پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
نام‌نویسی کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری دو هفته دیگر آغاز شده و اصولگرایان هنوز به تصمیم قطعی درباره اینکه با کدام نیروی سیاسی خود وارد میدان شوند، نرسیده‌اند!
شعار سال : كمبود وقت و اختلاف‌نظرهايي كه مسبب اين بلاتكليفي بوده اما آنان را به يك نقشه جديد رسانده كه تا چندي قبل بعيد به نظر مي‌رسيد. گمان مي‌رفت كه ورود سيدابراهيم رييسي به اين كارزار فصل‌الخطاب است و ساير رقبا عقب خواهند كشيد. اين گمانه از آنجايي كه پديد آمد كه پيش از اين گفته شده بود اگر رييسي بيايد، جليلي نخواهد آمد و روز ديگر قاليباف. حتي ساير نامزدهاي اصولگرا نيز در سخنان خود به نحوي موضع‌گيري مي‌كردند كه تصور مي‌شود اگر جناب قاضي‌القضاب به نتيجه رسيده و نامزد شود، يك اجماع گسترده حول محور او شكل خواهد گرفت.

اكنون اما براساس اخباري كه روي خروجي رسانه‌هاي اصولگرا قرار مي‌گيرد، به نظر مي‌رسد كه مسير اجماع اصولگرايان چندان ساده و هموار نيست. آنها جدا از مشكلات داخلي، نگران تاكتيك رقيب بوده و نمي‌خواهند قبل از آنكه تكليف اصلاح‌طلبان روشن شود، تصميمي بگيرند. همين است كه بنا را بر زمان خريدن و نچيدن همه تخم‌مرغ‌ها در يك سبد گذاشته‌اند. شاهد آنكه همين ديروز، سايت خبري «نامه نيوز» كه نزديك به مصطفي پورمحمدي است و حمايت جامعه روحانيت از كانديداتوري رييسي هم نيازي به يادآوري ندارد، در گزارشي با عنوان «خبر اختصاصي» از نامزدي همزمان رييسي، قاليباف و جليلي خبر داد!در اين گزارش بعد از اشاره به اخبار ضد و نقيضي كه اخيرا از اين جريان سياسي مخابره شده بود، آورده است: «به موازات اين قضيه اما اخبار مهمي از جبهه اصولگرايي رسيده كه تا حد زيادي تصميمات سياسيون در اين جريان سياسي را مشخص مي‌كند.» نخست اينكه «نامزدي سعيد جليلي در اين انتخابات قطعي شده است» و دوم هم «توصيه برخي اصولگرايان براي ورود محمدباقر قاليباف به رقابت‌هاي انتخاباتي پيش‌رو.» در ادامه اين گزارش بر اين نكته هم تاكيد شده بود كه «نامزدي همزمان جليلي و قاليباف و رييسي پيشنهاد جمعي از اصولگرايان است كه براي مواجهه با فضاي پيش‌بيني نشده انتخاباتي، همچنين تصميم نهايي اصلاح‌طلبان اتخاذ كرده‌اند.... در اين طرح اين‌گونه پيش‌بيني شده كه پس از نام‌نويسي اين سه شخصيت اصلي اصولگرا در فرآيندي كه به‌زودي ساز و كار آن اعلام خواهد شد نامزد اصلي اصولگرايان معرفي خواهد شد.»

اين اما تنها نشانه از عيان شدن تاكتيك جديد اصولگرايان نبود و همين رسانه يك سلسله مصاحبه نيز با مضمون نامزدي همزمان رييسي، قاليباف و جليلي نيز منتشر كرد. حسين سبحاني‌نيا، فعال سياسي اصولگرا در همين چارچوب گفته است: «حضور همزمان رييسي، قاليباف و جليلي ممكن است. برخي فرض يادشده را قبول دارند و آن را امري احتمالي و احتياطي مي‌دانند كه در اين مرحله ثبت‌نام كنند و بعد از اعلام اسامي تاييدصلاحيت‌شدگان، روي انتخاب يك نامزد يا نهايتا دو نفر توافق و تفاهم صورت بگيرد تا آنها بمانند براي فعاليت و رعايت آن احتياط‌هايي كه معمولا در انتخابات رياست‌جمهوري بايد براي يك كانديداي در سايه باشد.» او همچنين تاكيد كرد: «حضور همزمان آقايان رييسي، قاليباف و جليلي كار پيچيده‌اي است كه بايد خيلي جوانب را رعايت كنند و بايد تدبير مجلس را هم داشته باشد. اين كار نيازمند برنامه‌ريزي درون‌تشكيلاتي محكم است كه هنوز فكر نمي‌كنم شرايطش در جريان اصولگرايي فراهم باشد.» سيدحسين نقوي حسيني فعال سياسي اصولگرا كه در انتخابات سال 92 رييس ستاد انتخاباتي جليلي در تهران بود نيز اين گمانه را تاييد كرده و گفته است: «اين احتمال وجود دارد كه آقايان رييسي، قاليباف و جليلي همزمان نامزد شوند تا در يك تعامل از پيش طراحي‌شده با يكديگر همكاري كنند.»به گفته او، «به نظر مي‌رسد كه شرايط انتخاباتي در جبهه اصولگرايي لزوما همان چيزي كه همه تصور مي‌كنند نيست؛ گرچه ورود آقاي رييسي مي‌تواند باعث اجماع شود اما اين احتمال هم وجود دارد كه سه شخصيت مهم در جبهه اصولگرايي يعني آقايان رييسي، قاليباف و جليلي همزمان نامزد شوند تا در يك تعامل از پيش طراحي‌شده با يكديگر همكاري كنند.»حال بايد منتظر ماند و ديد كه اخبار صحت دارد و اصولگرايان با اين تاكتيك مقابل رقيب مي‌ايستند يا خير؟ ضمن اينكه بايد ديد بعد از مشخص شدن نيروهاي اصلاح‌طلب حاضر در صحنه و در شرايطي كه هر سه چهره شاخص اصولگرا خود را به عنوان نامزد مطرح كرده‌اند به اتفاق‌نظر درباره نامزد نهايي مي‌رسند يا خير؟ البته اين نكته را هم فراموش نكنيم كه با حضور افرادي چون محسن رضايي و ضرغامي و سعيد محمد كار اجماع همچنان بزرگ‌ترين مشكل جناح راست به نظر مي‌رسد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: 4913، www.etemadnewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین