پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۰۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
تردیدی نیست که یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین تونل‌های کشور تونل کندوان است که در جاده چالوس واقع شده است. برخلاف انتظار کسی درباره وجه تسمیه این تونل اطلاع چندانی ندارد. با اینحال تمام شواهد و قرائن تاریخی موجود حکایت از ارتباط این نامگذاری با اهالی روستای تاریخی «کندوان» که در نزدیکی شهر اسکو (یکی از شهر‌های تبریز) واقع شده دارد. اما ماجرا چیست؟

  شعار سال:تردیدی نیست که یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین تونلهای کشور تونل کندوان است که در جاده چالوس واقع شده است.  برخلاف انتظار کسی درباره وجه تسمیه این تونل اطلاع چندانی ندارد. با اینحال تمام شواهد و قرائن تاریخی موجود حکایت از ارتباط این نامگذاری با اهالی روستای تاریخی «کندوان» که در نزدیکی شهر اسکو (یکی از شهرهای تبریز) واقع شده دارد. در این رابطه گفته شده که تونل کندوان در همان زمان افتتاح به خاطر اهالی روستای کندوان که در شهرستان اسکو آذربایجان شرقی ساکن بودند تونل کندوان نام گرفت. اما چرا این اتفاق افتاد؟
 

بر اساس برخی شنیده‌ها  با توجه به اینکه محل احداث تونل بسیار سخت‌گذر بوده و در ارتفاع بالایی از کوهستان وجود داشت و آن زمان تجهیزات امروزی برای کندن صخره موجود نبود و باید تونل با تجهیزات نخستین کنده می‌شد. به علت تبحر اهالی روستایی در شهرستان اسکو به نام کندوان در کندن سنگ و کوه از کارگرانی از ان روستا جهت کندن تونل استفاده شده‌است و نهایتاً به پاس زحمات مردم آن روستا به پیشنهاد مهندس سعید رمضانی سازنده تونل، این تونل کندوان نام گرفت.
 

جالب است بداینم که خانه های روستای کندوان به عنوان یکی از دیدنی ترین مکانهای توریستی استان آذربایجان شرقی در دل کوه و به شکل کندو ایجاد شده و در زمستان بسیار گرم و در تابستان بسیار خنک است.
 

این روستا آب و هوای سردی دارد و  مردمان آن ۱۸۰ روز از سال را در شرایط یخبندان می‌گذرانند. کندوان در بخش شمال غربی کوه سهند واقع شده و البته در شکل‌گیری آن نیز این کوه نقش بسیار زیادی داشته است. عده‌ای آن را مربوط به‌قرن هفتم و برخی دیگری مربوط به دوران پیش از اسلام می‌دانند. اما آنچه که عمومیت دارد قدمت ۶ هزار ساله این روستا را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که خانه‌های صخره‌ای کندوان نیز قدمتی ۷۰۰ ساله دارند. از دیدگاه برخی محققان، ساکنان اولیه کندوان اهالی حیله‌ور بوده‌اند و برای حفظ جان خود از شرر مغول‌ها به این مکان آمده‌اند و برخی سفالینه‌های موجود در این روستا نیز نشان دهنده این است که زندگی قبل از زمان ایلخانیان نیز در این مکان وجود داشته است.
 
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری کافه تاریخ ، تاریخ انتشار: 4 شهریور 1398  ، کدخبر:38680 ، www.cafetarikh.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین