پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۵۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
روسیه ترجیح می‌دهد ابتکار عمل کمربند چین برای جلب سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و سهم قابل توجه در قالب ترانزیت از تجارت از چین به اروپا و بالعکس با عبور از قلمروی روسیه عاید آن کشور شود.
شعار سال: سفر منطقه‌ای اخیر "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران بیانگر تمایل تهران برای به عهده گرفتن نقش دولت ترانزیت برای آسیای میانه است.

خبرگزاری "آنادولو" ترکیه در گزارشی با اشاره به سفر پنج روزه اخیر "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران به پنج کشور آسیای میانه با هدف یادآوری اهمیت ایران به عنوان گذرگاه اصلی حمل و نقل و تجارت برای منطقه می‌نویسد: "سفر ظریف از ۳ تا ۸ آوریل ضمن تلاش برای مقابله با محدودیت‌های تحمیل شده علیه ایران به دلیل سال‌های طولانی تحریم نشان داد که تهران آرزو دارد نقشی را برای اتصال کشور‌های محصور در خشکی آسیای میانه با آب‌های بین‌المللی از آن خود سازد.

"ایگور پانکراتنکو" پژوهشگر مرکز ارزیابی و پیش‌بینی استراتژیک روسیه ادعا می‌کند که تاثیر ایران در آسیای میانه به اندازه کافی قابل توجه نیست و طی سالیان گذشته تنها به چندین پروژه ایرانی محدود شده و تجارت ایران نیز با آسیای میانه به میزانی حداقلی رسیده که همین امر منجر به کاهش نفوذ سیاسی تهران در آن منطقه شده است.
 
 
ایران مسیر دستیابی به آب‌های جهانی را به کشور‌های آسیای میانه ارائه می‌دهد


یکی از موانع اساسی در توسعه روابط ایران با کشور‌های آسیای میانه رویکرد دولت در توجه به  آسیای میانه به عنوان اولویت سیاست خارجی ایران 

"حسن بهشتی‌پور" کارشناس مسائل بین‌المللی اشاره می‌کند که یکی از موانع اساسی در توسعه روابط ایران با کشور‌های آسیای میانه در سالیان اخیر به غیر از تحریم، رویکرد دولت بوده که آسیای میانه را در اولویت سیاست خارجی ایران قرار نداد. همچنین، روسیه ترجیح می‌دهد ابتکار عمل کمربند چین برای جلب سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و سهم قابل توجه در قالب ترانزیت از تجارت از چین به اروپا و بالعکس با عبور از قلمروی روسیه عاید آن کشور شود.

این موضوع یکی از دلایل تمدید پروژه راه آهن و جاده‌ای ترنس سیبریایی است. انتظار دیگر روسیه آن است که کالا‌های چینی که به قزاقستان رسیده و به اروپا می‌روند از طریق قلمروی شمالی آن کشور به جای قلمروی جنوبی عبور کنند. برای رسیدن کالا‌های چینی به اروپا دو مسیر ریلی در حال بهره‌برداری است.

یکی از آن مسیر‌ها در طول پل زمینی اوراسیا است که از طریق روسیه از شمال دریای خزر می‌گذرد و یک مسیر جایگزین از طریق ایران از جنوب دریای خزر می‌گذرد و همین امر باعث رقابت مسکو و ایران در حمل و نقل با یکدیگر شده است.

ظریف در تاشکند در مورد چشم‌انداز استفاده موثر از بنادر ایران و توسعه کریدور حمل و نقل ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان به بحث و تبادل نظر پرداخت. مسائل مربوط به حمل و نقل پروژه‌های لجستیکی بخش اصلی بحث‌های وزیرخارجه ایران بود؛ چرا که ایران قصد دارد از طریق آسیای میانه از طریق زمینی با چین در ارتباط باشد.

در تاشکند ازبکستان، موضوع ساخت خط آهن چین – قرقیزستان - ازبکستان که برای ایران ضروری است نیز مورد بحث قرار گرفت. ایران از آنجا که این مسیر کریدور ازبکستان – افغانستان - ایران را به یکدیگر متصل می‌کند به آن علاقه نشان داده است. بخشی از این پروژه شهر‌های مزارشریف و هرات افغانستان را به بندر چابهار ایران متصل می‌سازد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آفتاب، تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۰۴۴۵۸، aftabnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
ساست خارجی قدرتمند+اقتدار ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین