پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
نخستين مركز تجاري كه به صورت كاملا متمركز و تخصصي در تهران راه اندازي شد، بازارچه صفويه بود كه در زمان خود، و حتي الان هم يكي از مراكز خريد شيك و متمركز شهر به شمار میرود

شعار سال: نخستين مركز تجاري كه به صورت كاملا متمركز و تخصصي در تهران راه اندازي شد، بازارچه صفويه بود كه در زمان خود، و حتي الان هم يكي از مراكز خريد شيك و متمركز شهر به شمار میرود.

این پاساژ دارای یک چایخانه کوچک بود که خیلی ها با آن خاطره دارند. نوارفروشی عالی قاپو در این پاساژ قرار داشت که بعد از زنگ آخر مدارس کلی شلوغ میشد. سینما تئاتر کوچک هم در زیر این پاساژ قرار داشت که بعد از خروج مالک اصلی (پرویز صیاد) مصادره شد و در دهه ۶۰ بیشتر فیلمهای کارتونی برای بچه ها نشان میداد.

به دنبال حضور پاساژ صفويه در خيابان پهلوی سابق، نهضت راه اندازي مراكز تجاري در تهران به راه افتاد و محله هاي مختلف، يكي بعد از ديگري شاهد فعاليت اين مراكز بودند.

بازارچه صفويه، يا مركز خريد صفويه كه در اصطلاح عام از آن با عنوان پاساژ صفويه نيز ياد مي شه، زماني در رو به روي پارك شاهنشاهی راه اندازي شد كه اين منطقه كاملا بيابياني بود و به گفته آقاي حسين قبادي از قديمي ترين فعالان اين مركز، در آن زمان تازه مسئولان دست به كار تسطيح زمين هاي اين منطقه زده بودند تا پاركي را كه امروزه پارك ملت ناميده مي شود،‌ تاسيس كنند.

یکی از ویژگی ها خاص بازارچه صفویه این است که در ساخت و معماری آن طرح ها و نقوش بسیار زیبایی به کار رفته. به گونه ای که این عمارت و مجموعه را به یکی مراکزتهران تبدیل کرده که از نظر معماری و ساختمان سازی و سبک و سیاق ساخت و ساز درتهران قدیم هم حائز اهمیت است.

گفته مي شود كه بنيان گذاران اين مركز در طراحي و ساخت آن از معماري «بازارچه بلند» اصفهان الهام گرفته بودند.

سازندگان اوليه اين مركز كه اكنون هر دو مرحوم شده اند، حسن پيرايش و محمد تقي نيلي بودند كه هر دو از كسبه و تاجران بزرگ زمان خود بودند و مرحوم پيرايش در ميان تجار بازار، اسم و رسم كاملي داشت و در زمان خود بزرگترين فروشگاه شهر را محله لاله زار راه اندازي كرده بود.

آقاي قبادي كه خود، از اول با بنيان گذاران اين مركز همكاري داشته و از همان آغاز رييس هيات مديره مركز بوده است مي گويد: بازار صفويه درست در جاي يك فروشگاه بزرگ طراحي و احداث شد و به تدريج كسبه از جاهاي مختلف از آن استقبال كرده و در اين مركز جمع شدند. طوري كه در سال ۱۳۵۲ بازار صفويه با تمام ظرفيت و كارايي خود فعال شده بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت کارخانه دار، تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۲۱۱۹۹۵، www.kakhanedar.com.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین