پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۰۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
با درک شب قدر می‌توانیم نعمت‌هایی که پروردگار برای ما تقدیر کرده را بدست آوریم.
شعار سال: شب قدر سخن از «لیلة القدر خیرٌ من ألف شهر» است که انسان یک شبه ره صدساله را می‌رود. شب قدر، نعمت و رحمتی است که خداوند منّان به انسان مرحمت فرموده است. در این شب، خداوند راه بندگی را هموار و ابزار رشد و تکامل را بیش از پیش در اختیار آدمیان قرار داده است.
 
اهل بیت (ع) بهترین واسطه برای درک عظمت شب قدر
 
خداوند به بندگان خویش مهلتی داده تا مقرب او شوند و از باده معرفت او بنوشند. بر اساس روایات معتبر تمامی وقایع و امورات یک ساله همه انسان‌ها در شب قدر رقم می‌خورد و برای این شب فضیلت‌های بسیاری بیان شده و سفارش شده که مؤمنان این شب را به عبادت و مناجات سپری کنند.

حضرت علی (ع) در خصوص شب قدر می‌فرماید «پیامبر خدا در دهه آخر رمضان، بستر خود را جمع می‌کردند و کمرشان را می‌بستند و شب بیست و سوم، خانواده خود را بیدار می‌کردند و در آن شب، به صورت خفتگان، آب می‌پاشیدند. فاطمه (س) نیز نمی‌گذاشتند کسی از اهل خانه در شب بیست و سوم بخوابد و خواب آنان را با کم خوردن درمان می‌کردند و از روز برای شب، آماده می‌شدند و می‌فرمودند «محروم، کسی است که از خیر آن بی‌بهره بماند».

حجت الاسلام و المسلمین علی تیموری کارشناس و پژوهشگر مذهبی درباره راهکار استفاده از فرصت طلایی شب قدر گفت: شب قدر، یک فرصت طلایی است؛ در ابتدا باید گفت مفهوم و معنای فرصت یکی از چالشی‌ترین موضوعات بشر است، به این معنا که انسان چگونه از فرصت‌های پیش‌رو استفاده کند و از داده‌ها و امکاناتی که خداوند در اختیار او قرار داده است نهایت بهره را ببرد، به گونه‌ای که هم از زندگی اش لذت ببرد و هم مسیرش تا زمان رسیدن به رستگاری تغییر نکند.
 
اهل بیت (ع) بهترین واسطه برای درک عظمت شب قدر
 
وی افزود: خداوند به ما نعمت‌های بسیاری از جمله سلامتی، دین، عقل، فکر و خانواده هبه کرده است، اما زمانی زندگی با وجود این نعمت زیبا می‌شود که ما از هر کدام از این نعمت‌ها به قدر و اندازه متعادل استفاده کنیم، زیرا اگر بیش از حد از هر کدام از این نعمت‌ها استفاده کنیم باعث ایجاد ضرر و اختلال در آن نعمت می‌شود. اگر انسان با الهام از راهنمایی‌های دین و تقلب‌هایی که پروردگار به او می‌رساند، بتواند از همه نعمت‌های الهی به اندازه متعادل استفاده کند در نهایت مزه مسیر سعادت را خواهد چشید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در شب قدر انسان به واسطه این فرصت ویژه که راه ارتباط بشر و آسمان مهیا و هموارتر از زمان‌های دیگر است می‌تواند بهره خویش را نسبت به همه نعمت‌های الهی دریافت کند در نتیجه اگر بتوانیم در این شب از خدای خویش درست درخواست کنیم و همچنین حقیقت شب قدر را درک کنیم، می‌توانیم آن چیزی که پروردگار برای سعادت، هدایت و کمال برای ما مقدر کرده را دریافت کنیم.

حجت الاسلام تیموری مطرح کرد: یکی دیگر از فرصت‌های شب قدر که باعث می‌شود بتوانیم از فضیلت آن برخوردار شویم، واسطه قرار دادن اهل بیت (ع) خصوصا امام عصر (عج) در این شب است. گاهی اوقات ما می‌خواهیم مقدرات خود را دریافت کنیم، اما ممکن است درست از این فرصت استفاده نکنیم، در این هنگام خداوند برای اینکه بهتر به نتیجه برسیم انسان کامل را در معرض واسطه‌گری ما قرار می‌دهد.
 
اهل بیت (ع) بهترین واسطه برای درک عظمت شب قدر

وی در پایان گفت: در شب قدر با اتصال به انسان کامل و پیوند عمیق با او می‌توانیم با پروردگار هستی ارتباط بر قرار کنیم و با یاری اهل بیت (ع) قدر و اندازه خودمان را برای رسیدن به مقصد رستگاری دریافت کنیم. به همین دلیل است که در آداب شب قدر یکی از سفارشات خواندن زیارت عاشورا و ذکر امیرالمومنین (ع) است، در نتیجه اگر انسانی بتواند این فرصت را درک کند و با خرد، آگاهی و فهم خویش آن را از دست ندهد و از اهل بیت (ع) برای اتصال به عالم هستی کمک بگیرد، به آنچه مطلوب اوست و خداوند برای او در نظر گرفته خواهد رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۴۸۴۴۸، www.yjc.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
شب قدر رو باید با تموم وجودمون درک میکردیم تا شاید بتونیم از این بحران عبور کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین