پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۰۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
هرمز آرش یا ارباب هرمز (متولد یزد، درگذشته ۸ شهریور ۱۳۵۱) یکی از واقفان مشهور زرتشتی و سازنده محله تهرانپارس در شهر تهران است. ساختن و وقف چندین مدرسه، مسجد، بیمارستان و اهدای چندین هکتار زمین به سازمان هلال احمر از جمله کار‌های اوست. عمارت ارباب هرمز در فلکه چهارم تهرانپارس که تاریخ ساخت آن به دوره قاجار باز می‌گردد و در فهرست آثار ملی ثبت شده است نیز متعلق به اوست.
شعار سال: بنیان‌گذار محله تهرانپارس را فردی زرتشتی و اهل یزد به نام ارباب هرمز آرش و همسرش پری آگاهی آرش می‌دانند. طبق مدارک تبدیل زمین‌های تهرانپارس به چیزی که امروز مشاهده می‌شود، در سال ۱۳۲۷ آغاز شد. تهرانپارس ۳۶ میلیون متر مربع و شامل سه روستا به نام‌های مجیدآباد، مهدی آباد و حسین آباد و متعلق به بی بی عظیمه خانم بختیاری، بیوه ابولقاسم‌خان بختیار بود. ارباب سه دانگ از این زمین‌ها را به نام خودش و سه دانگ را به نام همسرش خرید.

ارباب هرمز، چند صد دستگاه ویلا در این زمین‌ها ساخت و سعی کرد مردم را به ساخت و ساز و خرید خانه در تهرانپارس تشویق کند و در واقع قصد داشت بازار فروش سایر زمین‌ها را گرم کند. قطعات بیشتر این زمین‌ها بزرگ بود. یک قطعه زمین ۳۰۰ متری در تهرانپارس در دهه ۳۰ به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت. عمارت ارباب هرمز در باغ اناری تهرانپارس در حال حاضر جزو آثار ملی ثبت شده هستند.
 
نام بلوار آرش تیرانداز تهرانپارس از نام پدر ارباب هرمز گرفته شده و اشاره‌ به آرش کمانگیر ندارد
 
ارباب هرمز برای آبادانی بیشتر منطقه منبع آب، مسجد، مدرسه و مرکز پلیس در این منطقه ساخت و آن‌ها را وقف عام کرد. یکی از پسران هرمز که روئین‌تن نام داشت، در جوانی تصادف فوت کرد و هرمز به یاد او در سال ۱۳۵۰ بیمارستانی به نام روئین آرش در تهرانپارس احداث و وقف کرد. در تاریخ آمده است که پول‌هایی که هرمز برای خرید و آبادانی محله صرف کرده است، حاصل کار و تلاش او در هندوستان بوده‌اند.

محله تهرانپارس، چهار فلکه داشت؛ اما بعد‌ها فلکه‌های دو و چهار تخریب شدند و فلکه اول که در راستای بلوار جانبازان است به فلکه قمر بنی هاشم و فلکه سوم نیز به دلیل تقارن با میدان صادقیه در غرب تهران به فلکه سجادیه تغییر نام داد. جالب است بدانید که نام بلوار آرش تیرانداز تهرانپارس نیز از نام پدر ارباب هرمز گرفته شده و اشاره‌ای به اسطوره ایرانی یعنی آرش کمانگیر ندارد.

با توجه به موفقیتی که تهران پارس داشت؛ بعد‌ها محله دیگری با ادغام بخشی از خاک سفید و بخشی از مجیدیه تشکیل شد که امروزه به آن تهرانپارس شرقی می‌گویند.

تعداد بازدید : 188

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
1
سنت حسنه وقف
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین