پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی معتقد است که استعلام از نهاد‌های موازی به جای مراجع چهارگانه، اعمال نظرات سلیقه‌ای در احراز صلاحیت‌ها از مهمترین دلایل افزایش گسترده ردصلاحیت‌ها در این دوره است.

شعار سال:قاسم میرزایی نکو، نماینده مجلس دهم و عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین شوراهای اسلامی شهر و روستا  با اشاره به ردصلاحیت قریب به اتفاق اعضای شورای شهر تهران، گفت: متاسفانه وضعیت احرازصلاحیت‌ها در مقایسه با دوره قبلی بدتر شده است. من فکر می‌کنم یکی از دلایل این مساله همان مساله مراجع چهار گانه باشد که به نظر می‌رسد، این بار مراجع دیگری نیز اضافه شدند و همین مساله باعث شده تا نوعی موازی‌کاری در استعلام نامزدها ایجاد شود. من اعتقاد دارم که این مساله بزرگترین مشکل در مساله احراز صلاحیت‌هاست.
 
وی افزود: ما در مجلس قبلی تلاش کردیم که احراز صلاحیت‌ها را از همان مراجع چهارگانه دنبال کنیم ولی حالا به نظر می‌رسد که این اتفاق در این دوره رخ نداده است. مضاف براینکه در دوره جدید بندهایی به موضوع نظارت و احراز صلاحیت‌ها اضافه شد که از اتفاق همین بندها موضوع احراز صلاحیت را پیچیده‌تر کرد و اکنون شاهد هستیم که موادی مانند بند ۳۰ برای احراز صلاحیت نامزدها مساله‌ساز شده است.
 
این عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین شوراهای اسلامی شهر و روستا ادامه داد: مساله بعدی که باید به آن توجه شود، موضوع ساختار هیات‌ها است که تغییری نکرده است ولی وقتی سازوکارهای تشکیل هیات‌های انتخاباتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که این سازوکار در نهایت مساله احراز صلاحیت‌ها را پیچیده‌تر می‌کند. همچنانکه بعضا این اتفاق رخ داده که فرمانداری‌ها یا هیات‌های اجرایی به جای اتکا به استعلام مراجع چهارگانه به اجتهاد و نظرخودشان اکتفا کردند.
 
میرزایی نکو افزود: ما امروز شاهد آن هستیم که معیار مشخصی درباره احراز صلاحیت‌ها اعلام نمی‌شود و بسیاری از نامزدها با ادعای عدم التزام عملی ردصلاحیت می‌شوند. قبلا شرایط به این شکل بود که اگر مراجع چهارگانه نظری خارج از استعلام‌ها داشتند، این نظرات چنانچه مطابق با استعلامات نبود مورد قبول قرار نمی‌گرفت ولی اکنون به راحتی این نظرات عملیاتی می‌شود و اتفاقا یکی از دلایل افزایش ردصلاحیت‌ها در این دوره همین مساله است.
 
این نماینده سابق در مجلس با انتقاد از دامنه گسترده ردصلاحیت‌ها، گفت: این روند اساسا یک تغییر در انتخابات است. وضعیت در شهرستان‌ها خیلی فاجعه است. بسیاری از اعضای شورای شهر از ریاست تا اعضای عادی ردصلاحیت شدند و وقتی علت را پرسیدیم گفتند که برای پیشگیری از وقوع تخلف یا جرم این اقدام را انجام دادیم. این در حالی است که میزان حال افراد است و ما نمی‌توانیم، مرتکب قصاص قبل از جنایت شویم.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی  مدارا، تاریخ انتشار:10  اردیبهشت 1400، کدخبر: 160843، www.modara.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین