر به آن توجه می‌شود و عواملی همچون نبود صاحب خانه ها، بی توجهی ساکنان و... به آن دامن می‌زند.

وی افزود: گاهی وقتی همکاران ما برای کمک به فرد گرفتار در آسانسور مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند هیچ فرد دیگری در ساختمان حضور ندارد و این حادثه از سوی همسایه‌های دیگر اعلام شده، موضوعی که موجب می‌شود تا ابتدا نجاتگران اقدام به گشودن در ورودی منزل بکنند و سپس به کمک فرد گرفتار بروند. حتی در یکی از عملیات‌ها همکاران ما توانستند مردی را ۲۴ ساعت بعد از گرفتاری در آسانسور منزلش نجات بدهند.

حوادث آسانسور صدرنشین حادثه‌های مشهد

از نگاه بیشتر افراد، شاید سوانح رانندگی و آتش سوزی بیشترین حوادثی باشد که مشهد با آن دست به گریبان است، این درحالی است که ظهوریان بیشترین میزان حوادث را مرتبط با آسانسور اعلام کرد و گفت: به طور متوسط روزانه سه مورد حادثه مرتبط با آسانسور در مشهد رخ می‌دهد که به طور متوسط بیشترین عملیات‌های آتش نشانی مشهد در طول سال نجات افراد گرفتار در آسانسور است تا جایی که با توجه به قطعی برق در دی سال گذشته، ۷۰ درصد عملیات‌های ما در این حوزه بود و نجاتگران به ۲۶۰ حادثه رسیدگی کردند.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد، به طور متوسط ماهانه ۷۰ حادثه گرفتاری در آسانسور در مشهد رخ می‌دهد و ساعت ۱۴ تا ۱۶ اوج این حوادث بوده است.

۳ کشته و یک مصدوم

هرچند در حوزه امنیت آسانسور حوادث زیادی در مشهد رخ می‌دهد، خوشبختانه خسارت جانی و مصدوم زیادی به جا نمانده است. ظهوریان در این باره گفت: در طول سال گذشته تنها یک مورد مصدوم در این گونه حوادث داشته ایم که مرتبط با گیر کردن دست یک کودک میان در آسانسور بوده است.

وی ادامه داد:، اما ۳ نفر نیز در این حوادث کشته شده اند که هر ۳ نفر تعمیرکار بوده و هنگام تعمیر دچار حادثه شده اند. در یکی از این حوادث که در پایان سال گذشته در بولوار پایداری رخ داد، وقتی سرویس کار درون چاهک آسانسور مشغول به کار بوده است، کابین آسانسور به رویش سقوط می‌کند. ظهوریان با بیان اینکه شهروندان برای سرویس آسانسور از تعمیرگا‌های مجاز استفاده کنند، بیان کرد: افراد برای دریافت این فهرست می‌توانند با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرند.
 
۳ حادثه عمده در مشهد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد در ادامه با ارائه آماری درباره افزایش ۴۱ درصدی کل حوادث سال گذشته به نسبت سال ۹۸، بیان کرد: پس از حوادث آسانسور، حوادث گرفتاری افراد درون منازل و نجات مصدومان حوادث رانندگی در رتبه بعدی بیشترین آمار آتش نشانی بودند و تنها در اسفند سال گذشته ۵۸۷ حادثه مختلف در مشهد به وقوع پیوست.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شهرآرا نیوز، تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۲۲۴۵۸، www.shahraranews.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: صنعت ، آسانسور ، چه خبر ، مشهد
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین