پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۲۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
نیکزاد، نایب رئیس مجلس گفت: مردم ما بسیار فهیم هستند، گذشته، عملکرد و سابقه مشخص و توانمندی افراد را بخاطر دارند و کسی را که در عرصه اقتصاد و معیشت سفره مردم را بزرگ کند و اقتصاد را بفهمد انتخاب می‌کنند.
شعار سال: علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس، در گفت و گویی مفصل به سوالات متفاوتی درباره مجلس یازدهم پاسخ داده است.

مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌توانید بخوانید.

***

حاشیه‌ها علیه مجلس به ناحق است!



*عملکرد مجلس یازدهم را در این مدتی که گذشت چگونه می‌بینید؟

از همان ابتدای مستقر شدن مجلس یازدهم بنا شد کارها، کمیسیون محور پیش برود. با توجه به ویژگی‌هایی از جمله جوانی، پویایی، صاحب فکر بودن، مدیریت اجرایی و سابقه خوب که در بین نمایندگان مجلس مشهود بود بر اساس این برآیند، از زبان رهبری به عنوان یک مجلس انقلابی و قویترین مجلس لقب گرفتیم، این یک مدال افتخاری است و مسئولیت نمایندگان مجلس یازدهم را سنگین می‌کند.

از روز اول بین کمیسیون‌ها مقرر شد تعدادی طرح‌های اولویت دار را در جهت حل مشکل معیشت و همچنین اقتصاد و موضوع فرهنگ مردم پیش ببریم و کار بسیار خوبی به صورت فشرده انجام گرفت. از جمله بزرگترین کار‌هایی که مجلس انجام داد مصوب کردن قانون اقدام راهبردی جهت لغو تحریم‌ها و خارج شدن از پروتکل الحاقی بود؛ رهبری از این قانون به عنوان یک قانون خوب یاد کردند، قانونی که می‌شود در جهت فشار بر استکبار آمریکا و اروپا و کسانی که ظالمانه و غیرانسانی تحریم را ۴۲ سال بر مردم ایران تحمیل کردند، استفاده شود. این قانون سبب شد اقداماتی را وزارت خارجه و دولت انجام دهند. طبق آنچه که در ماده ۷ و در ماده ۹ آمده هر گونه اقدامی که بخواهد اجرایی شود باید مجلس آن رامصوب کند، این قانون مترقی در جهت عزت، اقتدار ملت ایران و حکمت و مصلحت در سیاست جمهوری اسلامی ایران است. باید همه تحریم‌ها برداشته و راستی آزمایی صورت گیرد، آن وقت است که بازگشت آمریکا به برجام مفهوم پیدا می‌کند.

اقدام دیگر مجلس به طرح معیشت معروف شد که شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بودیم. در موضوع جمعیت و فرزندآوری مجلس یک کار انقلابی رقم زد و کلیات طرح کمیسیون فرهنگی را طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مصوب کرد، امید است که تا آخر سال با کارشناسی‌های لازم بتوانیم رشد در فرزندآوری داشته باشیم و تسهیلات را در اختیار کسانی که فرزند سوم بدنیا می‌آورند، قرار دهیم و حمایتی از زنان نابارور و مادران در باب مرخصی زایمان داشته باشیم. حمایت از کشاورزان را هم در مجلس دنبال کردیم، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جهت حمایت از کشاورزان و بیمه کشاورزان و مباحث دیگر چندین مصوبه داشته است.

موضوع قیر رایگان از دیگر اقدامات مجلس است. مجلس در این زمینه قانونی را مصوب کرد و مقرر شد ۵۰۰۰ میلیارد تومان از سرجمع بودجه در اختیار دستگاه‌هایی مثل وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، وزارت کشور و نوسازی مدارس و بسیج سازندگی و منابع طبیعی قرار بگیرد و با اولویت راه‌های فرعی و روستایی، طرح هادی در درون روستاها، حیاط مدارس، پاسگاه‌های انتظامی، حیاط بسیج و استان‌هایی که ریزگرد دارند قیر ریزی انجام شود.

در خصوص طلب ۱۲ هزار میلیارد تومانی قرارگاه خاتم الانبیا از دولت جلسات متعددی برگزار شد تا هم به صورت نقدی و هم به صورت اوراق و نفت، سازمان برنامه و بودجه همکاری‌های لازم را داشته باشد و تا آخر سال ۹۹ به قرارگاه خاتم الانبیاء پرداختی صورت گیرد و قرارگاه در جایگاه یک سازنده بسیار بزرگ، ۱۸ هزار میلیارد تومان طرح‌هایی که در کشور به خاطر عدم تامین اعتبار متوقف شد را ادامه دهد. در موضوع طرح جهش تولید و تامین مسکن کار بسیار انقلابی توسط مجلس شورای اسلامی انجام شد، در بودجه ۱۴۰۰ برای این امر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۲۰ ساله تعیین شده است، مسکن لوکوموتیو اقتصاد است. صرفنظر از حاشیه‌هایی که به ناحق برای مجلس درست می‌کنند، وارد حاشیه نشدیم و هدف‌مان اقتدار و عزت مردم ایران است. مجلس هر آنچه که در توان داشت در سال اول به صحنه آورد و با استفاده از ویژگی‌های مجلس شورای اسلامی، جوانان صاحب فکر و افراد صاحب نظر و دارای سابقه خوب، کار‌ها را پیش می‌بریم.

با اولویت قرار دادن کارگران و نیازمندان باید مشکل مسکن را حل کنیم. وسعت کشور ۱۶۵ میلیون هکتار است، طبق قانون جهش تولید هر سال یک میلیون مسکن ساخته می‌شود، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مشارکت در ساخت و فروش با اقساط ۲۰ ساله پرداخت می‌شود، زمین‌ها حتما بصورت ۹۹ ساله است و وزارت جهاد کشاورزی بویژه منابع طبیعی، زمین در اختیار مردم قرار خواهند داد. در این زمینه باید از لشکر انبوه سازان استفاده کنیم، ۶۰۰۰ انبوه ساز داریم، هر کدام از این‌ها اگر در سال ۱۰۰ واحد یا ۲۰۰ واحد روستایی بخواهند بسازند یک میلیون و دویست هزار واحد می‌شود. باید قانونی بگذاریم تا مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی حرکت کند.

باید مالیات بر زمین‌های بایر، مالیات بر معاملات مکرر در امر مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی را داشته باشیم بنابراین از یک سو با مالیات آنچه که می‌خواهد در عوض تولید کالا برای سرمایه ورود پیدا کند و از طرفی دیگر هم با تسهیلات و زمین و استفاده از تخفیف برای افراد واجد شرایطی در زمینه مسکن اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

از شنیدن اینکه مسکن دار شدن جوان‌ها به رویا تبدیل شده غصه ام می‌گیرد در صورتی که کشورمان وسیع است. زمین، تسهیلات، قانون و لشکر انبوه سازان همه این‌ها وجود دارند و شهرداری‌ها و نظام مهندسی‌ها همراهی می‌کنند، زمانی که من وزارتخانه بودم آن‌ها با من همراهی کامل داشتند لذا دولت باید مشکل خانه برای همه آحاد مردم که واجد شرایط هستند را حل کند. مسکن باید لوکوموتیو باشد و حرکت کند و واگن‌های اقتصاد را با خودش بکشد. جوانان ما در شهر‌های کوچک و روستا باید سهل و آسان صاحب خانه شوند.

*نمایندگان بر سر رای دادن به لایحه بودجه یا گزارش تلفیق ابهام داشتند توضیحاتی در این باره بدهید و بودجه ۱۴۰۰ را چطور می‌بینید؟

لایحه ارسالی از دولت برای بودجه ۱۴۰۰ بر اساس یک اقتصاد سیاسی خاصی بود که نمایندگان مجلس آن را به نفع کشور نمی‌دانستند و کسری بودجه را شاهد بودیم و در اصلاح ساختار بودجه، نقص‌هایی وجود داشت که ابتدایی ترینش نیاز به کم شدن وابستگی به نفت بود، بنابراین مجلس در زمینه معیشت مردم و تورم زا نبودن و رانت زا نبودن و حرکت به سمت عدالت اجتماعی کار‌های ارزشمندی را در بودجه انجام داد.

اقدامات مجلس در جهت معیشت و عدالت اجتماعی بازنشسته‌ها، همسان سازی حقوق‌ها، جلوگیری از حقوق‌های نجومی، کمک به صندوق بازنشستگان کشوری، کمک به صندوق تامین اجتماعی، اعمال مدارک تحصیلی معلمان، پرداخت مطالبات معلمان، گاز رسانی، فرزند آوری و افزایش مالیات خودرو‌های لوکس در جریان بودجه ۱۴۰۰ خیلی حایز اهمیت است. همچنین در موضوع مسکن کار بسیار بزرگی انجام شد. ۴ میلیون تن قیر که در بودجه پیش بینی شده به این صورت است که ۴۸ درصد برای وزارت راه، ۲۰ درصد برای بنیاد مسکن ۱۷درصد برای وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری و ۶ درصد برای بسیج سازندگی و ۶ درصد برای نوسازی مدارس و ۳ درصد جنگل‌ها و منابع طبیعی است، که این تحرک بزرگی در پروژه‌های عمرانی با عدالت اجتماعی رقم می‌زند.

طرح شفافیت آرا به صحن مجلس برمی‌گردد

*چرا طرح شفافیت آرا در مجلس یازدهم به بن بست خورد؟

کلیات طرح شفاف سازی آراء رای آورد، در کمیسیون آئین نامه‌های مجلس این کار پیگیری می‌شود. این طرح در بعضی مباحث مانند شفافیت در رای و در حقوق بسیار خوب است، اما عده‌ای از نمایندگان معتقدند در بعضی موارد صنفی نمی‌شود شفاف‌سازی آراء داشت؛ مثلا یک قشر خاص می‌خواهد شغل‌اش به عنوان یک شغل سخت و زیان آور، تلقی شود و نماینده نظر دیگری دارد. اما در مباحث کلان مانند قرارداد ایران و چین، fatf، برجام و طرح راهبردی لغو تحریم‌ها و مباحث صیانت از حقوق مردم، نمایندگان مجلس معتقدند باید آرایشان شفاف باشد بنابراین این کار جزو الویت‌های مجلس است. استنباطم این است که این طرح به صحن مجلس بر می‌گردد. تغییراتی در طرح شفافیت آرا در کمیسیون مجلس لحاظ می‌شود و پس از تصویب کمیسیون به صحن ارجاع می‌شود.

من ستاد انتخاباتی در مجلس ندیدم

*انتقادات به هیات رئیسه مجلس را چطور می‌بینید؟

انتقاد خوب است، در این جهت که سیستم، سازمان یا شخصی ایرادات خود را رفع کند. هیات رئیسه و نمایندگان از ساعت ۶ صبح کار خود را آغاز می‌کنند و معمولا قبل از آغاز صحن جلساتی دارند، در روز‌های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هم از ساعت ۸ تا ساعت ۱۲.۵ جلسه صحن داریم و بعد از نماز و ناهار از ساعت ۲ تا ۵ کمیسیون‌ها را داریم، هیات رئیسه با تمام قوا کار می‌کند. در ارتباط با اینکه برخی می‌گویند در مجلس ستاد‌های انتخاباتی به راه افتاده باید بگویم که این حقوق اجتماعی همه افرا واجد شرایط است که در انتخابات ثبت نام کنند، اما من ستاد انتخاباتی در مجلس ندیدم.

در هیات رئیسه افرادی هستند که لباس خادمی در قامت ریاست جمهور را می‌توانند بر تن داشته باشند و کاندیدا شوند، اما اینکه ستاد زده باشیم برای ریاست جمهوری من چنین چیزی ندیدم. ۲۸۴ عزیز ما که نمایندگان مردم هستند بسیار تیزهوش، متدین، پاکتر و آگاه‌تر از این حرف‌ها هستند. مجلس با همه توان در همه عرصه‌ها وارد می‌شود، رصد می‌کند تذکر می‌دهد. برخی انتقادات به هیئت رئیسه را می‌پذیرم، اما نمایندگی یک کار بسیار پر مشغله و نامحدود است شما وقتی سد می‌زنی و افتتاح می‌شود می‌گویی الهی شکر من این سد را زدم، اما وقتی شما می‌روید حوزه انتخاباتی کار‌ها را انجام می‌دهی پیشرفت برای منطقه و درخواست مردم و گرفتاری مردم تمام شدنی نیست و همیشه باید دوید.

از خدا یک انتخابات پرشور می‌خواهیم

*فکر می‌کنید برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ چه باید کرد؟ چقدر دعوا‌های سیاسی برخی جریان‌ها به نظام آسیب می‌زند؟

مردم ما بسیار فهیم هستند، گذشته، عملکرد و سابقه مشخص و توانمندی افراد را بخاطر دارند و کسی را که در عرصه اقتصاد و معیشت سفره مردم را بزرگ کند و اقتصاد را بفهمد را انتخاب می‌کنند، مردم توانمندی و برنامه کسی را که می‌خواهد در کسوت رئیس جمهور وارد عرصه شود می‌بینند و می‌دانند که چه کسی می‌تواند، حرف درست بزند و چه کسی نمی‌تواند.

برخی می‌گویند اقتصاد ایران ضعیف است، اگر اقتصاد ایران چیزی ندارد پس این همه اختلاس برای چیست؟ در کشور ما تعدادی بنگاه‌ها به ناحق واگذار شده و استان‌ها منتظرند که رئیس قوه قضائیه برود و آن‌ها را به بیت المال برگرداند این اشتباه است. امورات باید از ریشه اصلاح شود و دولت وسط کار بیاید. اگر افرادی صادقانه بیایند و به مردم توضیح دهند و مردم بدانند که این‌ها مرد عمل هستند حتما پای صندوق خواهند آمد. ضدانقلاب‌ها و معاندین نمی‌خواهند اسلام با اقتدار باشد، اما ما وظیفه‌مان خدمت به مردم کشور است. از خدا یک انتخابات پرشور می‌خواهیم. امیدواریم انتخابات‌ها اخلاق محور به پایان برسد و دولت را همه یاری کنند؛ امیدوارم که انتخابات اخلاق محور در جامعه رخ دهد.

ایران قرار است تامین کننده انرژی چین باشد/ هند قرار است بندر چابهار را توسعه دهد

*از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و واکنش مجلس بگویید؟

اینکه می‌گویند مجلس در جریان قرارداد نبوده صحیح نیست. ایران و چین به مدت زمان ۲۵ سال در عرصه‌های مختلف اعم از نظامی، دفاعی، عمران شهری، صنعت و فن آوری، خودرو و کشاورزی، گردشگری و میراث فرهنگی در این قرارداد تعهداتی را پذیرفتند. آنچه که بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت چین نوشته شده سند همکاری است و ایران قرار است تامین کننده انرژی چین باشد و آن‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، عمران، شهری و روستایی، فضای مجازی، شهر‌های هوشمند و قطار‌های سریع السیر و پتروشیمی سرمایه گذاری داشته باشند.

طبق اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی هرگونه مقاوله نامه و قرارداد تعهد آور باید به تصویب مجلس برسد، ایران ارتباط خود را با دنیا نبسته است و اگر قرار باشد، منافع کشور تامین شود ما این کار را می‌پذیریم، نمایندگان در جریان امور قرار دارند و این سند همکاری می‌خواهد عملیاتی شود. وزارت خارجه و وزارت اقتصاد و وزیر و یا مسئول آن سازمان با نهایت دقت باید در این سند همکاری داشته باشند، ما با چین و روسیه و حتی هند می‌توانیم این همکاری را داشته باشیم. هند قرار است بندر چابهار را توسعه دهد و هیچ ایرادی ندارد، ترکیه هم می‌تواند با حفظ منافع مشترک در زیرساخت‌ها همکاری داشته باشد. مثلا اگر چین قطار سریع السیر بین تهران و مشهد و قم و مشهد بزند عالی است و سرمایه گذاری کند هیچ اشکالی ندارد.

مغایرت‌ها به گونه‌ای نیست که شاکله قانون را بهم بریزد

*سخنگوی شورای نگهبان در گلایه‌ای از مجلس مطرح کردند که ۵۰ درصد مصوبات دارای مغایرت بوده است، چقدر این موضوع به نداشتن سابقه و اطلاعات حقوقی کافی نمایندگان مرتبط است؟

چنین چیزی نیست. بعضی اوقات اصلاح شکلی است مثلا یک چیزی انگلیسی نوشته شده و یا مثلاً در بعضی وقت‌ها عباراتی مثل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری آمده که این‌ها اساسنامه ندارند. شورای محترم نگهبان می‌گوید ما سازمان دهیاری‌ها نمی‌شناسیم و در ذیل وزارت کشور بیاورید. در بحث ایرادات شورا به بودجه‌ای که خیلی جنجال به پا کرد کل ایرادات شورای نگهبان ظرف دو ساعت اصلاح شد، مغایرت‌ها به گونه‌ای نیست که شاکله قانون را بهم بریزد. حق شورای نگهبان است که بعضی مواقع اشکال می‌گیرد و مصوبه را بر می‌گرداند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مدارا، تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۹۵۵۲، wwww.modara.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
0
هرچیزی رو دست به دامن خدا نشید از قدیم گفتن گرهی که با دست باز میشه رو با دندون باز نمیکنن بابا یه کم به درد مردم برسید یه کم مسئولیت پذیری نشون بدید معیشت مردم و درست کنید به همون خدا که ازش می خواین مطمئنم همشون با شور اشتیاق و جون و دل میان رای بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین