پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۵۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
بهمن گودرزی کارگردان سینما و تلویزیون که در کارنامه‌اش تولیدات مختلفی در ژانر طنز دارد با اشاره به اینکه محدودیت‌های بسیار منجر شده تا فضایی برای تولید آثار کمدی وجود نداشته باشد تأکید کرد که آثار کمدی سینما و تلویزیون طی سال‌های اخیر تکراری و بی‌محتوا شده‌اند.
شعار سال: بهمن گودرزی کارگردان سینما و تلویزیون اظهار داشت: متأسفانه هیچ‌گاه فضا برای پرداختن به مسائل مختلف، معضلات و مشکلات جامعه در آثار سینمایی و تلویزیون مهیا نبوده و در همین راستا می‌توان گفت که هیچ‌گاه ظرفیت شوخی کردن در هیچ زمینه‌ای وجود نداشته و در فرهنگ ما به طور کل انتقادپذیری جایی ندارد.
 
آثار نسبتاً خوب به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌شوند

گودرزی خاطرنشان کرد: به همین دلیل ساخت آثار طنز و کمدی در سینما و تلویزیون کار سختی است چرا که هر اثری در این گونه سینمایی به معضلات و مسائل مختلف می‌پردازد و در کنار انتقاد است که می‌تواند مخاطبش را بخنداند. ما تنها در شکلی نادرست با ساختن لطیفه و جوک درباره اقلیت‌ها و مسائل مهم به یکدیگر می‌خندیم و این اتفاق سازنده‌ای نیست. باید اجازه داده شود به صورت رسمی در آثار نمایشی معضلات و انتقادات مطرح شوند.

او افزود: متأسفانه عدم انتقادپذیری حتی در بین سینماگران هم وجود دارد و آن‌ها هم نمی‌توانند حتی یک شوخی با خودشان را بپذیرند در حالیکه در کشور‌های دیگر با بالاترین رده سیاسی کشور شوخی می‌شود و وقتی ما هیچ ابزاری در بحث کمدی نداریم طبیعی است که آثار طنز و کمدی‌مان ضعیف و بی خاصیت شوند. وقتی ابزار اصلی طنز در اختیار فیلمساز وجود ندارد او شبیه یک مبارز بی اسلحه است که قطعاً با شکست روبرو می‌شود.
 
 
فضا برای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی با کیفیت کمدی وجود ندارد


این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: به طور کل سینمای کمدی در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود، حتی سینماگران هم نگاهی جدی به آن ندارند و می‌بینیم که در رویداد‌های فرهنگی مثل جشنواره فیلم فجر هم به آن توجهی نمی‌شود. یک فیلم کمدی در جشنواره فیلم فجر شانسی برای دیده شدن توسط هیئت داوران ندارد و به همین دلیل سازندگان آثار کمدی میل و رغبتی به حضور در این رویداد ندارند. مسائل مختلیف وجود دارد که دست به دست هم داده و باعث شده امروز ما در حوزه طنز و کمدی سینمایی ضعیف داشته باشیم.
 
باید فضا را بازتر کنند و به فیلمسازان اجازه داده شود که به مسائل مختلف در آثارشان بپردازند

کارگردان فیلم سینمایی «شیش و بش» تصریح کرد: در این مورد تلویزیون وضعیت به مراتب بدتری دارد و ممیزی و سانسور در این رسانه از زمان ارائه طرح آغاز می‌شود و تا زمان پخش اثر نیز ادامه دارد. در این شرایط که در سینما و تلویزیون حاکم است نمی‌توان انتظار داشت که فیلمی، چون «اجاره‌نشین‌ها» در سینما و تلویزیون ما ساخته شود. در سینما و تلویزیون امروز نمی‌شود با هیچ قومی شوخی کرد و هر اشاره‌ای به مسئله‌ای کوچک می‌تواند حاشیه‌ساز شود. اگر در گذشته چنین فضایی وجود نداشت یا کمرنگ‌تر بود دلیلش به کمتر بودن رسانه‌های حاشیه‌ساز و اطلاع‌رسانی‌های غلط برمی‌گردد.

گودرزی درباره کیفیت آثار طنز در سینما و تلویزیون گفت: در حال حاضر شاهد تکراری شدن قصه‌ها هستیم؛ طی سال‌های اخیر نمی‌توان اثری ویژه در حوزه سینمای کمدی نام برد و آثار نسبتاً خوب به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌شوند. در همین شبکه نمایش خانگی هم چنین وضعیتی حاکم است و اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که اکثر آثار ضعیف و تکراری و بی‌محتوا هستند. در وضعیتی که امروز جامعه ما دارد قطعاً سینمای کمدی و طنز می‌تواند به بهتر شدن روحیه مردم کمک کند و اگر راه برای تولید آثار با کیفیت باز باشد قطعاً شاهد تولید آثار خوب خواهیم بود.

او در پایان تأکید کرد: باید فضا را بازتر کنند، محدودیت‌ها کم‌تر شود و به فیلمسازان اجازه داده شود که به مسائل مختلف در آثارشان بپردازند. اگر قرار باشد وضعیت به همین شکل باشد قرار نیست هیچ معجزه‌ای رخ دهد و فیلم یا سریالی با کیفیت تولید شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۶۰۹۳۸، www.borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
انقد امار ها در فضای مجازی زیاد و غیر معقول شده که حد نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین